mohamed schreef:ostrogoot schreef:Was de boom werkelijk een boom of was het iets transcendent? Een spirituele ervaring?
Opeens ontdekten Adam en Eva dat zij naakt waren en zij verstopten zich. Eerder in genesis wordt geschreven dat zij naakt waren en zich daarvan niet bewust waren? Hoe kun je iets ervaren als je het niet meegemaakt hebt. Later ligt de nadruk op naakt. Het woord naakt is een woordspelling in het Hebreeuws, naakt en listig verschilt heel weinig van elkaar.
Ook de straf, eerst krijgt de slang van God een straf. Waarom niet de kroon op Gods schepping, de mens?
Het paradijs waar zij in leefden moet ook een status zijn geweest waar mensen met elkaar in harmonie leefden.
Adam en Eva leefden in harmonie met alles volgens het verhaal dat opgeschreven is door verschillende schrijvers en later is samengevoegd tot 1 literair hoogstandje.
In de Bijbel worden de goddelozen wel vaker slangen genoemd en is het niet opvallend dat de dieren nog niet geschapen waren toen God aan Adam het gebod oplegde? Wat ik mij afvraag is hoe kon de slang weten dat de boom der kennis verboden was om van te eten als Adam hem dat niet verteld had?
Wellicht sla ik de plank wel finaal mis....maar....Adam en Eva waren toch het laatste wat God schiep. dan was de slang er toch ook al?