Elohim

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Elohim

Berichtdoor surfer » 01 feb 2004 17:01

Kan iemand mij inlichten over de mogelijke betekenissen van dit woord?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Elohim

Berichtdoor Evelien » 01 feb 2004 17:07

surfer schreef:Kan iemand mij inlichten over de mogelijke betekenissen van dit woord?

Hier een stukje uitleg over een cd Elohim

Elohim is de Hebreeuwse betekenis voor de naam van God: De enige God, De God van de Bijbel, De krachtige God van het heelal, De God die gisteren, vandaag en morgen Dezelfde is. Onder de titel "Elohim" is een geluidsdrager uitgekomen, waarop verschillende artiesten uit Isra?l, gevoelige Messiaanse praise muziek ten gehore brengen. De zestien songs van deze Cd worden afwisselend in de Engelse en Hebreeuwse taal gezongen. Een aantal artiesten die hun medewerking verleende zijn ook op 'Adonai', verlenen ook hun medewerking aan "Elohim" te horen. De traditionele messianic sound van deze schijf nodigt de luisteraar uit om mee te zingen met deze aanbiddingsliederen uit het beloofde land.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 feb 2004 22:04

Ik dacht dat Elhoim (ook) voor Godheid staat. (God in meevoudsvorm). Klopt dat?

Zo is bijv. laat ons mensen maken uit Genesis het woordje Elhoim.

Shalom

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 01 feb 2004 22:25

surfer schreef:Kan iemand mij inlichten over de mogelijke betekenissen van dit woord?

De betekenissen zijn:
1: God
2: engelen
3: belangrijke personen

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 feb 2004 04:43

De betekenissen zijn:
1: God
2: engelen
3: belangrijke personen

'El' staat voor God. Hoe kom je dan op 2 en 3?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 feb 2004 11:10

is Elohim een enkelvoud of meervoudsvorm?

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 02 feb 2004 11:51

HereIam schreef:Ik dacht dat Elhoim (ook) voor Godheid staat. (God in meevoudsvorm). Klopt dat?
Zo is bijv. laat ons mensen maken uit Genesis het woordje Elhoim.
Shalom

surfer schreef:is Elohim een enkelvoud of meervoudsvorm?

Het Hebreeuwse woord (אל(והּ el(oah) betekent god. De meervoudvorm אל(ה)ים el(oh)iem betekent in eerste plaats goden, maar de vorm elohiem wordt ook betrokken op de God van Israël en geldt dan als enkelvoud want meestal staat het werkwoord erbij in het enkelvoud op enkele uitzonderingen na.

BTW het woord eloah heeft z'n equivalent in het Arabisch ilaah, dat met het lidwoord (al-) ervoor wordt samengetrokken tot Allaah (i.p.v. Al-Ilaah).
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 02 feb 2004 20:05

Voor de diehard student deze link:
http://www.jewishencyclopedia.com/view. ... tter=N#165

Sam

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 02 feb 2004 21:18

Volgens mijn Hebreeuws docente is het feit dta Elohiem (mmervoud) gevolgd wordt door een enkelvouds werkwoords vorm te maken met het feit dta God drie in een is. Het is namelijk het zelfde wet Adonai (mv) in plaats van Adoni (enkelvoud).

Op die manier is ook in het Oude Testament de Drieeenheid terug te vinden. Blijkt ook wel een beetje, als Jezus Zichzelf de Zoon van God noemt zegt geen van de Joden: dta kan niet, want God heeft geen zoon... Ze willen Hem stenigen, 'omdat Hij zichzelf de Zoon van God gelijk gemaakt heeft...'
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2004 10:04

maar zou Elohim dus ook 'goden' kunnen betekenen?

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 10:10

Ja.

Volgens de officiele lezing zoals ik het heb begrepen is de meervoudsvorm om de volmaaktheid en grootsheid aan te geven. Dus in plaats van een bijvoegelijk naamwoord ervoor maak je dan meervoud.

Het drie-eenheid uitlegje is, ik zou haast zeggen uiteraard, later er zo bijgezet om de leer van de drie-eenheid een handje te helpen.
Laatst gewijzigd door Vin op 04 feb 2004 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Aslan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aslan » 04 feb 2004 10:11

Wanneer de koningin iets in het openbaar over zichzelf zegt, gebruikt ze ook het meervoud. Pluralis majestatis. Misschien is dat ook zo bij Elohim.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 feb 2004 06:50

Pluralis majestatis is geen vergelijk. Als zij nou zei: "ik Koninginnen van NL"; maar zij zegt: "wij, koningin van NL". Overigens is de Pluralis majestatis mischien alleen bedoeld om op een elegante manier te bedekken dat iemand bedoeld: "ik [en mijn raadgevers]"?

Sam

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 feb 2004 10:08

begrijp ik uit de reacties van Taytelbaum dat Elohim toch ook een echte meervoudsvorm kan zijn?

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 10:15

Het kan inderdaad allebei. Het probleem is dat de bijbel een kleinere woordenschat heeft dan de gemiddelde kansarme allochtoon. :|

Terug naar “Archief”