GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: GKV

Berichtdoor Optimatus » 01 aug 2009 16:38

Je zou je eens verdiepen in een onderwerp.

O tempora, o mores.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 aug 2009 18:36

een beetje aardig doen tegen elkaar :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 aug 2009 18:59

Laten we terugkeren naar het onderwerp, GKV.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 03 aug 2009 12:36

Tante Tortel: ik wordt er enigszins verdrietig van. Ik heb inmiddels een aantal posts van je gelezen. En het valt me op dat je over het algemeen een nogal harde toon/houding bezigt. Dat vind ik jammer. En soms kwetsend.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 aug 2009 13:38

BigSmile schreef:Tante Tortel: ik wordt er enigszins verdrietig van. Ik heb inmiddels een aantal posts van je gelezen. En het valt me op dat je over het algemeen een nogal harde toon/houding bezigt. Dat vind ik jammer. En soms kwetsend.

Wat misschien iets verheldert (maar daarmee NIET goedpraat!) is dat ze EX-GKV is. Een zogenoemde "nieuwe Vrijgemaakte", die als ik het goed heb ook weer uitgetreden is.
Nieuw-Gereformeerd-Vrijgemaakt-in-hersteld-verband zeg maar.. :wink:

Tante Tortel: Verbeter me maar als ik er naast zit.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2009 09:51

Ik heb het niet zo op scheurmakers (m/v). Ze maken zoveel kapot.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 sep 2009 16:49

Vandaag stond er in het RD opnieuw een artikel over de Geref.Kerk Vrijgemaakt, en de visie van ds. Hoogendoorn op deze kerken. Hij is er, mijns inziens, erg negatief over. Alsof andere kerken geen gestalte van het ene lichaam van Christus kunnen zijn.... Zoiets vind ik erg jammer, en het belemmert de eenheid tussen christenen.
http://www.refdag.nl/artikel/1433124/Ge ... +kerk.html
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 sep 2009 21:04

Dat artikel heb ik ook gezien en gelezen, ja.
Volgens mij moet je zijn beoordeling van de vrijgemaakte kerken niet meteen doortrekken naar alle kerkverbanden. Er heeft natuurlijk wel heel wat gespeeld tussen hem de GKV. Lange slepende processen, die uiteindelijk negatief voor hem afgelopen zijn. Dan kan ik wel begrijpen dat hij forse uitspraken doet over de GKV.
Vanuit het verleden van de GKV kan ik de titel van het artikel ook goed plaatsen.

Wat ik jammer vind, is dat ds. Hoogendoorn blijkbaar geen ruimte ziet om tot een bepaald bestaand kerkverband toe te treden. De GKV, daar is hij uitgezet, dus daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken. De GKH is te radicalistisch, wat zich uit in interne verdeeldheid. De CGK, die deugt ook niet echt. De HHK, daar lijkt hij positiever over, maar hij heeft toch ook behoorlijke aarzelingen, zo lijkt het.
Ik heb zoiets van: er is ook een andere kant van de zaak. Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet, en daarom is het goed om je aan te sluiten bij een bestaand kerkverband. Dat liever, dan op jezelf te blijven totdat je de perfecte kerk gevonden hebt om mee samen te gaan. Dat mis ik in het artikel.
Wij zijn als 21 eeuwse Nederlanders gewend aan iets absurds: kerkelijke verdeeldheid. Is dat vanuit de vroeg-christelijke kerk gezien eigenlijk niet iets bizars? Zet dat ook geen flinke druk op de keuze om je bij een bestaande kerk aan te sluiten? Zijn de genoemde hinderpalen om tot de HHK toe te treden dan eigenlijk nog wel hinderpalen? Voor mij waren ze dat in ieder geval niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 sep 2009 21:55

Je kunt zijn hele lezing lezen op: http://www.de-vijfhoek.nl
Dan weet je tenminste echt wat hij heeft gezegd. Voor je een oordeel geeft op een halve waarheid ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 sep 2009 09:26

Boekenlezer schreef:Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet,

Maar in 2004 is jouw kerkgenootschap van een ander kerkgenootschap afgescheurd en is de verdeeldheid vergroot.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 sep 2009 11:16

waarom zou er geen verdeeldheid over zaken mogen zijn?

Augustinus zei dit:
'In noodzakelijke dingen eenheid,
in twijfelachtige dingen vrijheid
in alle dingen genegenheid.'

Hier kan ik mij prima in vinden!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 sep 2009 17:50

Optimatus schreef:
Boekenlezer schreef:Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet,

Maar in 2004 is jouw kerkgenootschap van een ander kerkgenootschap afgescheurd en is de verdeeldheid vergroot.

Het is aanlokkelijk om daar op in te gaan, maar laten we die discussie niet in dit topic gaan voeren.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 sep 2009 06:14

Boekenlezer schreef:Dat artikel heb ik ook gezien en gelezen, ja.
Volgens mij moet je zijn beoordeling van de vrijgemaakte kerken niet meteen doortrekken naar alle kerkverbanden. Er heeft natuurlijk wel heel wat gespeeld tussen hem de GKV. Lange slepende processen, die uiteindelijk negatief voor hem afgelopen zijn. Dan kan ik wel begrijpen dat hij forse uitspraken doet over de GKV.
Vanuit het verleden van de GKV kan ik de titel van het artikel ook goed plaatsen.

Wat ik jammer vind, is dat ds. Hoogendoorn blijkbaar geen ruimte ziet om tot een bepaald bestaand kerkverband toe te treden. De GKV, daar is hij uitgezet, dus daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken. De GKH is te radicalistisch, wat zich uit in interne verdeeldheid. De CGK, die deugt ook niet echt. De HHK, daar lijkt hij positiever over, maar hij heeft toch ook behoorlijke aarzelingen, zo lijkt het.
Ik heb zoiets van: er is ook een andere kant van de zaak. Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet, en daarom is het goed om je aan te sluiten bij een bestaand kerkverband. Dat liever, dan op jezelf te blijven totdat je de perfecte kerk gevonden hebt om mee samen te gaan. Dat mis ik in het artikel.
Wij zijn als 21 eeuwse Nederlanders gewend aan iets absurds: kerkelijke verdeeldheid. Is dat vanuit de vroeg-christelijke kerk gezien eigenlijk niet iets bizars? Zet dat ook geen flinke druk op de keuze om je bij een bestaande kerk aan te sluiten? Zijn de genoemde hinderpalen om tot de HHK toe te treden dan eigenlijk nog wel hinderpalen? Voor mij waren ze dat in ieder geval niet.

Dat van de HHK lijkt me een logisch gevolg van zijn inzicht over de CGK. Als je ziet dat er binnen de HHK en de CGK samensprekingen zijn. Dan is dan ook niet echt een logische keuze van Hoogendoorn.
En dat verdeeldheid niet mag, is juist, maar valse leer verkondigen ook niet. Dat zorgt voor verdeeldheid.
Dat is de splijtzwam. Als het woord niet meer veilig is dan kan het niet anders dan dat het voor verdeeldheid zorgt.
Als de Herder niet meer voor de schapen zorgt, dan lopen ze weg. En zoeken ze de Goede Herder!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 sep 2009 07:49

tante-tortel schreef:Als de Herder niet meer voor de schapen zorgt, dan lopen ze weg. En zoeken ze de Goede Herder!

Ik dacht dat Hij juist de schapen zoekt en niet andersom.
Het probleem is juist dat wij te vaak denken dat we het Herderwerk veilig moeten stellen door zelf een kerkje op te richten.
Schapen dus die Herderswerk doen.
Kunnen we dat soms niet beter aan de Herder zelf overlaten?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 sep 2009 08:07

Ja, en schapen waar geen goede herder is lopen weg. Dus de Herder moet wel zijn werk doen.
En in een kerk waar niet meer Gods woord zuiver wordt bediend kan de Herder niet werken.
Want er wordt valse leer verkondigd. De schapen worden naar de verkeerde wei gebracht waar giftig voedsel staat.
En daar moet je niet wezen.

Daarbij gaat een goede Herder ook zijn schapen zoeken als ze dreigen af te dwalen. Maar dat doen ze al lang niet meer binnen de GKv.

Terug naar “Archief”