coupe soleil schreef:Een goed antwoord is toch lastiger dan ik dacht. Eigenlijk is er m.i. maar één reden: als het evangelie niet meer gebracht wordt heb je reden een kerkverband te verlaten.
Het is wel een zinnig topic. Het shoppen en overstappen is blijkbaar nogal in momenteel. Onze predikant vindt het ook erg jammer als er mensen weggaan. Hij vindt het juist zo prettig dat de gemeente een grote diversiteit heeft; dat houdt elkaar in evenwicht. En zo denk ik er ook over. Het ideaal is hier toch niet te vinden. Ik denk ook dat je jezelf de vraag moet stellen: ligt het niet aan mezelf als ik te veel kritiek heb? Commentaar geven is soms ook wel erg makkelijk.
Zelf heb ik de bewuste keuze gemaakt niet uit het kerkverband weg te gaan, ook al vindt toepassing van censuur plaats. Wanneer je weggaat, weet je in elk geval zeker dat gesprekken tot het verleden behoren.
Dat kan ook wel eens een hoop rust geven. Zowel voor de gemeente waar je weg gaat als voor jezelf.
En ik denk dat het meer is dan het evangelie niet meer brengen. Het gaat er toch om of het evangelie niet meer zuiver wordt gebracht. En of de sacramenten niet meer zuiver worden bediend, en of de tucht nog gehandhaafd wordt.