reform schreef:In de teksten staat duidelijk dat de mens voor de zondeval een eeuwigheidsbestemming had. Ze moesten dan wel van de boom des levens eten. Uit de teksten blijkt nergens dat dat ook voor dieren geldt.
Er staat ook niet dat het niet zo was, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat de dood aanwezig was in een volmaakt paradijs. Maar zowel voor jou als voor mij is het giswerk, vrees ik. Bovendien is het irrelevant voor de discussie omdat de dierlijke dood heel anders is dan de menselijke; omdat het veelal andere indrukken achterlaat.
reform schreef:En bovendien.
Het paradijs is zeer goed. Het is zoals God het bedoeld heeft. Mensen zijn andere wezens dan dieren. We staan boven de dieren. Er staat nergens bij dat het volmaakt is. Wat is volmaakt??
Vanuit een Bijbels paradigma staan we inderdaad boven de dieren. In werkelijkheid is dat natuurlijk het toppunt van arrogantie (tenzij er geen slechte bedoelingen uit voortkomen). Maar het is hoe dan ook volstrekt abject dat we de dieren op onze planeet zo slecht behandelen.
Volmaaktheid is persoonsgebonden.
reform schreef:Je weet in ieder geval wel het verschil tussen een levend dier en een dood dier. Dan is het volgens mij niet meer zo moeilijk om in te zien dat je liever levend blijft.
Als dat zo was, waarom zouden ze dan in vredesnaam van de verboden boom eten?
Ik zie de logica niet, hoor. En als ze zich toch hebben laten verleiden, dan is God schijnbaar toch niet helemaal duidelijk geweest over de gevolgen van een eventuele Zondeval.
Geen enkel mens met een gezond verstand eet namelijk van zo'n boom, wanneer hij ten volste beseft dat dit oorlogen, verloren zielen, bloedvergieten, orkanen, honger, kanker en aids teweeg brengt.