Trouwens, het is alleen maar vervelnd dat God alles van je weet, als je dingen te verbergen hebt.
Als je dat niet hebt, is het superbevrijdend en juist veilig!
Vroeger ervaarde ik het eerste, tegenwoordig het tweede.
greetz, Pauline
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pauline schreef:Dat is Hij nu toch ook nog? Dat zegt niet dat Hij sadistisch is of onrechtvaarig.
Helemaal niet juist.
Hij is super liefdevol. Ik ken geen liever iemand als Hem.
Tegelijkertijd laat hij het bij tijden donderen en bliksemen hier op aarde waar je U tegen zegt. letterlijk en figuurlijk.
Hij is ondoorgrondelijk.
Pauline schreef:Trouwens, het is alleen maar vervelnd dat God alles van je weet, als je dingen te verbergen hebt.
Als je dat niet hebt, is het superbevrijdend en juist veilig!
Vroeger ervaarde ik het eerste, tegenwoordig het tweede.
greetz, Pauline
Filosoof schreef:Denkertje21 schreef:Of zijn toch niet al die haren op je hoofd geteld, moet je dat allemaal niet zo letterlijk nemen?
Weet God echt álles van je?
De Bijbel geeft aan dat God inderdaad alles van ons weet (Jeremia 32:19, 1 Kronieken 28:9).
Maar goed, Hij heeft vast wel wat beters te doen dan iedereen strak in het oog houden en van elk foutje een aantekening te maken, dus ik zou een ieder aanraden daar geen al te groot issue van te maken. Angst is namelijk een slechte bron voor een relatie.
RobM schreef:Ik denk niet dat je dat in zo'n context moet plaatsen.
Althans niet dat God op ons neer kijkt met een boos oog en alles wat jij fout doet zal onthouden.
dus mocht je eens ruzie hebben met je vrouw en je scheld haar uit zal God jouw daar niet op beoordelen.
Ik denk eerder dat je dat moet zien op idealistische basis.
Dus God weet welke idealen mensen hebben en zal ons zo goed mogelijk tegemoed komen als dat wij leven na onze idealen.
Dus bv wereldvrede,geen armoede,geen honger en geen tiranie.
dat zijn in grote lijnen de idealen van de mensen.
Ik denk eerder dat je het in die context moet zien.
Filosoof schreef:RobM schreef:Ik denk niet dat je dat in zo'n context moet plaatsen.
Althans niet dat God op ons neer kijkt met een boos oog en alles wat jij fout doet zal onthouden.
dus mocht je eens ruzie hebben met je vrouw en je scheld haar uit zal God jouw daar niet op beoordelen.
Ik denk eerder dat je dat moet zien op idealistische basis.
Dus God weet welke idealen mensen hebben en zal ons zo goed mogelijk tegemoed komen als dat wij leven na onze idealen.
Dus bv wereldvrede,geen armoede,geen honger en geen tiranie.
dat zijn in grote lijnen de idealen van de mensen.
Ik denk eerder dat je het in die context moet zien.
Je doelt op de door mij genoemde Bijbelteksten, neem ik aan?
RobM schreef:ook,maar ook gewoon op basis van het draadje.
Wereldvrede, armoede, honger en tirannie.
Als dat de primaire idealen van de mens zijn en als God ons daarin tegemoet treedt, hoe komt het dan volgens jou dat er nog steeds geen wereldvrede is, maar wel armoede, honger en tirannie?
Is het te wijten aan de vrije wil van de mens? Een dictator kiest er immers zelf voor een tiran te worden, en honger en armoede zijn voor een aanzienlijk deel te danken aan het westerse kapitalisme. Maar als dit écht onze idealen zijn, dan vraag ik me af waarom er daaromtrent zo weinig progressie te bespeuren is. Volgens jouw hypothese is God namelijk in staat ons daarmee te helpen
RobM schreef:Ik bedoel God had natuurlijk robots kunnen maken die geprogameerd waren om lief en goed voor elkaar te zijn.Maar zou dat dan oprecht zijn?
Mijn andwoord daarop luidt nee.
Wullimpie schreef:Het is juist typerend dat God ons de kans geeft om tot die staat van "eeuwig met God leven" terug te keren nadat wij ons moedwillig van hem hebben afgekeerd en voor de dood kozen.
Filosoof schreef:Wullimpie schreef:Het is juist typerend dat God ons de kans geeft om tot die staat van "eeuwig met God leven" terug te keren nadat wij ons moedwillig van hem hebben afgekeerd en voor de dood kozen.
Zonder meer.
Echter, dat beantwoordt mijn vraagstelling niet.
De persoon hierboven gaf namelijk aan dat God ons een vrije wil gaf zodat we geen 'robots' zouden worden. Maar dat zijn we in de hemel opnieuw, gezien we daar niet tussen Goed en Kwaad kunnen kiezen, omdat enkel dat eerstgenoemde vertegenwoordigd is.
maboc schreef:Wellicht hebben we dan nog wel de herinnering aan het slechte (geen enkele bijbelse grond onderbouwing heb ik hiervoor). We weten dan wat het is als er ook kwaad is, maar hoeven niet meer bang te zijn voor een (dan) huidig kwaad, want we zijn bij God.
Filosoof schreef:maboc schreef:Wellicht hebben we dan nog wel de herinnering aan het slechte (geen enkele bijbelse grond onderbouwing heb ik hiervoor). We weten dan wat het is als er ook kwaad is, maar hoeven niet meer bang te zijn voor een (dan) huidig kwaad, want we zijn bij God.
Ja, maar daarmee beantwoord je de vraag niet, maboc.
In de Hemelse gewesten zijn we hoe dan ook 'robots' omdat we niet meer voor het Kwaad kunnen kiezen; omdat er geen ambitie meer is, en geen verleiding. Geen lust, geen zonde. God had Adam en Eva ook zo kunnen maken, maar 'faalde' daarin.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten