scheermes schreef:Mortlach schreef:scheermes schreef:Ik denk dat we vooral kleding dragen om lichaamsdelen die lust opwekken te bedekken. De mens werd minder afgeleid en kon zo beter functioneren in een groep. Hij kon zijn focus richtten op bijvoorbeeld het maken van speren. Misschien is de mens hierdoor wel zo succesvol geworden.
Uh, wat dacht je van tegen de kou en de regen?
Ja, dat ligt wel voor de hand, zeker in prehistorische tijden. Dan is preutsheid misschien een gevolg van het dragen van kleding.
Maar tegenwoordig hebben we die bescherming vaak niet meer nodig. Zet op kantoor de verwarming een graadje hoger en iedereen kan in zijn blote kont gaan zitten. Lijkt me niet erg goed voor de productiviteit. Dit geldt voor veel meer plekken binnen onze samenleving. Preutsheid heeft dan zeker wel een functie.
Het dragen van kleren is misschien begonnen ter bescherming tegen kou, regen, doornstruiken etc. toen we geen haar meer hadden en veel buiten verbleven moet dat toch zo begonnen zijn. Maar kleding heeft van oudsher veel meer functies gekregen. Inderdaad is er preutsheid. Alhoewel veel volkeren die geen kou hoeven leiden daar nog steeds geen last van hebben. Volgens mij was er eerst kou en (na de aanschaf van dierenvellen etc) pas preutsheid.
Kleding geeft rangorde aan: Als het hele kantoor in z'n blootje gaat zitten kun je niet meer zien wie de baas is. Verder is er een factor van versiering: we willen er mooier uitzien dan we zijn. Het tegenovergestelde van preutsheidsoverwegingen: kleding om er sexieer uit te zien. een goed bhtje mooie kousen en de zaak ziet er veel beter uit dan zonder.
Kleding onderscheidt hele bevolkingsgroepen. (tenminste: voor de uitvinding van de spijkerbroek