elbert schreef:Michael schreef:Ik weet wat zionisme betekent Elbert.. Maar zoek de betekenis van het woord seculier eens op?
De van Dale:
se·cu·lier bn niet tot een orde of congregatie behorend: ~e geestelijken
Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.
Seculier zionisme zoekt dus een nationaal tehuis voor het joodse volk om veilig in te kunnen leven. Vandaar ook niet direct de link met het Midden-Oosten (aanvankelijk was Uganda een mogelijk thuisland). Dit in tegenstelling tot het religieus zionisme dat nadruk legt op de bijbelse claim op het land Israel door joden.
Maar het zoekt een thuis voor het
joodse volk. Er is geen staat voor het christelijke volk. Dat is ook niet nodig, ik begrijp dat de twee niet vergelijkbaar zijn. Maar als ik een voorvechter zou zeggen te zijn voor een christelijke staat. Dan is er niemand die mij seculier gaat noemen.
Ik vond seculier zionisme gewoon een raar woord... Dat was alles.

mohamed schreef:elbert schreef:Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.
Ik schrok wel een beetje toen ik las dat Herzl indertijd voorstelde om als het ware misbruik te maken van de Joodse religie en Rabbijnen aan wilde zetten om vanaf de kansel de Joden warm te krijgen voor een eigen staat! Pure hersenspoeling! Hoe opmerkelijk is het dan ook dat er tegenwoordig groepen orthodoxe Joden zijn die de zionisten er van betichten het Jodendom te hebben willen uitroeien en daar houden de beschuldigingen niet bij op.
Ik heb ze ook gehoord. Toen Ahmadinejad naar de VS ging om te speechen was hij welkom in twee plekken. In eerste instantie op een universiteit die aan alle kanten liet horen het absoluut niet met Ahmadinejad eens te zijn. En aan de andere kant door een organisatie van Joden die hem een stuk vriendelijker behandelde.
In mijn optiek kun je het zionisme daarom haast niet los zien van synagogen en de Joodse religie.
Ik denk dat we het als dat waar is ook niet los kunnen zien van het christendom. Of dat waar is is de vraag. Niet iedere kerk of synagoge is het er echt met het zionisme eens. Maar het zijn er wel bijzonder veel.
"Als men ons maar met rust zou laten..."
Amen...
In hoeverre denken jullie dat de Joden misbruikt worden door christenen in dit zionistische spelletje? Uiteindelijk is Israel een soort proxy staat van de VS geworden in het midden oosten. Israel en VS spelen gecoordineerde spelletjes waarin Israel de pitbull van de VS speelt, en de VS de grote beschermer die de rest van het middeloosten tegen houdt. Niet dat dat perse hoeft, Israel heeft een groter militair budget dan de rest van het midden oosten. En als Obama flink aan de teugels trekt wordt ie automatisch populair bij de moslims in de streek.
Lekker makkelijk natuurlijk.
Ik zag pas de teaser van die 2012 film die eraan komt (Absolute snert film btw) maar wat me opviel is dat ze een bijbel citaat gebruiken in het logo. En heel veel christelijke symbolen gebruiken meestal als het vernietigd wordt. Dat citaat is "And he led them into a place called apocalypse" Maar in de bijbel staat niet apocalypse... Er staat armageddon. Het verschil tussen de twee woorden is dat een apocalypse totale uitroeing van boven inhoudt. Armageddon staat voor de slag bij megidon. Een plek in Israel. En dat is uiteindelijk de bijbel text.
Dat deed me denken. Zouden er mensen zijn die dit proberen uit te lokken? Het lijkt er nogal op soms.