Beweer ik dat?reform schreef: Zoveel is er niet meer in tact hoor na 4000 jaar.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Beweer ik dat?reform schreef: Zoveel is er niet meer in tact hoor na 4000 jaar.
Airke schreef:Je gaat niet in op cicero's argumenten, reform. (Om me er ook maar weer eens tegenaan te bemoeien.)
Die bevolkingsaantallen van Egypte en Israel ttv David zijn natuurlijk wel deels op archeologische vondsten gebaseerd, nl. de totale oppervlakte van alle nederzettingen.Airke schreef:Het gaat er om dat het niet mogelijk was dat Israel 2 à 3 miljoen mensen telde t.o.v. een Egyptische bevolking van 3,5 miljoen en in de tijd van David een kleiner bevolkingsaantal. Niet zozeer om archeologische gegevens dus.
En op grond van welke expertise meen jij die bewering te kunnen doen? Overigens moet je van ca. 3400 jaar spreken.reform schreef: Het verbaast mij niet dat er na 4000 jaar weinig/geen sporen meer zijn van de uittocht.
Cicero schreef:Die bevolkingsaantallen van Egypte en Israel ttv David zijn natuurlijk wel deels op archeologische vondsten gebaseerd, nl. de totale oppervlakte van alle nederzettingen.Airke schreef:Het gaat er om dat het niet mogelijk was dat Israel 2 à 3 miljoen mensen telde t.o.v. een Egyptische bevolking van 3,5 miljoen en in de tijd van David een kleiner bevolkingsaantal. Niet zozeer om archeologische gegevens dus.
Airke schreef:Cicero schreef:Die bevolkingsaantallen van Egypte en Israel ttv David zijn natuurlijk wel deels op archeologische vondsten gebaseerd, nl. de totale oppervlakte van alle nederzettingen.Airke schreef:Het gaat er om dat het niet mogelijk was dat Israel 2 à 3 miljoen mensen telde t.o.v. een Egyptische bevolking van 3,5 miljoen en in de tijd van David een kleiner bevolkingsaantal. Niet zozeer om archeologische gegevens dus.
Hadden ze in Egypte in die tijd geen tellingen ofzo? Iig schreven ze aardig wat op.
Cicero schreef:Trouwens om een indruk te geven van de verhoudingen in het midden-oosten in die tijd is een kennismaking met de Amarna-brieven uit de 14e eeuw vC nuttig. Daarin wordt bijvoorbeeld vermeld dat de farao een handjevol soldaten naar Palestina gestuurd om het land te beschermen...
esli schreef:Is heb bij optie 2 ook mogelijk dat het wel door God 'geïnspireerd' is en wat houdt inspiratie dan precies in? Ik lees de Bijbel zelf op de manier van optie 2, maar vind het daarom soms wel lastig om de Bijbel als geïnspireerd te beschouwen, ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten