Broek/rok n.a.v. artikel Ds van Aalst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gedrag in de kerk

Berichtdoor Gerdien B. » 15 jul 2009 11:46

op welk stuk van Boekenlezer doel jij?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 16 jul 2009 08:45

Heeft Boekenlezer niet gewoon het stuk uit het RD overgenomen? Daar stond het idd niet helemaal in.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jul 2009 10:24

Jantjes schreef:Is dit nu ‘farizeïsme’ ?

Ja, dit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jul 2009 15:09

Boekenlezer heeft het stukje over Ds. van Aalst niet geschreven maar Jantjes. Jantjes heeft het overgenomen zoals het in Reformatorisch Dagblad vermeld stond.
Hedendaags taalgebruik van ‘farizeeër’ is om personen aan te duiden die de letterlijke naleving van regels belangrijker vinden dan mededogen, al dan niet onder verwijzing naar de oorspronkelijke betekenis van de term in de Bijbel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Farizee%C3 ... aalgebruik
Nou, dat kunnen we toch wel op Ds. Van Aalst toepassen dunk mij TheKeimpe als je het stukje in de Saambinder overdenk.
Want inderdaad Samanthi. het scheermes is in Sodom uitgevonden en toegepast. Ik zie Van Aalst niet met een baard wat eigenlijk toch wel zou moeten als je zijn maatstaven wil toepassen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jul 2009 15:42

Excuus, ik noemde de verkeerde.

Als je het hele artikel leest in de Saambinder, dan spreekt daar iemand die oprecht bevreesd is dat men niet meer voor het Woord wil buigen. Bewogen over de jeugd, vol mededogen dat zij niet meer in alles naar Gods stem willen luisteren.

En dat hij dan punten aandraagt die ik niet helemaal kan volgen, zij zo, maar ik vind het echt ernstig dat mensen hier zo makkelijk, op basis van een lang citaat uit een artikel, een dominee Farizeïsme in zijn schoenen schuiven.

Ik vraag mij werkelijk af of je dan zo vol mededogen bent.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jul 2009 16:54

TheKeimpe schreef:Excuus, ik noemde de verkeerde.

Als je het hele artikel leest in de Saambinder, dan spreekt daar iemand die oprecht bevreesd is dat men niet meer voor het Woord wil buigen. Bewogen over de jeugd, vol mededogen dat zij niet meer in alles naar Gods stem willen luisteren.

En dat hij dan punten aandraagt die ik niet helemaal kan volgen, zij zo, maar ik vind het echt ernstig dat mensen hier zo makkelijk, op basis van een lang citaat uit een artikel, een dominee Farizeïsme in zijn schoenen schuiven.

Kun je mij uitleggen wat het betekend ‘voor het Woord buigen’ en ‘in alles naar Gods stem willen luisteren’. Ik ben bang dat Ds. Van Aalst de definitie hiervan toch verkeerd interpreteer. Natuurlijk bedoeld hij het oprecht maar het is doordrongen van zijn cultuur, hoe hij het zou willen zien in kerk en samenleving.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jul 2009 08:08

Jantjes schreef:
TheKeimpe schreef:Excuus, ik noemde de verkeerde.

Kun je mij uitleggen wat het betekend ‘voor het Woord buigen’ en ‘in alles naar Gods stem willen luisteren’. Ik ben bang dat Ds. Van Aalst de definitie hiervan toch verkeerd interpreteer. Natuurlijk bedoeld hij het oprecht maar het is doordrongen van zijn cultuur, hoe hij het zou willen zien in kerk en samenleving.

Ik kan het mis hebben, maar ik meen de laatste tijd een heel andere Jantjes waar te nemen dan de Jantjes van een jaar of 2 jaar geleden? Niet dat het erg is, maar het viel me wat op de laatste tijd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jul 2009 09:06

Dat viel mij ook al op. Lijkt wel of er een totaal andere persoon achter het account zit.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 jul 2009 09:08

Gerdien B. schreef:Dat viel mij ook al op. Lijkt wel of er een totaal andere persoon achter het account zit.

Ja, idd.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jul 2009 13:26

Race406, Gerdien B. en Daphne jullie opmerking is terecht. Er zit nog steeds Jantjes achter de account maar wel met een wat andere gedachten en innerlijk. Durf wel te zeggen dat o.a. refoweb mij van gedachten heeft veranderd en inzicht heeft gegeven in bijvoorbeeld andersdenkende. Tjonge wat kon ik een oordeel vellen over andere als Ger.Gem.er. zijnde. Ik zie die zelfde gedachtegangen bij verschillende personen hier op refoweb. Moeilijk om die mensen te benaderen. Ik zou van Ds. Van Aalst best eens willen benaderen per e-mail bijvoorbeeld over dat stuk in de Saambinder wat ik hierboven kopieerde. Maar hoe o hoe benader je in liefde die rotsvaste Ger.Gem.er met veel bijzondere gedachte patronen in maatschappij en kerk.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jul 2009 13:34

Jantjes, diep respect voor je, dat je jezelf hebt toegestaan ook te kijken naar de standpunten van mensen uit andere richtingen dan de Gergem...
Ook ik had de verandering opgemerkt en ik ben er blij mee...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jul 2009 14:21

Jantjes schreef:Race406, Gerdien B. en Daphne jullie opmerking is terecht. Er zit nog steeds Jantjes achter de account maar wel met een wat andere gedachten en innerlijk. Durf wel te zeggen dat o.a. refoweb mij van gedachten heeft veranderd en inzicht heeft gegeven in bijvoorbeeld andersdenkende. Tjonge wat kon ik een oordeel vellen over andere als Ger.Gem.er. zijnde. Ik zie die zelfde gedachtegangen bij verschillende personen hier op refoweb. Moeilijk om die mensen te benaderen. Ik zou van Ds. Van Aalst best eens willen benaderen per e-mail bijvoorbeeld over dat stuk in de Saambinder wat ik hierboven kopieerde. Maar hoe o hoe benader je in liefde die rotsvaste Ger.Gem.er met veel bijzondere gedachte patronen in maatschappij en kerk.

Jantjes,

Ik heb zelf ook wel een verandering doorgemaakt op Refoweb. Ik was misschien wat minder direct en stellig, maar ik herken het wel. En ik ben heel blij voor je dat God Refoweb heeft willen gebruiken om je te bevrijden van soms heel rechtlijnige en krampachtige denkbeelden. Je MAG denken zoals je denkt, je MAG doen zoals je doet. Maar inderdaad, zoals ik in de vragenrubriek al opmerkte bij het onderwerp Kanselboodschap: Je gaat ervoor waken de ander jouw mening door de strot te duwen. Het kan ook anders zijn dan men zelf denkt. En er kunnen ook zaken zijn die op meerdere manieren kunnen worden uitgelegd. Andersdenkenden zijn niet per definitie foutdenkenden....

Diep respect!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 jul 2009 15:44

Veel respect voor je, Jantjes!

En ja, ik was ook nogal rechtlijnig toen ik hier net kwam, zo'n 5 jaar geleden. Door te discussiëren met andersdenkenden werd ik me bewust van mijn gedachten over zelfgemaakte wetten en regels en hier ben ik minder star in geworden.
Afbeelding

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 jul 2009 17:01

Mooi om te lezen, mensen! d:)b

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jul 2009 00:03

Jantjes, het lijkt erop dat je een verandering in je geloof hebt doorgemaakt. Het geloof zat al die tijd in je, als in een bron die gesloten was. Nu heb je de dam, die het water bond, geopend en nu kun je het geloof als water laten stromen en het droge land bevloeien.

Ik hoop en bid dat je op deze manier veel mensen kunt bereiken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”