Nou mensen, ik ben een week in Taize (Bourgogne, Frankrijk) geweest en het was heel goed! In Taize wonen 72 broeders, katholieken en protestanten, die zo gastvrij zijn dat er enorm veel jongeren bij ze op bezoek komen. In de zomer komen er wel 3500 mensen per week. Er is daar drie keer per dag een viering, waarin vierstemmig gezongen wordt. De bijbellezingen en gebeden worden in een heleboel talen gezegd. Verder wordt er aan kleinere groepen (nouja, ik denk toch wel zo'n 150 mensen) bijbelstudie gegeven door een broeder, waarna daarover wordt doorgepraat in gespreksgroepjes van rond de 10 mensen. 's Middags kan je naar de zangrepetitie gaan.
Het was een heerlijke week, even helemaal weg van thuis en werk. Alleen slapen lukt daar wat minder goed... wat wil je ook als je met zoveel jongeren gaat kamperen en als het enorm onweert. Nouja dat haalde ik dan maar weer in door een middagdutje onder een boom.
Ik was daar met een groep van 30 Amersfoorters uit diverse kerken (PKN, NGK, (oud-)katholiek), erg tof

Anyway: als je niet vies bent van oecumene (maar misschien wel van kerkmuren) en je wil eens wat moois beleven, dan raad ik je zeker aan om een keer naar Taize te gaan. Het is wel het leukste om met een groep mensen te gaan, anders kan je je misschien wel wat eenzaam voelen.