Volwassen-doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Re: Volwassen-doop

Berichtdoor esli » 02 mei 2009 08:06

Ja, maar dat is nog geen antwoord op de vraag of de kinderdoop bijbels is.
Als deze niet Bijbels is, dan is het (zoals eerder gezegd) geen overdoop, maar gewoon dopen.

Ik zou zelf denk ik nooit kiezen om me nog een keer te laten dopen. Ik twijfel wel of ik de kinderdoop bijbels vind. Maar ik zie die doop wel als echt. Ik kan me echter wel voorstellen dat anderen daar anders over denken en de kinderdoop niet bijbels vinden en dat ze op grond daarvan zich nog een keer laten dopen. Ik vind het wel storend als dit moet van je kerkelijke gemeente om er helemaal bij te horen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2009 12:55

kwebbel schreef:
Marnix schreef:Zie mijn vorige reactie. De vraag is: Is het Bijbels of niet.
Kijk maar naar ons Voorbeeld. Jezus laat zich dopen maar laat zich geen 2e keer dopen omdat iemand het opdraagt ofzo.
Jezus is wel besneden maar dat was gewoon voor die tijd. Jongetjes werden na 8 dagen besneden.
Mensen waren in de tijd van Jezus gelovig maar lieten zich dopen toen Jezus dat vroeg (of ze kwamen naar Hem toe om zich te laten dopen) maar volgens mij staat er niets over "overdopen".

Die mensen doopten zich als volwassenen. De vraag is niet: Moet je je overdopen of niet. De vraag blijft nog steeds: Is het Bijbels om baby's te dopen of niet. Als dat niet zo is kan je ook moeilijk zeggen: Als iemand dat gelooft, laat hij zich als volwassene dopen omdat dat volgens hem de Bijbelse doop is. En van een onbijbelse doop kan je moeilijk zeggen dat hij "toch wel geldig is en dus niet mag worden overgedaan". Of de doop geldig is hangt er van af of hij bijbels is of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 16 mei 2009 10:17

ben nieuw hivr

wil reageren op dit topic
ben als volw. gedoopt
het was na een lang proces
was een insesief proces

was ch geref
wil hier belist de volw doop niet promoten
maar wil wel vragen die bij jullie leven beantwoorden
want die zullen er zeker vAN

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 jun 2009 21:09

Sinds ik een studie van een baptistische predikant heb gelezen, ben ik volledig overtuigt dat je de kinderdoop bijbels kunt noemen. Net zoals een volwassen doop eigenlijk. Het ligt allemaal niet zo zwart wit.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 jun 2009 21:26

Flappie schreef:Sinds ik een studie van een baptistische predikant heb gelezen, ben ik volledig overtuigt dat je de kinderdoop bijbels kunt noemen. Net zoals een volwassen doop eigenlijk. Het ligt allemaal niet zo zwart wit.

Nu zou het wel aardig zijn als wij die studie ook eens zouden kunnen lezen :-)
Heb je nog een linkje oid.?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 10 jun 2009 09:39

wil nix afdoen vd kinderdoop
maar ik ben het niet een met jou
\kijk maar naar de grote verschillen tussen de doopformulieren

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2009 10:10

Moet je niet doen. Je moet volwassendoop eens met belijdenis gaan vergelijken :) En kinderdoop met opdragen. Dat ligt veel dichter bij elkaar ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 10 jun 2009 11:17

dat wel maar de kinderdoop blijft wel een verbond en opdragen niet
volw doop is een antw op je bekering

ik heb wel respect voor jou mening hoor

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 jun 2009 11:26

jjack schreef:dat wel maar de kinderdoop blijft wel een verbond en opdragen niet
volw doop is een antw op je bekering

ik heb wel respect voor jou mening hoor

De besnijdenis was een verbond. Bij de kinderdoop wordt dat automatisch doorgetrokken, maar de bijbelse onderbouwing daarvan (ook in de formulieren) vind ik persoonlijk erg zwak...
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2009 14:13

Klopt. Maar dat God niet alleen gelovigen maar ook hun kinderen in het verbond opneemt lijkt me Bijbels gezien wel weer hard te maken.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 10 jun 2009 14:59

dus als kind van gelovige ouders mag je zondigen zoveel als je wilt
sorry dat kan bij mij niet in
ik ga voor het nieuwe testament

doop als antw op je bekering
ofwel je persoonlijk geloof

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 jun 2009 15:04

jjack schreef:dus als kind van gelovige ouders mag je zondigen zoveel als je wilt

Dat is wel erg kort door de bocht. Hoe kijk je dan aan tegen kindersterfte bijvoorbeeld?
pobody's nerfect

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 10 jun 2009 19:34

Waarom is het in het Oude Testament heel normaal dat kinderen er direct bijhoren en in het nieuwe testament ineens niet meer?

Is God zo veranderd ineens?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 jun 2009 08:58

egbert schreef:Waarom is het in het Oude Testament heel normaal dat kinderen er direct bijhoren en in het nieuwe testament ineens niet meer?

Is God zo veranderd ineens?

Dat beweer ik helemaal niet :)
Maar zoals in het doopformulier wordt gezegd 'in plaats van de besnijdenis is de doop gekomen'... dat vind ik zelf niet sterk onderbouwd.
Zelf kom ik uit een traditie waar kinderdoop gewoonte is. Daar is een hoop voor te zeggen.
Maar voor volwassendoop net zo goed. Er wordt al zó lang en zó veel over gediscussieerd, volgens mij komt niemand er ooit uit. Vooral denk ik dat het totaal niet uitmaakt voor 'de eeuwigheid'. Alsof bij de hemelpoort gezegd wordt: jij hebt de 'verkeerde' doop gehad :roll: Het gaat erom dat je als ouders je afhankelijk weet van God als je een kind krijgt. En dat je als persoon op latere leeftijd een bewuste keuze maakt om met Jezus verder te willen leven. Wat dat betreft ben ik het met Marnix eens: vergelijk kinderdoop met opdragen en volwassendoop met belijdenis doen.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2009 09:07

jjack schreef:dus als kind van gelovige ouders mag je zondigen zoveel als je wilt

Kom op, niet van die karikaturen... ;) anders weet ik er ook nog wel 1. Als een kind van gelovige ouders jong sterft is hij/zij dus verloren want er is geen sprake van persoonlijk geloof en bekering.

De Bijbel leert: Eerst de beloften, dan de eis. En niet: Als je je eerst eens aan de eis houdt belooft God je vervolgens daarom ook wel wat.

Terug naar “Archief”