universiteit of school voor a.s. dominees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

universiteit of school voor a.s. dominees

Berichtdoor tanteoranje » 03 feb 2004 10:52

In hoeverre kun je dat merken, of dominees hebben gestudeerd aan een universiteit of school? En diegenen die een roeping hebben om dominee te worden maar niet het niveau hebben om universitair onderwijs te volgen, zouden dus bij een theologische school terecht kunnen maar misschien niet bij het kerkverband waar ze bij willen horen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2004 11:22

Je kunt, vind ik, wel merken of een dominee academisch is opgeleid of niet.

Naar mijn mening echter hoeft dat niet te betekenen dat deze dominees betere dominees zijn.

Het verschil zit vooral in de prediking, die meestal toch beter en duidelijker is opgebouwd.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 feb 2004 11:31

Belangrijk is gewoon ook dat de predikanten de grondtaal van de Bijbel kunnen lezen. Op die manier kan soms veel duidelijker worden uitgelegd wat er nu echt staat. Als iemand geen predikantsopleiding kan doen kan hij of zij wel andere taken binnen het kerkverband verrichten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2004 15:09

Hmm,

kennis van de grondtekst is wel erg handig ja, maar...

Hoe goed kan iemand met een academische opleiding dat. Kan die nuanceringen aanbrengen in de taal? Ik denk dat met vertalen altijd iets verloren gaat. Een goed handboek kan ook veel duidelijkheid verschaffen.

Dus naar mijn bescheiden mening is het goed beheersen van de grondtaal wel erg handig, maar geen vereiste om een goede predikant te zijn en om goede uitleg te geven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2004 16:09

Ik vind het erg belangrijk dat een dominee 'vakkennis' heeft en goed opgeleid is. Veel mensen komen toch naar hem toe met vragen over geloof en over de bijbel en als de dominee geen weet heeft van theologische kwesties, geen kennis van de grondtalen, enz. dan hebben misvattingen vrij spel. Je hebt als dominee de verantwoordelijkheid over de gehele gemeente en moet dus ahw van alle markten thuis zijn om je werk goed te kunnen doen.
Daarbij komt dat gemeenteleden tegenwoordig ook vaker (theologie) gestudeerd hebben en de dingen meer onderzoeken. Als de dominee hun vragen dan niet snapt of kan plaatsen is dat een grote gemiste kans voor hem en de kerk.

Vin

Berichtdoor Vin » 03 feb 2004 16:30

Dominees zonder kennis van grondtalen? :shock: Ik wist niet eens dat die bestonden :oops:

Lijkt me geen overbodige eis. Een religie ophangen aan een bepaalde vertaling is risky business :!: (Ja, het gebeurd al. Ik weet het. Ander onderwerp :? )

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 feb 2004 17:14

Ik daht dat iedere dominee die aangesloten is bij een gereformeerde of protestante kerk theologie gestudeerd moet hebben. Voorganger kan iedereen worden....................

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

universiteit of school

Berichtdoor tanteoranje » 03 feb 2004 19:32

Maar hoe komt het dat b.v. herv. of chr.ger. wel en universitaire opleiding hanteren en de ger.gem. of oud. gergem. niet?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 feb 2004 20:03

Maar hoe komt het dat b.v. herv. of chr.ger. wel en universitaire opleiding hanteren en de ger.gem. of oud. gergem. niet?

Die zijn een beetje bang voor allerlei 'wind van leer' op de universiteiten. Dat wetenschappelijke klimaat is veel te bedreigend. En daar leer je logisch en in begrijpelijk Nederlands praten. Dat is niet de bedoeling, getuige het taalgebruik (clichégebruik) in de gereformeerde gemeente en rechtser.
The proof of the pudding is in the eating.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 feb 2004 20:06

Ik ken best een aantal goede dominee's, maar die toch amper kennis hebben van latijn, grieks of hebreeuws. (maar oké das meer de evangelisch richting :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2004 20:16

Op de theologische school in Rotterdam van de Gereformeerde Gemeenten is het officieel niet verplicht om de grondtalen te leren, maar het wordt je zeer kwalijk genomen als je het niet doet.

Waar stelt een dominee zijn betrouwen op? Op zijn geleerdheid of op de Heilige Geest?
Die vraag is voor mij het belangrijkste.
Veel kennis is zeer goed, maar komt toch op de tweede plaats.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 feb 2004 20:21

vind ik ook :D
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 03 feb 2004 20:22

De ger gemmers hoeven het zeker niet omdat ze anders verder kijken dan de SV lang is zeker :P :P :lol: :lol:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 feb 2004 20:51

DireStraits schreef:

Die zijn een beetje bang voor allerlei 'wind van leer' op de universiteiten. Dat wetenschappelijke klimaat is veel te bedreigend. En daar leer je logisch en in begrijpelijk Nederlands praten. Dat is niet de bedoeling, getuige het taalgebruik (clichégebruik) in de gereformeerde gemeente en rechtser.

Er is een aantal dominees in de GerGem die wel theologie gestudeerd hebben voordat ze toegelaten zijn op de theologische school.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 feb 2004 20:52

Vin schreef:De ger gemmers hoeven het zeker niet omdat ze anders verder kijken dan de SV lang is zeker :P :P :lol: :lol:

Dit cliché-idee bevordert de heldere kijk op en objectiviteit tov elkaars gemeenten wel.... :shock:
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”