Ongelovigen en godsdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2004 10:16

Melodious Tonk schreef:maar ik weet niet of iemand ooit op basis van uitsluitend argumenten tot de conclusie kwam dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is...

Die zijn er zeker wel, neem C.S. Lewis! Lees maar eens Surprised By Joy...

Trouwens, dat ik geloof komt niet alleen door ervaring, maar juist ook omdat het evangelie historisch heel betrouwbaar is.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

ongelovigen en godsdienst

Berichtdoor tanteoranje » 29 jan 2004 10:50

Wat Johanne schrijft vind ik heel herkenbaar en ik ben heel benieuwd naar de reactie van Equilibrist. Daarnaast denk ik dat het ook een soort uitverkiezing is dat wij in tegenstelling tot zoveel andere mensen , in het christelijk geloof opgevoed zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 12:33

En ook het feit dat genade alleen in het christendom voorkomt is niet correct, er is een variant in het boeddhisme die dicht bij ons concept van vleeswording van God komt.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, ook moslims kennen genade. Het verschil is alleen dat je alleen bij het Christendom die genade niet hoeft te verdienen. Formeel gezien is dat de enige echte genade. Al zou je daar tegen in kunt brengen dat je moet geloven om de genade te ontvangen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 13:00

@mic schreef:
En ook het feit dat genade alleen in het christendom voorkomt is niet correct, er is een variant in het boeddhisme die dicht bij ons concept van vleeswording van God komt.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, ook moslims kennen genade. Het verschil is alleen dat je alleen bij het Christendom die genade niet hoeft te verdienen. Formeel gezien is dat de enige echte genade. Al zou je daar tegen in kunt brengen dat je moet geloven om de genade te ontvangen.

Dan is het bij de moslims geen genade, maar eigen verdienste.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 01:43

Kort geleden heb ik (sorry, wel in het engels) The Case for Christ, geschreven door Lee Strobel gelezen. Het is een vraaggesprek van een journalist met een gelovige die vele goede vragen stelt over het christelijk geloof.
Of misschien heb je wat aan http://www.christiananswers.net/dutch/c ... tic-d.html De basis van deze website is wel de kerst, maar het geeft duidelijk antwoord op diepere geloofsvragen.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 02 feb 2004 19:57

Lalage schreef:
Melodious Tonk schreef:maar ik weet niet of iemand ooit op basis van uitsluitend argumenten tot de conclusie kwam dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is...

Die zijn er zeker wel, neem C.S. Lewis! Lees maar eens Surprised By Joy...

Trouwens, dat ik geloof komt niet alleen door ervaring, maar juist ook omdat het evangelie historisch heel betrouwbaar is.

The keyword here is 'uitsluitend'. Je eigen zinnen geven het prachtig aan: het is en-en.
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 feb 2004 09:45

Hoi, ik ben ook zonder geloof opgevoed, mijn ouders zeiden mij dat alleen domme mensen geloven, die bang zijn voor de dood. Toch ben ik gaan zoeken. Ik heb allerlei boeken gelezen, en op mijn 19de zag ik de film Jesus Christ Superstar. Dat vond ik zo geweldig, dat ik het nieuwe testament ben gaan lezen. Ongeveer 10 jaar later heb ik me laten dopen, nadat ik allerlei kerken had bezocht. En in het begin was ik heel fanatiek, wilde ik iedereen bekeren, maar nu niet meer. Mijn schoonouders zijn tegen geloof, en hebben altijd de kinderen erover opgestookt. En als ze komen beginnen ze altijd af te geven op God en Jezus en zeggen dat Christenen altijd oorlog hebben gemaakt en dat wij allemaal slecht zijn. Mijn familie laat iedereen in z'n waarde, mijn vader brengt mij zelfs zondags naar een kerk, als ik bij hem ben (hij woont niet in Nederland)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 feb 2004 12:04

The proof of the pudding is in the eating
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 feb 2004 17:12

Sjaan schreef:The proof of the pudding is in the eating

wat?????????? wat voor pudding?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 feb 2004 18:50

Hij bedoelt dat het geloof zichzelf bewijst, en dat het door niets anders te bewijzen is. De enige manier om er ahcter te komken of hij echt bestaat is te geloven.

(heb ik het zo goed verwoord?)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 feb 2004 19:56

Sjaan schreef:The proof of the pudding is in the eating

Ja, dat roep ik al maanden :mrgreen:
Wat er mee bedoeld wordt: je moet iets onderzoeken om er de waarde van in te kunnen schatten. In deze context: als je wil ervaren wat de kerk en het geloof inhoudt, dan moet je kerkdiensten bezoeken en je er in verdiepen.
The proof of the pudding is in the eating.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 feb 2004 00:05

Ja daar heb je helemaal gelijk in!
Maar hoe maak ik nou bijvoorbeeld duidelijk als ik met iemand over t geloof praat ofzo en diegene gelooft niet dat ze in t christendom moeten geloven...

Ik had laatst een discussie met iemand en die interesseerde zich heel erg in t boedhisme. En die wist wel t een en ander van t christendom zelf af enzo. En toen ging die op een gegeven moment trouwen enzo en toen wilde ze toch kiezen voor een geloof. En toen heeft ze maar t christendom gekozen omdat dat meer 'voorkomt'in nederland..... Maar verder niet echt ergens voor. En dan kan ik wel allemaal gaan vertellen over t christendom enzo, maar dan krijg ik de vraag van waarom ist christendom dan de enige echte godsdienst..??

Ik vraag me wel eens af: als ik als moslim geboren was, dan was ik er nu heilig van overtuigd dat de islam de enige echte godsdienst was. En dan probeerde ik daar iedereen van te overtuigen enzo. En misschien zat ik dan wel op een 'moslimforum'ofzo. En dan was ik er ook van overtuigd dat ik gelijk had met mn godsdienst. Net zoals ik er nu van overtuigd ben dat het christendom de enige ware godsdienst is...

* k blijf slecht kunnen uitleggen...*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 00:09

Daarom zeg ik... denk na over je eigen geloof voordat je iemand anders probeerd te bekeren. Heb je jezelf al wel overtuigd dan? Relax, neem de tijd. Zoek God.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 feb 2004 00:14

Vin schreef:Daarom zeg ik... denk na over je eigen geloof voordat je iemand anders probeerd te bekeren. Heb je jezelf al wel overtuigd dan? Relax, neem de tijd. Zoek God.

Ja daar denk ik ook heel erg veel over na. Maar als ondertussen een ander vragen aan mij stelt kan ik moeilijk zeggen dat ik daar voorlopig nog geen antwoord op heb en dan probeer ik toch een antwoord te geven.
En opzich heb ik mezelf wel overtuigd ja! Alleen blijf ik ook voor mezelf met de vraag zitten hoe t was geweest als ik in een niet christelijk gezin geboren was. Was ik dan ook gaan geloven of had ik het allemaal niet geloofd..?? * misschien stom om daarover na te denken want opzich brengt je dit op een gegeven moment alleen maar aant twijfelen..*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 00:30

Johanne schreef:Ja daar denk ik ook heel erg veel over na. Maar als ondertussen een ander vragen aan mij stelt kan ik moeilijk zeggen dat ik daar voorlopig nog geen antwoord op heb en dan probeer ik toch een antwoord te geven.
En opzich heb ik mezelf wel overtuigd ja! Alleen blijf ik ook voor mezelf met de vraag zitten hoe t was geweest als ik in een niet christelijk gezin geboren was. Was ik dan ook gaan geloven of had ik het allemaal niet geloofd..?? * misschien stom om daarover na te denken want opzich brengt je dit op een gegeven moment alleen maar aant twijfelen..*

En dan bid je weer, en denk je verder. Da's helemaal niet erg toch. Dat doe ik ook. Daarom probeer ik mensen ook helemaal niet te bekeren, het enige wat ik kan doen is hun ook laten zoeken. En of ze nu bij Bhoedisme beginnen of meteen bij mij in de kerk maakt niet zoveel uit, als je eerlijk bent moet je door dezelfde twijfels en vragen heen.

Niet alle wegen leiden naar Rome, maar alle wegen leiden naar God. Wie zoekt... :D

Terug naar “Archief”