Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Riska » 14 jul 2009 21:39

Je hebt groot gelijk Mortlach.
Ik verbaas mij erover dat alles wat in Israël gebeurt blindelings wordt goedgekeurd. Enkel en alleen omdat het "Gods volk" is.
Maar als je de Bijbel leest is bekend dat de Israëlieten nogal eens van God afdwaalden en zich niet hielden aan de wet.
Ik weet dat er spanningen zijn met name tussen Palestijnen en Israël. Maar die spanningen zijn niet eenzijdig veroorzaakt. Ik denk dat we kritisch moeten blijven, maar er zijn mensen die alleen omdat het Gods volk is, alles goedkeuren. Daar is niemand mee geholpen.
Het is me gisteren niet gelukt een artikel over Palestijnse christenen hier te plaatsen. Ik moet het opnieuw scannen en invoegen denk ik. Maar daar komt het in ieder geval morgen niet van. Het is verhelderend.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 15 jul 2009 21:23

Ik heb alle verwijzingen die ingaan op een bericht over Mohammed en zijn mogelijk gedrag weggehaald. Dat gaat wat mij betreft veel en veel te ver!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 jul 2009 17:53

Tamerlan had de waarheid inderdaad scherp weergegeven :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2009 22:54

Als ik eens mensen de waarheid vertel, heb ik zo wéér een waarschuwing...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 17 jul 2009 00:00

Het is zo jammer dat niet iedereen het onderscheid tussen christelijke waarden en racisme kan maken. :(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2009 09:28

Inderdaad. Kijk, ik herken bij bepaalde mensen wel een bepaalde (hoge vorm van) weerstand als bepaalde onderwerpen besproken worden (islam, homoseksualiteit, met name), maar daar proef je in ieder geval nog in dat diegene wel degelijk een innerlijke strijd voerden/voerden en in principe vanuit een liefdevolle positie proberen te handelen.

Bij Beun niets van dat alles. Daar voel ik alleen maar haat. En om eerlijk te zijn, vind ik dat behoorlijk schokkend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 10:37

Riska schreef:Je hebt groot gelijk Mortlach.
Ik verbaas mij erover dat alles wat in Israël gebeurt blindelings wordt goedgekeurd. Enkel en alleen omdat het "Gods volk" is.

Zijn de Israeli's die er mee te koop lopen van Joodse komaf te zijn wel echt Gods volk? Volgens apostel Paulus niet, lees maar:

Romeinen 2
28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

De ware Joden zijn niet de mensen die niet in Jezus geloven en zich übermenschen voelen vanwege afkomst, maar het zijn de christenen uit alle volken (Gal 4,28) de kinderen van de belofte. De staat Israël is een schurkenstaat die is bedacht door seculiere zionisten en heeft niks, maar dan ook helemaal niks met Gods volk noch met de Bijbel te maken.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 sep 2009 11:56

mohamed schreef:De staat Israël is een schurkenstaat die is bedacht door seculiere zionisten en heeft niks, maar dan ook helemaal niks met Gods volk noch met de Bijbel te maken.

Maar wat is het doel daar dan van? Wat is het punt van seculier zionisme? Het klinkt een beetje als een tegenspraak. Waarom zou men een specifiek joodse staat in het midden oosten willen oprichten als je dat niet doet vanuit religie?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 sep 2009 12:22

Michael schreef:Maar wat is het doel daar dan van? Wat is het punt van seculier zionisme?

Het doel van seculier zionisme is het bieden van een veilig thuisland voor allen die van joodse komaf zijn. Dit vanwege de teleurstelling in andere landen die daartoe niet in staat bleken. Denk daarbij aan de holocaust, pogroms, discriminatie enz. enz. Het seculier zionisme (vaak links georienteerd) is juist de drijvende kracht geweest achter de stichting van de staat Israel in 1948. Na de oprichting van deze staat was het dan ook de Arbeidspartij (de Israelische PvdA) die lange tijd aan de macht was in Israel.
Waarom in het Midden-Oosten? Wel, daar liggen nu eenmaal de roots van dit volk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 sep 2009 14:25

Ik weet wat zionisme betekent Elbert.. Maar zoek de betekenis van het woord seculier eens op?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 14:38

Michael schreef:
mohamed schreef:De staat Israël is een schurkenstaat die is bedacht door seculiere zionisten en heeft niks, maar dan ook helemaal niks met Gods volk noch met de Bijbel te maken.

Maar wat is het doel daar dan van? Wat is het punt van seculier zionisme? Het klinkt een beetje als een tegenspraak. Waarom zou men een specifiek joodse staat in het midden oosten willen oprichten als je dat niet doet vanuit religie?

Dat de Joodse staat in het midden oosten gevestigd is heeft als voordeel dat de gelovigen wijsgemaakt kan worden dat de Joden weer terug gaan naar hun oude land en dat de hand van God er achter zit, zodat men het wel uit het hoofd laat om kritiek te uiten. Doch lag het midden oosten aanvankelijk niet in de planning, want een van de grondleggers van het zionisme genaamd Theodor Herzl verdedigde op het zesde Zionistische Congres van 1903 het voorstel de Joodse staat in Uganda te vestigen.
Afbeelding
Theodor Herzl.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 sep 2009 14:47

Michael schreef:Ik weet wat zionisme betekent Elbert.. Maar zoek de betekenis van het woord seculier eens op?

De van Dale:
se·cu·lier bn niet tot een orde of congregatie behorend: ~e geestelijken

Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.
Seculier zionisme zoekt dus een nationaal tehuis voor het joodse volk om veilig in te kunnen leven. Vandaar ook niet direct de link met het Midden-Oosten (aanvankelijk was Uganda een mogelijk thuisland). Dit in tegenstelling tot het religieus zionisme dat nadruk legt op de bijbelse claim op het land Israel door joden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 14:51

Een ieder die meer inzicht in het moderne zionisme wil zou ik met klem aan willen raden om Herzl's werk de Joodse staat te lezen.

"Als men ons maar met rust zou laten..."
Afbeelding
Poging tot een moderne oplossing van het joodse vraagstuk. ISBN 90 5330 411 8 Vertaling van Der Judenstaat: Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage, gepubliceerd op 14 februari 1896.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 14:57

elbert schreef:Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.

Ik schrok wel een beetje toen ik las dat Herzl indertijd voorstelde om als het ware misbruik te maken van de Joodse religie en Rabbijnen aan wilde zetten om vanaf de kansel de Joden warm te krijgen voor een eigen staat! Pure hersenspoeling! Hoe opmerkelijk is het dan ook dat er tegenwoordig groepen orthodoxe Joden zijn die de zionisten er van betichten het Jodendom te hebben willen uitroeien en daar houden de beschuldigingen niet bij op. In mijn optiek kun je het zionisme daarom haast niet los zien van synagogen en de Joodse religie.

Uitpers.be schreef:"Judeofobie is een psychische afwijking. Als zodanig is ze erfelijk en omdat ze als een ziekte tweeduizend jaar lang is overgedragen, is ze ongeneeslijk", schreef Pinsker. Herzl was het hier volmondig mee eens. "Het antisemitisme kan niet bedwongen worden. Het kan niet uit de wereld worden geholpen zolang de grondslagen ervan niet uit de weg zijn geruimd. Zijn deze echter wel uit de weg te ruimen?", vroeg Herzl zich af. "Onder de bevolkingen groeit het antisemitisme van dag tot dag, van uur tot uur. En het kan niet anders of het zal nog verder groeien, omdat de oorzaken blijven voortbestaan en niet uit de weg geruimd kunnen worden". In 1893 vatte Herzl nog het plan op om de ongeneeslijke ziekte van het antisemitisme uit te roeien door de joden massaal tot het christendom te bekeren. Hij wilde bij de paus een audiëntie aanvragen om de Oostenrijkse joden op een zondag op klaarlichte dag onder klokkengelui van de Weense Stephansdom te laten dopen. De audiëntie is er nooit gekomen. In plaats daarvan verzon Herzl zijn "nationale oplossing". "Ik zie het joodse vraagstuk niet als een maatschappelijk en evenmin als een religieus vraagstuk. Het is een nationaal vraagstuk, en om het op te lossen moeten wij het in de eerste plaats tot een politiek wereldvraagstuk maken waarvoor de beschaafde volkeren in onderling overleg een regeling moeten kunnen vinden."

Bron.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 sep 2009 19:32

elbert schreef:
Michael schreef:Ik weet wat zionisme betekent Elbert.. Maar zoek de betekenis van het woord seculier eens op?

De van Dale:
se·cu·lier bn niet tot een orde of congregatie behorend: ~e geestelijken

Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.
Seculier zionisme zoekt dus een nationaal tehuis voor het joodse volk om veilig in te kunnen leven. Vandaar ook niet direct de link met het Midden-Oosten (aanvankelijk was Uganda een mogelijk thuisland). Dit in tegenstelling tot het religieus zionisme dat nadruk legt op de bijbelse claim op het land Israel door joden.

Maar het zoekt een thuis voor het joodse volk. Er is geen staat voor het christelijke volk. Dat is ook niet nodig, ik begrijp dat de twee niet vergelijkbaar zijn. Maar als ik een voorvechter zou zeggen te zijn voor een christelijke staat. Dan is er niemand die mij seculier gaat noemen.

Ik vond seculier zionisme gewoon een raar woord... Dat was alles. ;)

mohamed schreef:
elbert schreef:Ik vat het zo op dat seculier-zionisme niet aan de synagoge (congregatie) gebonden is, maar wel aan het joodse volk.

Ik schrok wel een beetje toen ik las dat Herzl indertijd voorstelde om als het ware misbruik te maken van de Joodse religie en Rabbijnen aan wilde zetten om vanaf de kansel de Joden warm te krijgen voor een eigen staat! Pure hersenspoeling! Hoe opmerkelijk is het dan ook dat er tegenwoordig groepen orthodoxe Joden zijn die de zionisten er van betichten het Jodendom te hebben willen uitroeien en daar houden de beschuldigingen niet bij op.

Ik heb ze ook gehoord. Toen Ahmadinejad naar de VS ging om te speechen was hij welkom in twee plekken. In eerste instantie op een universiteit die aan alle kanten liet horen het absoluut niet met Ahmadinejad eens te zijn. En aan de andere kant door een organisatie van Joden die hem een stuk vriendelijker behandelde.

In mijn optiek kun je het zionisme daarom haast niet los zien van synagogen en de Joodse religie.

Ik denk dat we het als dat waar is ook niet los kunnen zien van het christendom. Of dat waar is is de vraag. Niet iedere kerk of synagoge is het er echt met het zionisme eens. Maar het zijn er wel bijzonder veel.

"Als men ons maar met rust zou laten..."

Amen...

In hoeverre denken jullie dat de Joden misbruikt worden door christenen in dit zionistische spelletje? Uiteindelijk is Israel een soort proxy staat van de VS geworden in het midden oosten. Israel en VS spelen gecoordineerde spelletjes waarin Israel de pitbull van de VS speelt, en de VS de grote beschermer die de rest van het middeloosten tegen houdt. Niet dat dat perse hoeft, Israel heeft een groter militair budget dan de rest van het midden oosten. En als Obama flink aan de teugels trekt wordt ie automatisch populair bij de moslims in de streek.

Lekker makkelijk natuurlijk.

Ik zag pas de teaser van die 2012 film die eraan komt (Absolute snert film btw) maar wat me opviel is dat ze een bijbel citaat gebruiken in het logo. En heel veel christelijke symbolen gebruiken meestal als het vernietigd wordt. Dat citaat is "And he led them into a place called apocalypse" Maar in de bijbel staat niet apocalypse... Er staat armageddon. Het verschil tussen de twee woorden is dat een apocalypse totale uitroeing van boven inhoudt. Armageddon staat voor de slag bij megidon. Een plek in Israel. En dat is uiteindelijk de bijbel text.

Dat deed me denken. Zouden er mensen zijn die dit proberen uit te lokken? Het lijkt er nogal op soms.

Terug naar “Archief”