pijnboompitten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

pijnboompitten

Berichtdoor liefie » 12 jul 2009 20:21

Wie eet er weleens pijnboompitten en kreeg een dag/dagen later last van een akelige bittere smaak in de mond die met niks weggaat alleen als je eet/drinkt merk je er helemaal niks van?

Ik ben heel erg benieuwd naar reacties.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: pijnboompitten

Berichtdoor em_ma » 12 jul 2009 20:44

Lastig liefie! Ik heb nergens last van als ik pijnboompitten eet.
Heb je het ook bij andere noten of zaden? Misschien een soort notenallergie ofzo?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 12 jul 2009 20:50

Ik dacht ook meteen aan een of andere allergie.

Zelf heb ik nergens last van na het eten van pijnboompitjes.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jul 2009 20:54

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb dit nu sinds 2 dagen (ik weet niet of het van pijnboompitten is) maar je kan er heel veel over vinden op internet.
Ik eet ze geregeld en nog nooit last van gehad dus ik weet het ookniet meer het is alleen heel vervelend aanwezig heel de dag door behalve als ik iets eet/drink proef ik het niet :shock:

Zover ik weet heb ik nergens een allergie voor maar volgens mij kun je dat wel opbouwen maar ik lees overal dat het door chinese pijnboompitten kan komen maar kan het nergens op het doosje vinden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2009 21:20

ai vervelend.

Misschien een domme tip k weet niet. En als je iets van Citroen drinkt? (spa citroen ofzoiets). En het is echt alleen die bittere smaak? of heb je ook uitslag ofzoiets (in je mond of op je lichaam?).

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 13 jul 2009 12:53

Dit heb ik al vaak gehoord. Gelukkig heb ik het zelf nog nooit gehad. Zoek op google maar eens plaatjes van Chinese en andere pijnboompitten, dan kun je het verschil wel zien. Volgende keer dus goed opletten welke je neemt.
En sterkte met de gore smaak.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 jul 2009 13:58

Het is gelukkig een stuk minder nu. Ik kan nergens vinden waar ze vandaan komen staat er niet op maar ik had pas behoorlijk goedkope van de xenos en nu had ik veel duurdere van de super markt en daar heb ik het
schijnbaar van. Het vreemde is alleen dat mijn man er nergens last van.

Evelien ik heb echt de gekste dingen geprobeerd maar niks helpt (nou ja zolang het in mijn mond zit helpt het slik ik het door is het er weer)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 jul 2009 06:21

Ik heb er ook wel es over gelezen, volgens mij pas in een of ander blad, Libelle/Margriet ofzo.

Veel kauwgom eten dan maar. Succes.
ja, dat is mijn mening dan he.....

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 16 jul 2009 08:20

Ja laatst inderdaad in de Libelle, in de column van Anita Witzier dacht ik, die had het ook. Kan zomaar voorkomen maar gaat vanzelf weer weg.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jan 2013 12:15

Heerlijk pijnboompitten met een glas koude witte wijn. :0~ :0~ :0~ :0~ !:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2013 14:38

Dankzij wiki: Het eten van bepaalde soorten pijnboompitten kan een verstoorde smaak opleveren, die meerdere dagen of weken kan aanhouden. Deze smaakstoornis doet zich pas een of twee dagen na de consumptie voor. Er wordt een bittere, soms metaalachtige smaak ervaren. Dit probleem treedt nooit op bij pijnboompitten van Europese origine, enkel bij een minderheid van de Chinese pijnboompitten (deze zijn te herkennen doordat ze korter en dikker zijn dan Europese pijnboompitten). Tot op heden is het niet duidelijk om welke pijnboomsoort het gaat. In verband met de oorzaak werd er, op basis van chromatografisch onderzoek, gesuggereerd dat het zou gaan om triglyceriden die opgebouwd zijn uit C16-C18 onverzadigde vetzuren. Zware metalen, een andere oorzaak van smaakstoornissen, noch pesticidenresidus konden aangetoond worden.[1] Op basis van deze gegevens lijkt er tot op heden in alle gevallen geen gevaar voor de volksgezondheid. Ook de Nederlandse Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) huldigt dit standpunt.[2] Het Belgisch Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft hierover geen standpunt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Terug naar “Archief”