Boekenlezer schreef:Dat moet je natuurlijk niet. Maar ik zou de Bijbel dan ook bepaald niet kunnen karakteriseren als een boek vol fouten.
Ik heb dat wel meer gehoord: 'er zouden zo veel fouten zijn ingeslopen bij het overschrijven, dat we niet meer weten waar we aan toe zijn.' Nou, vergeet het maar. Wat betreft het Nieuwe Testament: ik heb wel eens getallen gezien bij die fouten. In de meeste gevallen gaat het om onbeduidende verschillen, die we vaak niet eens kunnen vertalen! In enkele gevallen gaat het om ingrijperendere verschillen. Maar reden voor ongerustheid is er in dezen niet. Nog nooit heeft een kerkelijk dogma onder druk gestaan door tekstkritiek.
Dit soort aantijgingen zijn niks anders dan duivelse leugens, om de mensen te misleiden. Bedacht door mensen bij wie het licht uitgegaan is door de zonde.
Nee, natuurlijk niet. Wie inziet hoeveel fouten er in de bijbel staan is snel weg uit de kerk. wie al te lastige vragen stelt en dat blijft doen wordt via de achterdeur weggewerkt of vertrekt uit zichzelf.
Wel zijn er veel kerkelijke scheuringen geweest wegens tegenstrijdigheden: het ene groepje geloofde het één, het andere weer wat anders.
Zo zijn er talloze christelijke groeperingen ontstaan: vanwege de talloze tegenstrijdigheden.