mohamed schreef:Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
Ongetwijfeld.
Het is echter wat de logica gebiedt te zeggen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
mohamed schreef:Filosoof schreef:God echter, stond erbij en keek ernaar, toen de slang Eva verleidde.
Dat ben ik met je eens.Voorkomen is dus wel degelijk beter dan genezen.
Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
ostrogoot schreef:mohamed schreef:Filosoof schreef:God echter, stond erbij en keek ernaar, toen de slang Eva verleidde.
Dat ben ik met je eens.Voorkomen is dus wel degelijk beter dan genezen.
Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
Dat probeer ik duidelijk te maken. De schepping en de zondeval is dualistisch. Zonder goed geen kwaad en zonder kwaad geen goed. Het feit dat God het toe liet zijn goede schepping te verzieken heeft alles te maken met de keuze, de wil van de mens. Dat de slang een personificatie is van het kwaad is een bijkomstigheid.
De slang wordt ook positief in de bijbel genoemd. Je moet de slang als cultuur en tijdgebonden beschouwen. het scheppingsverhaal is vele honderden jaren in een andere tijd geschreven. In perzische perspectief, de tijd van Zarathustra, golden andere standaarden.
Eerder heb ik aangegeven dat de slang ook goed heeft gedaan.
De mens heeft een eigen wil en God heeft daar geen beschikking over. Zou het de wil van God zijn als ik morgen willens en wetens een drukke weg over steek zonder uit te kijken?
Ik bekijk het vehaal van de zondeval vanuit een heel ander perpectief. Als er iets fout gegaan is dan is er iets goed te maken. (eigenlijk ook dualistisch)
Filosoof schreef:mohamed schreef:Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
Ongetwijfeld.
Het is echter wat de logica gebiedt te zeggen.
Filosoof schreef:2. Ik kan de mate van rechtvaardigheid in zoverre bepalen dat ik het afslachten van onschuldige kindertjes, goedwillende ouders, zieke en verzwakte ouderen en onschuldige dieren, niet bepaald onder die noemer zou plaatsen. Elk mens die dat wel doet, is m.i. rijp voor een gesloten kliniek, omdat hij/zij een bedreiging voor de samenleving vormt.
Dus in jouw optiek is het beter iemand neer te schieten en vervolgens zijn wonden te verzorgen, dan iemand niet neer te schieten; iemand bedriegen en vervolgens eerlijk bekennen dat je een bedrieger bent, dan iemand niet bedriegen, etc.
Een goede vader treedt tijdig corrigerend op, gaat preventief te werk om escalatie te voorkomen. God echter, stond erbij en keek ernaar, toen de slang Eva verleidde.
Voorkomen is dus wel degelijk beter dan genezen.
Het gaat om de apologetiek van de vrije wil, de haken en ogen daarvan, de strohalmen, de hindernissen, etc. Het benaderen van deze kwestie is binnen deze context enkel interessant vanuit een christelijk oogpunt, zelfs wanneer dat niet strookt met je eigen perceptie.
ostrogoot schreef:De schepping en de zondeval is dualistisch. Zonder goed geen kwaad en zonder kwaad geen goed. Het feit dat God het toe liet zijn goede schepping te verzieken heeft alles te maken met de keuze, de wil van de mens. Dat de slang een personificatie is van het kwaad is een bijkomstigheid. De slang wordt ook positief in de bijbel genoemd. Je moet de slang als cultuur en tijdgebonden beschouwen. het scheppingsverhaal is vele honderden jaren in een andere tijd geschreven. In perzische perspectief, de tijd van Zarathustra, golden andere standaarden.
Eerder heb ik aangegeven dat de slang ook goed heeft gedaan.
De mens heeft een eigen wil en God heeft daar geen beschikking over. Zou het de wil van God zijn als ik morgen willens en wetens een drukke weg over steek zonder uit te kijken?
Ik bekijk het vehaal van de zondeval vanuit een heel ander perpectief. Als er iets fout gegaan is dan is er iets goed te maken. (eigenlijk ook dualistisch)
mohamed schreef:Filosoof schreef:mohamed schreef:Dat is een hele gevaarlijke uitspraak als je hem doortrekt.
Ongetwijfeld.
Het is echter wat de logica gebiedt te zeggen.
Logica is een gevolg, ik bevraag liever de oorzaak.
Cathy schreef:Sorry filosoof, je blaat nu als een anti-theist. Geen enkele gelovige zal je volgen bij dit doortrekken tot in het absurde.
Cathy schreef:Filosoof schreef:Het gaat om de apologetiek van de vrije wil, de haken en ogen daarvan, de strohalmen, de hindernissen, etc. Het benaderen van deze kwestie is binnen deze context enkel interessant vanuit een christelijk oogpunt, zelfs wanneer dat niet strookt met je eigen perceptie.
Daar was ik heel erg mee eens.
Filosoof schreef:God is de oorzaak.
Toch?
mohamed schreef:Filosoof schreef:God is de oorzaak.
Toch?
Ja volgens mij wel.
God schiep twee bomen, de boom der kennis van goed en kwaad met dodelijke vruchten plus de levensboom, met genezende vruchten tegen de dodelijke boom. Pas nadat de mens van de dodelijke vrucht had genomen, ontzegde God hem de toegang (Gen 3,22-24) tot de boom des levens. Als Adam eerst van de boom des levens had genomen, hoe zou het dan zijn gegaan? Nogmaals wijs ik er op dat beide bomen in het midden van de hof stonden en dus de twee belangrijkste bomen waren. Er waren vele soorten bomen in eden (Gen 2,9) en de twee belangrijkste in het midden als het ware koningen over hen. Mijn gok is dat eveneens in allegorische zin de boom der kennis een vijgenboom was en de boom des levens een olijfboom.
Richteren 9
8 Eens begaven de bomen zich op weg om een koning over zich te zalven en zij zeiden tot de olijfboom: wees toch koning over ons! 9 Maar de olijfboom zeide tot hen: zou ik de vettigheid prijsgeven, welke God en mensen in mij eren, om te gaan zweven boven de bomen? 10 Toen zeiden de bomen tot de vijgeboom: welaan, wees gij koning over ons! 11 Maar de vijgeboom zeide tot hen: zou ik mijn zoetigheid prijsgeven en mijn goede vruchten, om te gaan zweven boven de bomen? 12 Toen zeiden de bomen tot de wijnstok: welaan, wees gij koning over ons! 13 Maar de wijnstok zeide tot hen: zou ik mijn most prijsgeven, die God en mensen vrolijk maakt, om te gaan zweven boven de bomen? 14 Toen zeiden al de bomen tot de doornstruik: welaan, wees gij koning over ons! 15 En de doornstruik zeide tot de bomen: indien gij mij werkelijk tot koning over u wilt zalven, komt dan en schuilt in mijn schaduw; maar zo niet, dan zal er vuur uitgaan van de doornstruik en de ceders van de Libanon verslinden.
Filosoof schreef:Wellicht bevatte die Boom toch een goddelijke eigenschap? Dat bevatte de verboden boom immers ook.
mohamed schreef:Amen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten