Nikon D5000Vandaag een niewe camera gekocht. Toch niet de Nikon D90, maar de
D5000.
Deze heeft dezelfde sensor (12,1 MP), alleen geen scherpstelmotor en infodisplay.
Wel, in tegenstelling tot de D90, een kantelbaar scherm.
Met de volgende lenzen:
- Tamron 17 - 50 / 2.8
- Nikkor 55 - 200 / 4.0 - 5.6 VR

Eén van de eerste foto's. Grotere scherpte eigenlijk toch nog niet direct te zien.
Maar bij alle foto's tot nu toe (7) was de max. diafragma opening ingesteld (2.83).
Dan is er wel minder scherptediepte. Ook de ISO waarde stond op 200.
Misschien dat expirimenteren met andere instellingen (kleiner diafragma, en ISO 100)
nog iets meer scherpte geeft.
De 18 - 55 Nikkor lens van de 'oude' D60 is trouwens net iets mooier afgewerkt dan de Tamron.
De instelling gaat ook iets stroever, en de lens is behoorlijk zwaarder.
Maar dat ervaar ik niet als een nadeel (ook meer stabiliteit daardoor).
Hij werkt verder wel goed, geen speling zoals soms bij goedkope of oude zoomlenzen.
Nu nog even wennen aan de nieuwe mogelijkheden van de D5000. O.a. 11 scherpstelpunten,
en een veld. De aanduiding is ook anders, niet met een oplichtend blokje (dat is iets minder
duidelijk).
PrijzenVan drie zaken had ik de prijzen vergeleken (Konijnenberg, Ten Velde, en Cameranu.nl).
Gekozen voor Konijnenberg, die was het goedkoopst.
Op één of andere manier moeten die zaken toch geld verdienen. De prijzen voor camera's en lenzen
zijn, relatief, laag. Maar ik heb een beetje het idee dat accessoires duur zijn. Een filter (Tiffen) bijv. kostte
€20,-. Kost bij de plaatselijke fotoshop €10,- (wel ander merk).
Een
Gorillapod kostte €40,-. De service daarentegen is wel weer goed. En inleveren (van ongebruikt accessoire,
na 3 maand) wordt niet moeilijk over gedaan.