Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2009 09:35

Ik heb de indruk dat de Gkv van Marnix niet veel verschilt van de keuze van de CGK waar Marnix zich thuisvoelt. Je kijkt toch altijd naar die gemeente uit waar je je thuisvoelt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 jul 2009 09:53

Kun je me dan uitleggen waarom dat 'een teken aan de wand is'?
Ik ben erg blij als mensen gaan trouwen en samen overgaan naar een andere gemeente.
Het zij CGK, het zij GKV, PKN, evangelisch, whatever. Ze zoeken samen hun weg met Christus.
Ik vind het een erger teken als dat afgelezen wordt als: ontrokken aan de gemeenschap der kerk.
Nee, het is een ander gebouwtje, maar nog steeds een kerk waar God wordt aanbeden en gezocht!
pobody's nerfect

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jul 2009 10:15

Jo'tje schreef:Kun je me dan uitleggen waarom dat 'een teken aan de wand is'?
Ik ben erg blij als mensen gaan trouwen en samen overgaan naar een andere gemeente.
Het zij CGK, het zij GKV, PKN, evangelisch, whatever. Ze zoeken samen hun weg met Christus.
Ik vind het een erger teken als dat afgelezen wordt als: ontrokken aan de gemeenschap der kerk.
Nee, het is een ander gebouwtje, maar nog steeds een kerk waar God wordt aanbeden en gezocht!

=D>
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2009 13:12

Tante-Tortel schreef:Nee, dat zeg ik ook niet. Dat is gewoon je eigen keus. Maar het is nu eenmaal zo dat jij je dan onttrekt aan de Gkv, of zij aan de CGk. En dat het zo niet meer genoemd wordt vind ik nog steeds een teken aan de wand.

Waarom moet dat zo afgelezen worden? Wat is de meerwaarde? Iemand verlaat een kerkverband, maar niet de kerk van Christus.

Dat het een teken aan de wand is kan kloppen, maar dan een positief teken, namelijk, dat men minder gericht is op kerkverbanden en meer op de Kerk van Christus van alle tijden en plaatsen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 jul 2009 08:48

Ehm, heb regelmatig gekerkt in een GKV ( Groningen en Haren) en er werd toch nog steeds gesproken van onttrokken van de kerk als iemand over ging naar een ander kerkverband. En het werd wel met een soort leedwezen bekend gemaakt. Ik ben zelf ook lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging in Groningen, maar het stigma van de "ware"kerk was voor mij toch een van de redenen om mijn lidmaatschap te op te zeggen. Toen ik (gast) lid werd, werd er geruststellend gezegd dooriemand dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, want "mijn" kerk (CGK) was door de synode geaccepteerd. Zelfs heeft iemand het gepresteerd om op bijbelkring te zeggen dat een relatie hebben met iemand van een andere kerk ( hervormd in dit geval) toch echt niet kon, omdat je geen relatie kon hebben met iemand die een dwaalleer aanhing :shock: . Nu zal dat niet overal zo zijn, maar ik was redelijk in shock door dit soort uitspraken.
Laatst gewijzigd door ajl op 30 jul 2009 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 jul 2009 09:46

@ajl: zo kende ik de GKV dus ook! Ik kom uit een plaats waar een gkv-ouderling na een relatie van 3 maanden tussen een cgk'er en een gkv'er op gesprek kwam om te spreken over kerkkeuze etc. Nou, dan zou ik echt hard de kerk uitrennen!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2009 10:40

ajl schreef:Ehm, heb regelmatig gekerkt in een GKV ( Groningen en Haren) en er werd toch nog steeds gesproken van onttrokken van de kerk als iemand over ging naar een ander kerkverband. En het werd wel met een soort leedwezen bekend gemaakt. Ik ben zelf ook lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging in Groningen, maar het stigma van de "ware"kerk was voor mij toch een van de redenen om mijn lidmaatschap te op te zeggen. Toen ik (gast) lid werd, werd er geruststellend gezegd dooriemand dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, want "mijn" kerk (CGK) was door de synode geaccepteerd. Zelfs heeft iemand het gepresteerd om op bijbelkring te zeggen dat een relatie hebben met iemand van een andere kerk ( hervormd in dit geval) toch echt niet kon, omdat je geen relatie kon hebben met een afvallige :shock: . Nu zal dat niet overal zo zijn, maar ik was redelijk in shock door dit soort uitspraken.

Hm ja, dat verschilt dus nogal per plaats enzo. Jammer dat er nog zoveel mensen zo denken, gelukkig is het aan het veranderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 aug 2009 18:18

Wij zitten in de Ger.Gem. en voelen ons er niet echt thuis. Slecht naar de preek kunnen luisteren en liever niet naar de kerk gaan (is natuurlijk niet echt de bedoeling)
Nu zijn we gisteren avond naar de Hervormde kerk hier op dorp gegaan en voelde echt als een warme deken. Lijkt veel op onze kerkdiensten alleen wat meer zingen en veel duidelijker en makkelijker preken. Ik heb er echt goed naar kunnen luisteren.
Aankomende zondag gaan we er weer heen en wie weet als we er ons goed bij blijven voelen gaan we over naar die kerk.
Maar het is ook wel een soort van eng :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 aug 2009 19:29

Als oud-Yesenaar snap ik de engheid ;)
Maar ik kan me ook goed voorstellen wat het verschil is inderdaad.
Laat je niet beïnvloeden door de grote meute, zoek naar waar God jullie een plaats wil geven.
Veel succes met jullie keuze!
pobody's nerfect

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 aug 2009 21:00

Voor de reacties van mensen ben ik niet bang. Als we overgaan naar een andere kerk is dat onze keuze en staan we daar 100% achter.
Maar meer het idee van wat moet je aan de dominee persoonlijk gaan vertellen dat je weg gaat of hoe gaat dat in zijn werk iemand ervaring mee?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 aug 2009 22:00

Gewoon een gesprek met de dominee aanvragen, en dan alles uitleggen. :)

Wij hebben eerst een e-mail gestuurd naar de dominee (CGK),
en daarin uitgelegd wat ons probleem was, en dat we graag eens met hem wilden praten.
Toen dus een gesprek (heftige discussie...) gehad bij ons thuis,
en gezegd dat we weggingen. En dat was het.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 aug 2009 22:15

Ik heb de wijkouderling opgebeld. met hem had ik ook de laatste 2 gesprekken gehad, dus leek mij dat het beste.
Hij heeft het bij de kerkenraad neergelegd, want er wordt officieel over vergaderd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 aug 2009 07:36

Hoezo wordt er officieel over vergaderd? Het is toch jou/onze keuze en daar kunnen ze dan toch geen verandering in brengen?
(misschien domme vragen hoor maar ik heb er geen ervaring mee)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 aug 2009 07:47

Nou inderdaad, meestal is er wel even een gesprek als je overgaat naar een andere gemeente zonder logische reden (huwelijk, verhuizing) maar erover vergaderen? Het is natuurlijk wel goed als ze serieus willen kijken of er wat gedaan kan worden aan datgene waar je problemen mee hebt. Ik vraag me alleen af of dat de insteek is ;)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 aug 2009 09:07

liefie schreef:Hoezo wordt er officieel over vergaderd? Het is toch jou/onze keuze en daar kunnen ze dan toch geen verandering in brengen?
(misschien domme vragen hoor maar ik heb er geen ervaring mee)

dat gaf ik ook aan. Volgens mij bespreken ze dan de reden die je hebt opgegeven. Als ze vermoeden dat je nader tot elkaar kan komen, of er zijn nog vragen vanuit de broeders kerkenraad, dan willen ze graag nog een gesprek met je. Bij mij zei de ouderling: "Ik begrijp je keus en nog een gesprek er over houden zal ons niet dichter bij elkaar brengen. Je mag een afspraak met de dominee maken en dan mag je hem daar ophalen."
Ik had namelijk al 3 gesprekken in korte tijd gehad
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”