Je zou je eens verdiepen in een onderwerp.
O tempora, o mores.
Moderator: Moderafo's
BigSmile schreef:Tante Tortel: ik wordt er enigszins verdrietig van. Ik heb inmiddels een aantal posts van je gelezen. En het valt me op dat je over het algemeen een nogal harde toon/houding bezigt. Dat vind ik jammer. En soms kwetsend.
Boekenlezer schreef:Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet,
Optimatus schreef:Boekenlezer schreef:Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet,
Maar in 2004 is jouw kerkgenootschap van een ander kerkgenootschap afgescheurd en is de verdeeldheid vergroot.
Boekenlezer schreef:Dat artikel heb ik ook gezien en gelezen, ja.
Volgens mij moet je zijn beoordeling van de vrijgemaakte kerken niet meteen doortrekken naar alle kerkverbanden. Er heeft natuurlijk wel heel wat gespeeld tussen hem de GKV. Lange slepende processen, die uiteindelijk negatief voor hem afgelopen zijn. Dan kan ik wel begrijpen dat hij forse uitspraken doet over de GKV.
Vanuit het verleden van de GKV kan ik de titel van het artikel ook goed plaatsen.
Wat ik jammer vind, is dat ds. Hoogendoorn blijkbaar geen ruimte ziet om tot een bepaald bestaand kerkverband toe te treden. De GKV, daar is hij uitgezet, dus daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken. De GKH is te radicalistisch, wat zich uit in interne verdeeldheid. De CGK, die deugt ook niet echt. De HHK, daar lijkt hij positiever over, maar hij heeft toch ook behoorlijke aarzelingen, zo lijkt het.
Ik heb zoiets van: er is ook een andere kant van de zaak. Kerkelijke verdeeldheid màg gewoon niet, en daarom is het goed om je aan te sluiten bij een bestaand kerkverband. Dat liever, dan op jezelf te blijven totdat je de perfecte kerk gevonden hebt om mee samen te gaan. Dat mis ik in het artikel.
Wij zijn als 21 eeuwse Nederlanders gewend aan iets absurds: kerkelijke verdeeldheid. Is dat vanuit de vroeg-christelijke kerk gezien eigenlijk niet iets bizars? Zet dat ook geen flinke druk op de keuze om je bij een bestaande kerk aan te sluiten? Zijn de genoemde hinderpalen om tot de HHK toe te treden dan eigenlijk nog wel hinderpalen? Voor mij waren ze dat in ieder geval niet.
tante-tortel schreef:Als de Herder niet meer voor de schapen zorgt, dan lopen ze weg. En zoeken ze de Goede Herder!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten