Geen seks voor het huwelijk, wat kan wel en wat niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Geen seks voor het huwelijk, wat kan wel en wat niet?

Berichtdoor em_ma » 28 jul 2009 10:17

Race406 schreef:
em_ma schreef:En op 1 lijn liggen is zo belangrijk.

Leuke woordspeling m.b.t. dit onderwerp.... :wink:

Haha :mrgreen:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2009 10:46

Sorry hoor. Maar bepaalde uitspraken wat hier gezegd wordt vindt ik toch wel in 1 woord bizar.

Uit eigen ervaring is dat de uitspraak: aldoende leert men... Echt wel in een huwelijk KAN en PAST.

Wij zijn een half jaar getrouwd en ik moet eerlijk zeggen dat het in het begin behoorlijk lastig was (en soms nog steeds). Dit heeft ook te maken met wat ik in mijn verleden (op sekuseel gebied) heb mee gemaakt. Als je daar open en eerlijk over praat en ook je verlangens op dat gebied uitspreekt. Mijn man is echt absoluut niet getrouwd voor de seks.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 28 jul 2009 10:59

Evelien schreef:Mijn man is echt absoluut niet getrouwd voor de seks.

Gelukkig niet, nee. Maar onthoud wel dat intimiteit voor veel mensen een heel belangrijk aspect van het huwelijk is. Elkaar beminnen is de hoogste vorm van lichamelijke eenwording en het is belangrijk dat je alvast wat opbouwt voordat je met elkaar gaat trouwen. Dat is goed. Heel goed zelfs. Ook voor het platonische deel van de relatie.

En mocht je zoeken naar een leidraad vanuit de Schrift, onthoud dan dat sommige zedenlessen achterhaald zijn, of op z'n minst genuanceerd moeten worden. Vroeger was er geen sprake van voorbehoedsmiddelen, lagen de sociale verhoudingen anders, was er vaak sprake van uithuwelijking, etc.

En vergeet vooral niet dat er genoeg zedenlessen in de Schrift staan waar wij ons in West-Europa (en een groot deel van de wereld) niet meer aan houden, omdat het simpelweg niet overeenkomt met onze ethische levensstandaard. Dat betekent niet dat die bijbelse lessen verkeerd zijn, maar dat ze soms binnen het toenmalige tijdsbeeld moeten worden gezien. Het is dus tijd- en cultuurgebonden. En hoewel het soms lastig is, moet het niet als onmogelijk worden beschouwd om het relevante van het achterhaalde te filteren.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jul 2009 11:08

Vergeet daarbij ook niet dat in de tijd van de Bijbel mensen heel wat jonger trouwden.
Tegen de tijd dat ze zich bewust werden van seksuele verlangens konden ze die ook al 'uitvoeren' en dat is tegenwoordig natuurlijk ook wel wat anders. Je mág niet eens zomaar trouwen voor je 18e ;)
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2009 11:09

Filosoof schreef:
Evelien schreef:Mijn man is echt absoluut niet getrouwd voor de seks.

Gelukkig niet, nee. Maar onthoud wel dat intimiteit voor veel mensen een heel belangrijk aspect van het huwelijk is. Elkaar beminnen is de hoogste vorm van lichamelijke eenwording en het is belangrijk dat je alvast wat opbouwt voordat je met elkaar gaat trouwen. Dat is goed. Heel goed zelfs. Ook voor het platonische deel van de relatie.
[/quote]

Absoluut.... Maar dat wil niet zeggen dat je al geslachtgemeenschap moet (gehad) hebben voor je het huwelijk in gaat.

Persoonlijk vindt ik zoiets heel mooi's, iets puurs. En zo heb ik dat ook ervaring toen ik het huwelijk in ging. En zou het ook absoluut niet anders gewild hebben.

En dit had ook niks te maken met de opvattingen van mijn ouders. Want wij gingen voor wij trouwden ook samen op vakantie en sliepen ook gewoon bij elkaar in bed. Terwijl mijn ouders/schoonouders dat absoluut niet prettig vonden.

Misschien iets anders, maar toen ik naar de huisarts ging voor de pil. Zat die huisarts (was een huisarts in opleiding) mij met open mond aan te gapen, die vondt het blijkbaar gek dat ik nu pas aan de pil ging. Ik voelde me zowat wereldvreemd. :?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 28 jul 2009 12:03

Evelien schreef:Persoonlijk vindt ik zoiets heel mooi's, iets puurs. En zo heb ik dat ook ervaring toen ik het huwelijk in ging. En zou het ook absoluut niet anders gewild hebben.

Het is goed om je gevoel te volgen, wat dat betreft. Zeker wanneer 'de buitenwereld' een andere mening is toegedaan.

Evelien schreef:Misschien iets anders, maar toen ik naar de huisarts ging voor de pil. Zat die huisarts (was een huisarts in opleiding) mij met open mond aan te gapen, die vondt het blijkbaar gek dat ik nu pas aan de pil ging. Ik voelde me zowat wereldvreemd. :?

Erg onprofessioneel van hem, maar het feit dat hij in opleiding was maakt zijn reactie enigszins begrijpelijk.
-Friedrich Nietzsche-

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2009 12:33

Erg begrijpelijk vindt ik zijn reactie niet (ook niet gezien zijn opleiding). Want de pil is gewoon weg TROEP.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 28 jul 2009 12:50

Evelien schreef:Erg begrijpelijk vindt ik zijn reactie niet (ook niet gezien zijn opleiding). Want de pil is gewoon weg TROEP.

Troep is het zeker.
Dat geldt voor bijna alle medicijnen die geen zuiver natuurlijke basis kennen.
-Friedrich Nietzsche-

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2009 12:54

Filosoof schreef:
Evelien schreef:Erg begrijpelijk vindt ik zijn reactie niet (ook niet gezien zijn opleiding). Want de pil is gewoon weg TROEP.

Troep is het zeker.
Dat geldt voor bijna alle medicijnen die geen zuiver natuurlijke basis kennen.

Ben ik met je eens. Maar de pil slik je elke dag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 12:57

het is ook veel natuurlijker om op je twintigste al zwanger te zijn van je vierde kind... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jul 2009 13:07

Aan de andere kant kan het wachten met gemeenschap tot het huwelijk ook veel spanningen met zich meebrengen. Nu mag het eindelijk en nu moet het goed gaan. Vooral veel vrouwen hebben toch wel een angst voor de eerste keer en de mogelijke pijn die daarmee gepaard gaat. Het is in feite veel beter om de natuur zn gang te laten gaan en wellicht als je al huwelijksplannen hebt ( en anticonceptie gebruikt) en te kijken waar het schip strand.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2009 13:15

Dat kan. Maar zo hebben wij dat absoluut niet ervaren (die spanningen).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jul 2009 13:30

Evelien schreef:Dat kan. Maar zo hebben wij dat absoluut niet ervaren (die spanningen).

Daar komt dat vertrouwen waar ik het eerder over had weer om de hoek kijken... en als mannen zich een beetje verdiepen in de vrouwelijke anatomie en hoe vrouwen (of liever meer specifiek hun eigen vrouw) opgewonden raken, is het voor de vrouw in kwestie ook een stuk plezieriger.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 13:31

niets van wat we hier zeggen is natuurlijk algemeen geldend. Ieders beleving is weer anders en ieder moet zelf zijn/haar/hun weg zien te vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 28 jul 2009 13:41

Mortlach schreef:het is ook veel natuurlijker om op je twintigste al zwanger te zijn van je vierde kind... :-oo

Het is dan ook jammer dat condooms zo belachelijk duur zijn.
En milieubelastend, bovendien.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “Archief”