Moderator: Moderafo's
tante-tortel schreef:Ten eerste doordat je gedoopt bent binnen de Gkv. Dan wordt je bij die kerk ingelijfd. En beloven je ouders je te onderwijzen en laten onderwijzen in de leer.
Daarna als je tot het verstand gekomen bent en belijdenis hebt gedaan heb jij je zelf onder opzicht en tucht van het desbetreffende kerkverband gesteld.
Dat kun je zelf nalezen in je kerkboek bij de formulieren.
Als je dan gaat verhuizen heeft diezelfde kerkenraad de volgende plicht:
Artikel 63 - Attestatie naar een andere gemeente Editie(s) 1978
Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.
Dus door je doop en je geloofsbelijdenis ben je lid van het kerkverband van de GKv geworden in jou geval.

tante-tortel schreef:coupe soleil schreef:Kan wel, hoor. Mijn vriend heeft ook zijn attestatie opgevraagd met de mededeling dat hij ging verhuizen en zich waarschijnlijk bij een ander kerkverband zou aansluiten. Dat is gewoon gehonoreerd, in de brief is verwezen naar de mededeling en er is verder geen bezoek gepland of gebeld naar de gemeente waar ik lid ben en hij op termijn ook lid wil worden.
Welk kerkgenootschap was dat? Want bij de GKv werkte dat niet zo, toen ik daar nog lid was tenminste.
tante-tortel schreef:Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.

tante-tortel schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk zou ik altijd weer terug kunnen keren naar de Gkv in dit geval.
Maar als je gaat verhuizen naar een andere plaats waar ook een GKv is, moet je je niet onttrekken aan de gkv in de plaats waar je weggaat om je dan vervolgens in die andere plaats weer lid te worden. Dat hoefd niet want je bent al lid van de gkv. Je verhuisd alleen.
Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.
Tante-Torterl schreef:Dus als je vriendin zich wil voegen bij de GKv zal zij zich eerst moeten onttrekken bij het kerkgenootschap waar ze lid van is.
Zo is het nu eenmaal. Of jij het daar mee eens bent of niet. Zo werkt dat.
Als je dus in de gemeente van Arnhem belijdenis hebt gedaan heb jij je onder opzicht en tucht gesteld van die kerkenraad die verbonden is aan het kerkgenootschap van de GKv. Zo zijn de synode uitspraken van de GKv synode bindend voor alle kerken binnen dat kerkverband.
Gerdien B. schreef:Als jij je onttrekt van een kerkgemeenschap, dan betekend dit dat je ook nergens anders meer lid wordt en je stopt met lid zijn van een kerkgemeenschap.
Zodra je van de ene kerk naar de andere kerk gaat, al dan niet van een ander of hetzelfde kerkverband, dan heet dat: je laten overschrijven.
Ik zou mij laten overschrijven maar heb mij uiteindelijk toch onttrokken. Ik ben nergens anders lid geworden en de attestatie ligt hier in de la en ligt hier prima voorlopig.
de eerste keer ging ik van GG naar GG. Ze wilden dat ik hem zondags na de kerkdienst in de consistorie kwam ophalen. Hier had ik echt totaal geen behoefte aan en daarbij was ik al verhuisd. Toen hebben ze het maar naar mij opgestuurd. Vervolgens mocht ik hem de zondag er na bij de volgende GG kerkenraad in komen leveren.
Toen ik daar weg wilde heb ik de attestatie bij de dominee thuis opgehaald. Na hooguit 15 minuten was ik daar al weer weg..
Marnix schreef:tante-tortel schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk zou ik altijd weer terug kunnen keren naar de Gkv in dit geval.
Maar als je gaat verhuizen naar een andere plaats waar ook een GKv is, moet je je niet onttrekken aan de gkv in de plaats waar je weggaat om je dan vervolgens in die andere plaats weer lid te worden. Dat hoefd niet want je bent al lid van de gkv. Je verhuisd alleen.
Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.
Uiteraard moet je je dan onttrekken. Wat overigens een wat zwaarder woord lijkt dan het is. Je gaat over naar een andere gemeente dus je verlaat de ene gemeente. Als de gemeente van een ander kerkverband is, verlaat je het kerkverband en ga je over naar een ander kerkverband.Tante-Torterl schreef:Dus als je vriendin zich wil voegen bij de GKv zal zij zich eerst moeten onttrekken bij het kerkgenootschap waar ze lid van is.
Zo is het nu eenmaal. Of jij het daar mee eens bent of niet. Zo werkt dat.
Ze is overgegaan naar een andere kerk. Dat werd afgekondigd als "overgegaan naar de vrijgemaakte kerk van Arnhem". Niet als "onttrokken... hoewel je het zo zou kunnen noemen, zolang het maar niet "onttrokken aan de gemeenschap der heiligen" genoemd wordt
Maar als ik jou reacties zo lees had ze dat nooit mogen doen aangezien ze belijdenis heeft gedaan in de CGK.Als je dus in de gemeente van Arnhem belijdenis hebt gedaan heb jij je onder opzicht en tucht gesteld van die kerkenraad die verbonden is aan het kerkgenootschap van de GKv. Zo zijn de synode uitspraken van de GKv synode bindend voor alle kerken binnen dat kerkverband.
Klopt, voor zolang ik lid van die gemeente ben. Ik heb niet gezegd dat ik me voor de rest van mijn leven onder de tucht van de GKv plaats maar dat ik me voor de rest van mijn leven plaats onder de tucht van de gemeente waar ik lid van ben.
Overigens heeft die synode ook uitgesproken dat ze bijvoorbeeld de CGK zien als ware kerk en er ook mee samenwerken. Volgend jaar gaan we d.v. trouwen en verhuizen. Als we dan ergens komen te wonen waar een CGK zit en de GKV zit 15 km verderop, zou het toch vreemd zijn als we geen lid van de CGK zouden mogen worden onder het motto: Eens een GKV'er, altijd een GKV'er?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten