welk Zegen heb jij op dit forum ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jjack
Verkenner
Verkenner

welk Zegen heb jij op dit forum ontvangen

Berichtdoor jjack » 12 jun 2009 09:22

ja dit forum het kan zo gewoon zijn maar,,,,,,,,,
het is en blijft heel bijzonder met elkaar
al realisen we dat niet vaak

welke Zegen heb jij hier ontvangen

dat dit topic tot ZIJN eer mag zijn
en tot bemoediging voor de mod en voor ons allemaal

jjack
Verkenner
Verkenner

Re: welk Zegen heb jij op dit forum ontvangen

Berichtdoor jjack » 13 jun 2009 13:31

dan zal ik wel beginnen

moet nog wel wennen
maar weet wel dat er een zegen op rust

dat mogen de leiding zie als bemoediging

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 jun 2009 11:07

Zoveel!
O.a. aangaande een aantal ethische zaken toch wel anders gaan denken, geholpen in mijn zoektocht in het geloof, dierbare vrienden gekregen, zeer belangrijk: mijn verloofde hier ontmoet en mooie vakanties!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jun 2009 09:56

Heel veel!
Ik heb mijn vrouw hier ontmoet :8> en heb meer en meer eigen stokpaardjes leren relativeren (iets wat ik ook en vooral geleerd heb door veel bij andere kerken te kijken).
En ik heb hier een diep verlangen leren kennen dat mensen God leren kennen. Dat ze worden bevrijd van verwrongen Godsbeelden, en Hem leren zien zoals Hij is, buiten Christus een verterend vuur, maar in Hem een genadige God en Vader. En dat je tot God MAG komen, ZONDER voorwaarden vooraf en zonder een rijtje vereisten te moeten kunnen afvinken (zie ook mijn onderschrift :wink:).
Tevens hoop ik dat mensen door allerlei gesprekken en vragen ook leren verwoorden wat en waarom men iets wel of niet gelooft. Niet omdat dat zo hoort of door de dominee er zo in is gestampt, maar omdat je het ZELF hebt onderzocht en hebt leren geloven. (Handelingen 17: 10 en 11: Maar de broeders zonden terstond in de nacht Paulus en Silas naar Berea, die, daar aangekomen, naar de synagoge der Joden gingen; en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren.)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 17 jun 2009 15:10

wat mooi getuigenissen
echt mooi

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 28 jun 2009 13:15

Hoi race406. Ik heb wat vragen bij je formulering:
en Hem leren zien zoals Hij is, buiten Christus een verterend vuur, maar in Hem een genadige God en Vader.

Kun je hier verduidelijken wat je daarmee bedoeld? Want het eerste wat ik denk is: als we het hebben over "God buiten Christus" hebben we het over een God die niet bestaat. En waarom zouden we een God proberen te omschrijven die niet bestaat? God is rechtvaardig, maar God is ook barmhartig. Door Jezus kunnen we God de Vader leren kennen. God de Vader en Jezus zijn één.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jun 2009 14:59

Vuurtje schreef:Hoi race406. Ik heb wat vragen bij je formulering:
en Hem leren zien zoals Hij is, buiten Christus een verterend vuur, maar in Hem een genadige God en Vader.

Kun je hier verduidelijken wat je daarmee bedoeld? Want het eerste wat ik denk is: als we het hebben over "God buiten Christus" hebben we het over een God die niet bestaat. En waarom zouden we een God proberen te omschrijven die niet bestaat? God is rechtvaardig, maar God is ook barmhartig. Door Jezus kunnen we God de Vader leren kennen. God de Vader en Jezus zijn één.

In zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig ja. Ben ik helemaal met je eens. Maar Als je God niet kent is Hij een verterend vuur. Als je door genade Zijn kind bent, dan is Hij een liefdevolle Vader.
Ken je God niet, dan ben je buiten Christus. Mijn formulering was wat onduidelijk, sorry.
Duidelijk zo? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 28 jun 2009 16:49

Hallo race406,

Ik begrijp nu dat je bedoeld wat God voor een mens is. Afhankelijk van of je hem kent is hij: een verterend vuur of een liefdevolle vader. Bedankt voor de aanvulling, dat maakt het duidelijker.

Maar je formulering blijft wel moeilijk voor mij. Ik vermoed dat je het hier hebt over het oordeel dat God uitspreekt, en dat nadat iemands leven op aarde hier voorbij is. Want als iemand God nog niet kent maar op dit moment nog leeft, is het God die hem de kracht daarvoor geeft. God geeft hem tijd. God is een liefdevolle vader voor hem die op diverse manieren tot hem roept: Ik wil je God zijn! Iemand die God niet kent, heeft dus nog steeds een liefdevolle vader. En het is dan uiteraard niet zo dat God afhankelijk van degene die voor hem staat op de oordeelsdag, iemand anders wordt. Ik vermoed dus dat je het meer hebt over het oordeel dat God uitspreekt, dan over wie God ís.

Wat me niet helemaal duidelijk is:
In zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig.

Bedoel je daar iets anders mee dan dat Hij rechtvaardig is én barmhartig?

Groet,
Vuurtje

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 28 jun 2009 19:22

Vers van de pers (toeval bestaat niet).
Deze preek van vandaag is het luisteren waard en behandeld precies het onderwerp "wie is God, een verterend vuur of een liefdevolle Vader".

http://www.kerkomroep.nl/?mp=10712#kerk.php?mp=10712
Neem de preek van 28-06-2009 16:2.
Deze link is ongeveer twee weken geldig.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2009 08:09

Vuurtje schreef:Hallo race406,

Ik begrijp nu dat je bedoeld wat God voor een mens is. Afhankelijk van of je hem kent is hij: een verterend vuur of een liefdevolle vader. Bedankt voor de aanvulling, dat maakt het duidelijker.

Maar je formulering blijft wel moeilijk voor mij. Ik vermoed dat je het hier hebt over het oordeel dat God uitspreekt, en dat nadat iemands leven op aarde hier voorbij is. Want als iemand God nog niet kent maar op dit moment nog leeft, is het God die hem de kracht daarvoor geeft. God geeft hem tijd. God is een liefdevolle vader voor hem die op diverse manieren tot hem roept: Ik wil je God zijn! Iemand die God niet kent, heeft dus nog steeds een liefdevolle vader. En het is dan uiteraard niet zo dat God afhankelijk van degene die voor hem staat op de oordeelsdag, iemand anders wordt. Ik vermoed dus dat je het meer hebt over het oordeel dat God uitspreekt, dan over wie God ís.

Wat me niet helemaal duidelijk is:
In zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig.

Bedoel je daar iets anders mee dan dat Hij rechtvaardig is én barmhartig?

Groet,
Vuurtje

God is barmhartig, omdat Hij doet wat Hij zegt. Je kunt altijd op Hem aan. God is rechtvaardig omdat Hij mensen zalig maakt en mensen laat in de situatie zoals ze op deze wereld zijn gekomen, namelijk onbekeerd.
In Zijn rechtvaardigheid is Hij barmhartig houdt in: Als Hij zegt dat Hij de ongelovigen niet zaligmaakt, dan doet Hij dat ook! Daar kun je van op aan! Zijn dreigementen aan het adres van de zonder Hem levende mens zijn niet loos, maar worden vroeg of laat ook uitgevoerd.
Het was David al tot troost dat God in Zijn rechtvaardigheid barmhartig is; zijn vijanden werden vernietigd. Voor zijn vijanden een verschrikking, maar voor hem zelf een grote troost. Niet dat hij zijn vijanden het eeuwige leven niet gunde, maar omdat hij het vooruitzicht had dat hij straks bij God van zijn vijanden verlost zou zijn.
En tot slot: God kan de zonde van ons mensen niet zien, daar is Hij te heilig voor. Zijn rechtvaardigheid eist dat de zonde moet worden gestraft. En in Zijn oneindige barmhartigheid heeft Hij die straf voltrokken aan Zijn Zoon Jezus. Rechtvaardig omdat de zonde gestraft moet worden, barmhartig omdat Hij dat (Goddank!) niet aan ons doet maar aan Zijn Zoon deed.

Lees ook maar eens wat de Nederlandse Geloofsbelijdenis hierover zegt in artikel 20:
"Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid in Christus
Wij geloven dat God, die volkomen barmhartig en rechtvaardig is, zijn Zoon gezonden heeft om de natuur waarin de ongehoorzaamheid begaan was, aan te nemen en in haar de schuld te betalen en door zijn zeer bitter lijden en sterven de straf voor de zonden te dragen. Zo heeft God zijn rechtvaardigheid bewezen jegens zijn Zoon door onze zonden op Hem te laden. Zijn goedheid en barmhartigheid heeft Hij uitgestort over ons, die schuldig waren en verdienden veroordeeld te worden. Want in volkomen liefde heeft Hij zijn Zoon voor ons in de dood overgegeven en Hem opgewekt tot onze rechtvaardiging, opdat wij door Hem onsterfelijkheid en eeuwig leven zouden hebben."

Vrij lang stuk geworden, maar ik hoop dat ik zo duidelijker ben geweest.... :wink:

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 30 jun 2009 22:37

Mooi stukje haal je daar aan van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Wat ik daar vooral mooi aan vind is dat zijn goedheid en barmhartigheid niet alleen blijkt uit het feit dat hij Jezus heeft gestraft in onze plaats (wat mijn voorstellingsvermogen al te boven gaat omdat Jezus God is), maar dat hij ons ook nog eens lief heeft en eeuwig met ons wil verder gaan.

Wat betreft David, hij vraagt in de psalm 143 ook of God zijn vijanden wil vernietigen. Ik vraag me dan altijd af of hij niet beter kan vragen of God zijn vijanden tot inkeer wil brengen. Nu vraagt hij tenslotte eigenlijk of de tijd erop mag komen te zitten dat deze zondaars zich nog kunnen bekeren. Wat ik dan weer mooi vind van David is dat hij ook vraagt of God hem Zijn wil wil laten volbrengen en hem wil leiden. En hem de weg bekend wil maken die hij moet gaan. Want Gods wil kan best anders zijn dan wat David vraagt.

God is barmhartig, omdat Hij doet wat Hij zegt.

Dit vind ik een mooi voorbeeld waarin God laat zien hoe barmhartig Hij is, niet door te doen wat hij zegt, maar door te zeggen wat Hij voelt (Hosea 10-11):

11 Efraïm was een afgerichte jonge koe, die gewillig dorste.
Toen ik haar fraaie hals zag, dacht ik:
Ik ga Efraïm inspannen, ik laat Juda ploegen, Jakob eggen.
12 Zaai rechtvaardig! Oogst met liefde! Ontgin nieuw land!
Het is tijd om de HEER te smeken,
dat hij nadert met de regen van zijn goedheid.
13 Maar jullie ploegden wetteloosheid
en oogstten onrechtvaardigheid;
jullie moesten de vrucht van leugens eten
omdat jullie op je eigen inspanning vertrouwden,
op de kracht van je vele soldaten.
14 Daarom zal het krijgsgeweld tegen jullie losbreken,
al je vestingen zullen worden verwoest
zoals destijds Bet-Arbel werd verwoest door Salman:
moeders werden doodgeslagen, samen met hun kinderen.
15 Dat heeft Betel jullie aangedaan
om jullie eigen diepe verdorvenheid.
Bij het aanbreken van de morgen
komt Israëls koning voorgoed ten val.

1 Toen Israël nog een kind was, had ik het lief;
uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.
2 Hoe harder ze geroepen werden,
hoe meer ze hun eigen weg gingen.
Ze brachten offers aan de Baäls
en brandden wierook voor godenbeelden –
3 terwijl ik het toch was die Efraïm leerde lopen
en hem op mijn arm nam.
Maar zij beseften niet dat ík hen verzorgde.
4 Zacht leidde ik hen bij de teugels,
aan koorden van liefde trok ik hen mee;
ik verloste hen van het juk om hen te laten eten,
ik hield hun het voer zelfs nog voor.
5 Zouden zij niet naar Egypte terugkeren,
zou Assyrië niet over hen heersen,
nu zij weigeren naar mij terug te keren?
6 Het zwaard zal huishouden in hun steden
en hun orakelpriesters neerhouwen
om alles wat ze hebben uitgebroed.
7 Mijn volk bijt zich vast in zijn ontrouw jegens mij.
Al roepen ze tot mij, de Allerhoogste,
ik zal hun lot niet verlichten.
8 Ach Efraïm, hoe zou ik je ooit kunnen prijsgeven?
Hoe zou ik je kunnen uitleveren, Israël?

Zou ik je prijsgeven als Adma,
je laten ondergaan als Seboïm?
Mijn hart wordt verscheurd,
door barmhartigheid word ik bewogen.

9 Ik zal mijn toorn laten varen
en Efraïm niet opnieuw te gronde richten.

Want God ben ik, en geen mens,
ik ben in jullie midden, ik ben heilig,
ik zal niet meer in woede ontsteken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jul 2009 11:26

Vuurtje schreef:Mooi stukje haal je daar aan van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Wat ik daar vooral mooi aan vind is dat zijn goedheid en barmhartigheid niet alleen blijkt uit het feit dat hij Jezus heeft gestraft in onze plaats (wat mijn voorstellingsvermogen al te boven gaat omdat Jezus God is), maar dat hij ons ook nog eens lief heeft en eeuwig met ons wil verder gaan.

Wat betreft David, hij vraagt in de psalm 143 ook of God zijn vijanden wil vernietigen. Ik vraag me dan altijd af of hij niet beter kan vragen of God zijn vijanden tot inkeer wil brengen. Nu vraagt hij tenslotte eigenlijk of de tijd erop mag komen te zitten dat deze zondaars zich nog kunnen bekeren. Wat ik dan weer mooi vind van David is dat hij ook vraagt of God hem Zijn wil wil laten volbrengen en hem wil leiden. En hem de weg bekend wil maken die hij moet gaan. Want Gods wil kan best anders zijn dan wat David vraagt.

God is barmhartig, omdat Hij doet wat Hij zegt.

Dit vind ik een mooi voorbeeld waarin God laat zien hoe barmhartig Hij is, niet door te doen wat hij zegt, maar door te zeggen wat Hij voelt (Hosea 10-11):

11 Efraïm was een afgerichte jonge koe, die gewillig dorste.
Toen ik haar fraaie hals zag, dacht ik:
Ik ga Efraïm inspannen, ik laat Juda ploegen, Jakob eggen.
12 Zaai rechtvaardig! Oogst met liefde! Ontgin nieuw land!
Het is tijd om de HEER te smeken,
dat hij nadert met de regen van zijn goedheid.
13 Maar jullie ploegden wetteloosheid
en oogstten onrechtvaardigheid;
jullie moesten de vrucht van leugens eten
omdat jullie op je eigen inspanning vertrouwden,
op de kracht van je vele soldaten.
14 Daarom zal het krijgsgeweld tegen jullie losbreken,
al je vestingen zullen worden verwoest
zoals destijds Bet-Arbel werd verwoest door Salman:
moeders werden doodgeslagen, samen met hun kinderen.
15 Dat heeft Betel jullie aangedaan
om jullie eigen diepe verdorvenheid.
Bij het aanbreken van de morgen
komt Israëls koning voorgoed ten val.

1 Toen Israël nog een kind was, had ik het lief;
uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.
2 Hoe harder ze geroepen werden,
hoe meer ze hun eigen weg gingen.
Ze brachten offers aan de Baäls
en brandden wierook voor godenbeelden –
3 terwijl ik het toch was die Efraïm leerde lopen
en hem op mijn arm nam.
Maar zij beseften niet dat ík hen verzorgde.
4 Zacht leidde ik hen bij de teugels,
aan koorden van liefde trok ik hen mee;
ik verloste hen van het juk om hen te laten eten,
ik hield hun het voer zelfs nog voor.
5 Zouden zij niet naar Egypte terugkeren,
zou Assyrië niet over hen heersen,
nu zij weigeren naar mij terug te keren?
6 Het zwaard zal huishouden in hun steden
en hun orakelpriesters neerhouwen
om alles wat ze hebben uitgebroed.
7 Mijn volk bijt zich vast in zijn ontrouw jegens mij.
Al roepen ze tot mij, de Allerhoogste,
ik zal hun lot niet verlichten.
8 Ach Efraïm, hoe zou ik je ooit kunnen prijsgeven?
Hoe zou ik je kunnen uitleveren, Israël?

Zou ik je prijsgeven als Adma,
je laten ondergaan als Seboïm?
Mijn hart wordt verscheurd,
door barmhartigheid word ik bewogen.

9 Ik zal mijn toorn laten varen
en Efraïm niet opnieuw te gronde richten.

Want God ben ik, en geen mens,
ik ben in jullie midden, ik ben heilig,
ik zal niet meer in woede ontsteken.

We begrijpen elkaar wel, alleen duurt het even voordat we in de gaten hebben DAT we elkaar begrijpen... :mrgreen:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 20 jul 2009 14:29

- Ik heb hier mijn man leren kennen.
- Ik heb mijn mening leren vormen over allerlei (ethische) onderwerpen. Sommige visies zijn ook wel veranderd.
- Ontzettende leuke vakantie gehad met RW'ers waar ik nog steeds met veel plezier aan terug denk.
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2009 16:39

Ik zat me vanmiddag af te vragen óf ik hier wel zegen kreeg, toen ik dit topic zag.
Ik heb me vaak boos gemaakt om harde reacties, veroordelingen. Volgens velen kan je er als homo nooit bijhoren...

En dan zie ik ineens in een ander topic deze regels:

Mag ik proberen je kracht te versterken? Rom. 9

25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, [Mijn] beminde.

26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Een dikke omhelzing.

Dát is zegen, als mensen hier op het forum gebruikt worden om je naar Zijn vertroosting te leiden...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 jul 2009 13:36

slik....Ik krijg eigenlijk een beetje kippenvel van het verdriet dat jouw stukje uitstraalt. Het spijt mij dat, misschien ik ook wel?, je dat geveol heb gegeven dat mensen die homo zijn niet welkom zijn. Dat is zeker de bedoeling niet en ik denk/weet zeker dat dat ook Gods bedoeling niet is.

Terug naar “Archief”