Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Yael schreef:Beetje stomme vraag misschien maar ben je ook geinterreseerd in de Apocriefe boeken van het NT?
mohamed schreef:Iemand die de apostelen hulpsinterklazen noemt die neem ik met een zakje zout!
darren schreef:mohamed schreef:Iemand die de apostelen hulpsinterklazen noemt die neem ik met een zakje zout!
De schrijvers van de evangelien, toch de kern van het Nieuwe Testament hoe je ook er tegenaan kijkt, wáren geeneens tijdgenoten van Jezus.
De schrijver van het oudste verhalende evangelie was hoogstwaarschijnlijk de eerste bischop van Alexandrie in Egypte, Marcus en de christenen die dit verhaal vrij copieerden waren ook al geen "apostelen".
Petrus was een apostel jazeker, maar heeft zelf geen pen op papier gezet en Paulus, die de Heer nooit werkelijk gezien of gesproken heeft, maakte zijn eigen geloof door zijn eigen filosofie erop los te laten.
Het zijn dus zeker niet de eerste discipelen van Jezus die ik grappenderwijs hulpsinterklazen noemde, maar de schrijvers van het Nieuwe Testament, toch voornamelijk vroege christenen en in de brieven en het oudste verhalende evangelie zelfs bisschoppen [later abuisievelijk aan zogenaamde apostelen toegeschreven].
De schrijver van het oudste verhalende evangelie was hoogstwaarschijnlijk de eerste bischop van Alexandrie in Egypte, Marcus en de christenen die dit verhaal vrij copieerden waren ook al geen "apostelen".
Dat is zo'n heerl sweeping statement dat het goed doet in bepaalde kringen, maar de wetenschappelijkheid ervan benadert 0. Tussen Jezus en Paulus bestaat naast discontinuïteit ook continuïteit.Petrus was een apostel jazeker, maar heeft zelf geen pen op papier gezet en Paulus, die de Heer nooit werkelijk gezien of gesproken heeft, maakte zijn eigen geloof door zijn eigen filosofie erop los te laten.
darren schreef:Citaat uit wikipedia [niet dat ik mijn idee over het evangelie van Marcus daar van heb]:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_the_Evangelist
"Mark is also believed by various traditions to be the first bishop of Alexandria[8] and thus the founder of the Church in Alexandria[7] and of Christianity in Africa. In Coptic tradition he is identified as the first Pope of the Coptic Orthodox Church of Alexandria."
vrije snelvertaling:
"Verschillende tradities beschouwen Markus als de eerste bisschop van Alexandrie en aldus als de stichter van de Kerk van Alexandrie en het Christendom in Afrika. In de Koptische traditie beschouwt men hem als de eerste Paus van de Koptisch Ortodoxe Kerk van Alexandrie."
En heb je zijn hypothese vergeleken met hypotheses van zijn collegae? Hoeveel kennis heb jij in huis om te beoordelen hoe aannemelijk Humphreys hypothese is?Mijn eigen beeld van hoe Marcus zijn evangelie schreef [in twee etappes] heb ik gevormd uit het boek 'from Q to "Secret" Mark, A Composition History of the Earliest Narrative Theology' geschreven door Hugh M. Humphrey.
Als ik kijk hoe het evangelie is opgebouwd, zie ik daarin de bevestiging van de manier waarop Humphrey zegt dat dit evangelie is ontstaan. Of eenvoudiger gezegd, ik ben het geheel eens met de analyse van Humphrey.
Wellicht dat je je eerst eens in goede en gevarieerde literatuur zou moeten verdiepen?Ik zie die aansluiting tussen Paulus en Jezus niet zo, volgens mij is ze er nauwelijks.
Ik ben wel overtuigd door die Humphreys
Geen enkele serieuze Bijbelwetenschapper vindt deze tradities betrouwbaar. Deze wetenschap vind ik een voortreffelijk huis.en die traditie is vrij stevig hoor, nee je moet van goede huize komen om daar nog aan te twijfelen.
Toch liggen de hoofdlijnen wel ongeveer vast nu, zoals dat Marcus het "basis-evangelie" is en dat er nog een tweede bron bestond voor de andere twee synoptische evangelien.
Ook is de concensus toch wel, dat geen van de evangelien is geschreven door zogenaamde apostelen of tijdegenoten van Jezus.
maar ik mag hier wel mijn eigen overtuiging presenteren, al heb ik die overtuiging via het werk van theologen gekregen.
Als je het daar moeilijk mee hebt, dan jammer.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten