De eigen wil van de mens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: De eigen wil van de mens

Berichtdoor maboc » 21 jun 2009 11:07

mohamed schreef:
ostrogoot schreef:Was de boom werkelijk een boom of was het iets transcendent? Een spirituele ervaring?
Opeens ontdekten Adam en Eva dat zij naakt waren en zij verstopten zich. Eerder in genesis wordt geschreven dat zij naakt waren en zich daarvan niet bewust waren? Hoe kun je iets ervaren als je het niet meegemaakt hebt. Later ligt de nadruk op naakt. Het woord naakt is een woordspelling in het Hebreeuws, naakt en listig verschilt heel weinig van elkaar.
Ook de straf, eerst krijgt de slang van God een straf. Waarom niet de kroon op Gods schepping, de mens?
Het paradijs waar zij in leefden moet ook een status zijn geweest waar mensen met elkaar in harmonie leefden.
Adam en Eva leefden in harmonie met alles volgens het verhaal dat opgeschreven is door verschillende schrijvers en later is samengevoegd tot 1 literair hoogstandje.

In de Bijbel worden de goddelozen wel vaker slangen genoemd en is het niet opvallend dat de dieren nog niet geschapen waren toen God aan Adam het gebod oplegde? Wat ik mij afvraag is hoe kon de slang weten dat de boom der kennis verboden was om van te eten als Adam hem dat niet verteld had?

Wellicht sla ik de plank wel finaal mis....maar....Adam en Eva waren toch het laatste wat God schiep. dan was de slang er toch ook al?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 08:26

maboc schreef:
mohamed schreef:
ostrogoot schreef:Was de boom werkelijk een boom of was het iets transcendent? Een spirituele ervaring?
Opeens ontdekten Adam en Eva dat zij naakt waren en zij verstopten zich. Eerder in genesis wordt geschreven dat zij naakt waren en zich daarvan niet bewust waren? Hoe kun je iets ervaren als je het niet meegemaakt hebt. Later ligt de nadruk op naakt. Het woord naakt is een woordspelling in het Hebreeuws, naakt en listig verschilt heel weinig van elkaar.
Ook de straf, eerst krijgt de slang van God een straf. Waarom niet de kroon op Gods schepping, de mens?
Het paradijs waar zij in leefden moet ook een status zijn geweest waar mensen met elkaar in harmonie leefden.
Adam en Eva leefden in harmonie met alles volgens het verhaal dat opgeschreven is door verschillende schrijvers en later is samengevoegd tot 1 literair hoogstandje.

In de Bijbel worden de goddelozen wel vaker slangen genoemd en is het niet opvallend dat de dieren nog niet geschapen waren toen God aan Adam het gebod oplegde? Wat ik mij afvraag is hoe kon de slang weten dat de boom der kennis verboden was om van te eten als Adam hem dat niet verteld had?

Wellicht sla ik de plank wel finaal mis....maar....Adam en Eva waren toch het laatste wat God schiep. dan was de slang er toch ook al?

Lees Genesis 2 vanaf vers 18.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 23 jun 2009 10:47

mohamed schreef:Lees Genesis 2 vanaf vers 18.

Ik vrees dat je niet op de hoogte bent van het feit dat Genesis 1 en Genesis 2 een andere scheppingsvolgorde kennen.
Lees genesis 1 vanaf vers 23 maar eens.
Bovendien is het gangbaar ervan uit te gaan dat de dieren er eerst waren en dat de mensen als laatste geschapen werden, omdat zij de kroon op de Schepping zijn.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 23 jun 2009 13:07

ik snap het niet gen 2 vers 18 gaat over de schepping van de vrouw toen waren de dieren er al want er staat ook,,, want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels gemaakt had,
Had is verleden tijd.

dus ze waren al gemaakt sorrie het is vers 19

zo staat er verder,, zo bracht Hij ze to t Adam , om te zien hoe hij ze noemen zou
dus de dieren waren er hier al.

groeten esether.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 22:47

Filosoof schreef:
mohamed schreef:Lees Genesis 2 vanaf vers 18.

Ik vrees dat je niet op de hoogte bent van het feit dat Genesis 1 en Genesis 2 een andere scheppingsvolgorde kennen.
Lees genesis 1 vanaf vers 23 maar eens.
Bovendien is het gangbaar ervan uit te gaan dat de dieren er eerst waren en dat de mensen als laatste geschapen werden, omdat zij de kroon op de Schepping zijn.

Dat er buiten het paradijs al dieren waren zou goed kunnen, maar we hebben het over Eden waar zeker nog geen dieren waren toen God aan Adam het gebod oplegde (Gen 2,18) en daarom vind ik mijn vraag vrij legitiem: hoe wist de slang van het gebod?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 22:49

esthervanbuuren schreef:ik snap het niet gen 2 vers 18 gaat over de schepping van de vrouw toen waren de dieren er al want er staat ook,,, want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels gemaakt had,
Had is verleden tijd.

dus ze waren al gemaakt sorrie het is vers 19

zo staat er verder,, zo bracht Hij ze to t Adam , om te zien hoe hij ze noemen zou
dus de dieren waren er hier al.

groeten esether.

Genesis 2,18-19
En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten.

Wat jij er in leest zie ik er niet in, het spijt me.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 24 jun 2009 12:50

mohamed schreef:Dat er buiten het paradijs al dieren waren zou goed kunnen, maar we hebben het over Eden waar zeker nog geen dieren waren toen God aan Adam het gebod oplegde (Gen 2,18) en daarom vind ik mijn vraag vrij legitiem: hoe wist de slang van het gebod?

Onzin. Je draagt niet één plausibel argument aan.
En de slang was een incarnatie Satan die heel goed wist van het gebod, en Eva op listige wijze verleidde.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 24 jun 2009 12:58

mohamed schreef:En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten.

Er komt helder naar voren dat Adam in alle dieren niemand zag die hem gelijk was, en dat hij daarom alleen was; m.a.w. in emotionele zin. Dat is de reden dat God hem van een vrouw voorzag. Niet van een of andere slang die ook nog eens een incarnatie van Satan was.

Maar mohamed.
Wat is nu precies je standpunt?
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2009 14:00

Onzin. Je draagt niet één plausibel argument aan.
En de slang was een incarnatie Satan die heel goed wist van het gebod, en Eva op listige wijze verleidde.

Wat beschuldig je mij? Ik noem ten minste nog een vers en jij roept zomaar wat zonder enige onderbouwing.

In Genesis 2,18 staat dat God de mens een helper zou maken en in Genesis 2,19 dat Hij alle dieren des velds formeerde uit de aarde en hen naar Adam bracht. Als je dan nog gaat ontkennen dat de dieren daarvoor al geschapen waren in Eden, dan weet ik dat er met jou dus geen zinnig discussie te voeren valt! Ben je soms een trol?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 24 jun 2009 15:47

mohamed schreef:In Genesis 2,18 staat dat God de mens een helper zou maken en in Genesis 2,19 dat Hij alle dieren des velds formeerde uit de aarde en hen naar Adam bracht. Als je dan nog gaat ontkennen dat de dieren daarvoor al geschapen waren in Eden, dan weet ik dat er met jou dus geen zinnig discussie te voeren valt! Ben je soms een trol?

Haha, je hoeft niet zo te happen hoor.
Daar is helemaal geen reden toe.

Ik dacht overigens dat ik duidelijk was geweest in mijn post over het verschil in scheppingsvolgorde in Gen. 1 en Gen. 2. Dat lijkt me toch wel degelijk onder de noemer 'argument' vallen. Ik ontken dus niets, mocht je in die veronderstelling verkeren. Ik ga gewoon uit van Genesis 1, omdat dit veel logischer onderbouwt kan worden dan Genesis 2.
Dat dit voor jou een reden is om allerlei beledigingen naar mijn hoofd te slingeren, zegt meer over jou dan over mij, lijkt me.
-Friedrich Nietzsche-

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 26 jun 2009 22:07

dat de mens een vrije wil heeft geloof ik wel, maar uitgaande van de bijbel is eerst de duivel gevallen zeg maar. waarom schep je wezens (engelen) waarvan je weet dat ze ook in de fout KUNNEN gaan, en dat je weet DAT ze in de fout zullen gaan, plus dat ze je mooiste schepping (de mens) zullen gaan bedriegen, daar doe je dan toch iets aan??? sorry voor mijn misschien simpel denken maar zo is het gegaan als je de bijbel moet geloven.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 26 jun 2009 23:52

marcel081276 schreef:dat de mens een vrije wil heeft geloof ik wel, maar uitgaande van de bijbel is eerst de duivel gevallen zeg maar. waarom schep je wezens (engelen) waarvan je weet dat ze ook in de fout KUNNEN gaan, en dat je weet DAT ze in de fout zullen gaan, plus dat ze je mooiste schepping (de mens) zullen gaan bedriegen, daar doe je dan toch iets aan??? sorry voor mijn misschien simpel denken maar zo is het gegaan als je de bijbel moet geloven.

Verander 'simpel denken' gerust door 'logisch redeneren', marcel081276. Er zijn genoeg argumenten omtrent de Zondeval en het reilen en zeilen van God in die hele kwestie, maar jouw veronderstelling is niet meer dan voor de hand liggend, wanneer je het vanuit een externe visie beziet.
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jun 2009 11:15

Filosoof schreef:
mohamed schreef:In Genesis 2,18 staat dat God de mens een helper zou maken en in Genesis 2,19 dat Hij alle dieren des velds formeerde uit de aarde en hen naar Adam bracht. Als je dan nog gaat ontkennen dat de dieren daarvoor al geschapen waren in Eden, dan weet ik dat er met jou dus geen zinnig discussie te voeren valt! Ben je soms een trol?

Haha, je hoeft niet zo te happen hoor.
Daar is helemaal geen reden toe.

Ik dacht overigens dat ik duidelijk was geweest in mijn post over het verschil in scheppingsvolgorde in Gen. 1 en Gen. 2. Dat lijkt me toch wel degelijk onder de noemer 'argument' vallen. Ik ontken dus niets, mocht je in die veronderstelling verkeren. Ik ga gewoon uit van Genesis 1, omdat dit veel logischer onderbouwt kan worden dan Genesis 2.
Dat dit voor jou een reden is om allerlei beledigingen naar mijn hoofd te slingeren, zegt meer over jou dan over mij, lijkt me.

Ja dat is zo, mijn cavia was net gestorven vandaar dat ik wat heftig reageerde.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 27 jun 2009 14:04

mohamed schreef:Ja dat is zo, mijn cavia was net gestorven vandaar dat ik wat heftig reageerde.

Dat spijt me voor je, mohamed.
Sterkte ermee.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”