Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2004 11:50

janneman83 schreef:Trouwens die verfilmingen die ik wel eens gezien heb die komen ook nooit 100% overeen met de bijbel. Er zijn dingen veranderd of toegevoegd of weggelaten. Zo kan iedereen de bijbel nog meer naar zich zelf toe draaien. :? :? :(

Bij deze film schijnt het dus wel precies volgens de bijbel te zijn, zoals ik al zei tot ongenoegen van de RK-kerk joodse groeperingen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 13:03

Marnix schreef:
En waarom mag je Jezus niet afbeelden? Je mag God niet afbeelden. Waarom niet? Omdat niemand Hem heeft gezien, niemand kan weten hoe Hij er uit ziet en elke afbeelding van Hem die door mensen gemaakt wordt geen glimp kan izjn van hoe Hij er werkelijk uit ziet.

Dat vond ik ook mooi in de Jezus Film, dat ze de stem van God uit de Hemel niet hebben 'nagebootst'.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 30 jan 2004 13:17

Jezus behoort wel tot de drieeënigheids God.

Dus als je God niet af mag beelden, waarom Jezus dan wel?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 31 jan 2004 14:17

tkf schreef:Jezus behoort wel tot de drieeënigheids God.

Wat is er dan pcies het verschil met een kinderbijbel waar Hij ook in staat afgebeeld. Jezus was 100% mens en 100% God. En volgens mij is het niet fout om de menselijke kant te laten zien.
Bedshaped

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 feb 2004 17:58

Hij was heel in het begin van de veertig, vader van vier kinderen, 16, 14, 12 en 10 jaar oud (beurtelings meisje, jongen) en ’iets’ bij de politie.

Op de 13de november van dat oorlogsjaar bracht hij een viertal flinke varkenspoten mee naar huis plus een in zilverpapier verpakt stapeltje plakken van dat vettige, zwarte Fries roggebrood. “Hoe kom je dáár nu weer aan”? vroegen de kinderen. “Ja, zei hij, dat zouden jullie wel willen weten”. :)

Daags erop had zijn vrouw op de potkachel in de huiskamer (het gas was weer eens uitgevallen) een geweldige pan erwtensoep gekookt. Alle deuren en ramen op slot om de buren niet jaloers te maken. En ’s avonds was het smullen geweest. Van die échte, dikke erwtensoep met kluif, zo dik dat - als je middenin schepte - de soep langs de zijkanten naar beneden gleed zonder enig spoor na te laten. :!:

Twee nachten later werd hij door de Duitse bezetter van zijn bed gelicht, opgesloten in het Oranjehotel (de gevangenis in Scheveningen) en daar weken lang onafgebroken ondervraagd, gemarteld en afschuwelijk verminkt. Uiteindelijk hebben ze hem naar de Waalsdorpervlakte gebracht (hij kon niet meer lopen), daar tegen een paal gezet en doodgeschoten.

Na de oorlog kreeg zijn weduwe zijn postume onderscheiding, de hoogste die in een dergelijke situatie kan worden toegekend. Er waren nogal wat mannen en een paar vrouwen bij de plechtigheid aanwezig, die nog leefden omdat hij hen niet had ‘verraden’. Hij was namelijk - wat in zijn eigen kring niemand wist of zelfs maar had vermoed - iets hoogs geweest bij de 'ondergrondse'.

Uit documenten (de bezetter administreerde immers alles nauwkeurig op grote vellen papier met stempels en handtekeningen) en een paar al dan niet bewegende zwart-wit opnames was ‘men’ aan de weet gekomen wat met hem was uitgespookt. De familie heeft het nooit en détail geweten en wilde dat ook niet.

Op het dressoir thuis stond een foto van hem, een paar maanden voor zijn arrestatie gemaakt, met aan weerszijden een verzilverd kelkje, waarin elke dag een vers bloemetje werd gezet en overdag ervóór een waxinelichtje in een rood glaasje.

En elk jaar op 14 november kwam de hele familie bij elkaar, eerst bij oma en later, toen zij was overleden, bij een van de kinderen, voor een ouderwetse erwtensoepmaaltijd. Papa en opa gedenken.

Als ik nou zeg dat ik niet ga kijken naar de op handen zijnde film van Mel Gibson over die vrijdag in Jezus’ leven, heb je mogelijk een idee waarom niet.

Groeten.

Fons.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2004 18:00

tkf schreef:Jezus behoort wel tot de drieeënigheids God.

Hij is ook niet afgebeeld in zijn Godelijke natuur! maar zoals Hij gekomen is op aarde, als mens.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2004 12:22

Precies. Heb je ooit in de kinderbijbel een tekening van Jezus in de hemel gezien? Of van God de Vader?

Nee! Je mag God niet afbeelden, omdat een afbeelding van Hem nooit kan weergeven hoe groot Hij is... want niemand heeft Hem gezien. Maar Jezus is gezien door mensen, omdat Hij zelf als mens op aarde kwam. In zijn menselijke gedaante kan Hij worden afgebeeld.

FonsV, ik snap je verhaal niet.... waarom dat een reden is om niet naar de film te gaan, zou je het even willen toelichten en de link die er voor jou ligt willen aangeven?

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 03 feb 2004 13:03

Dag Marnix,

Vind jij het geen normaal menselijke reactie als mensen niet willen zien hoe hun dierbaren worden gemarteld en verminkt?
Vind jij het niet wreed als beulen familieleden van slachtoffers dwingen toe te zien hoe hun geliefden worden gemarteld en vermoord?

Wat denk je van die oosterse goeroe die zei: "Those christians, they made christianity to crossianity. They should 'crossians' name themselves"?

Wellicht een 'nieuwe kijk'?

Groeten.

Fons.

Antigohnee

Berichtdoor Antigohnee » 04 feb 2004 14:50

Ik heb niet de gehele topic gelezen, dus ik weet niet of dit al genoemd is, maar ik wilde erop wijzen dat een film ook een geweldig evangelisatiemiddel is. Denk aan ongeletterden, maar ook aan mensen die een taal spreken waar de bijbel nog niet in is vertaald. Zo'n film kan, aangezien hij in de oorspronkelijke taal gesproken is, over de hele wereld vertoond worden en dot kost minder tijd, geld en arbeid dan nieuwe bijbelvertalingen. Door het kijken van eerdere 'Jezus'-films zijn al vele mensen tot bekering gekomen.

Vind jij het geen normaal menselijke reactie als mensen niet willen zien hoe hun dierbaren worden gemarteld en verminkt?
Vind jij het niet wreed als beulen familieleden van slachtoffers dwingen toe te zien hoe hun geliefden worden gemarteld en vermoord?

Als u mij toestaat ook te reageren :).....
Het is inderdaad gruwelijk om te zien, maar als je het met de juiste instelling doet kan het je heel diep raken, het helpt je te beseffen welk offer voor jou gebracht is. En als je het aanneemt, ben jij het zelf di sterft met Jezus...

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 07:37

Kaw schreef:En nog is het niet duidelijk of het hier om een broodje-aap-verhaal gaat of niet.

http://edition.cnn.com/2003/SHOWBIZ/Mov ... n.passion/

Geen broodje aap dus.

Dit stukje research is gesponsord door Cup a Soup, met medewerking van Dr Vin :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 08:02

Het is gewoon spotten om het leven van Jezus na te doen en zo mensen te vermaken.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 feb 2004 09:13

caprice schreef:Het is gewoon spotten om het leven van Jezus na te doen en zo mensen te vermaken.

Ik geloof niet dat het Mel Gibson's doel is om mensen te vermaken met deze film.
The proof of the pudding is in the eating.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 09:41

DireStraits schreef:
caprice schreef:Het is gewoon spotten om het leven van Jezus na te doen en zo mensen te vermaken.

Ik geloof niet dat het Mel Gibson's doel is om mensen te vermaken met deze film.

Wat zou een andere reden kunnen zijn om een film te maken? :roll:

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 09:43

Evangelisatie

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 09:46

Vin schreef:Evangelisatie

Hoe wil je daar mensen mee bereiken? Wilde je hem in de bioscoop draaien als 'propaganda' voor het christendom? Als iets 'moet' willen veel mensen niet meer hoor.

Persoonlijke evangelisatie is veel beter. Nu zijn veel vragen van mensen waarschijnlijk toch niet beantwoord.
Langs deze weg weten de mensen ook vaak niet hoe en waar ze met iemand in contact kunnen komen.

Terug naar “Archief”