Genesis 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Genesis 3

Berichtdoor maboc » 07 jun 2009 07:12

Filosoof schreef in een andere bericht onder meer het volgende:
Weliswaar abstract beschreven, maar wat mij betreft duidelijk genoeg om de hypothese voor waar aan te nemen (zeker wat de [veronderstelde] Christus-profetie in Genesis 3 betreft).

Nu vraag ik mij af waarin zit 'm dan die Christus-profetie?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

testifier
Verkenner
Verkenner

Re: Genesis 3

Berichtdoor testifier » 07 jun 2009 16:04

Gen 3:15 niemand kan de satan vernietigen dan God.
Leer meer hierover in een diepte studie op
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=34Yeshua in the Torah: Genesis 3:15 -
The Serpent, Dusty Feet and the Messiah - A Biblical View of Satan and his Works

De eerste Christus profetie is gen 1:1 daarna 1:3 enzovoorts.
Christus is het vleesgeworden woord Joh 1:1.

Betreft profetie in Gen. 1:1
een zeer degelijke studie is te vinden op, helaas in het Engels, maar voor als je echt wilt leren, heel leerzaam:
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=20deel 1
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=21deel 2
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=23deel 3
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=24deel 4

betreft 1:3 Jezus is het Licht der wereld. Dit is niet zomaar een aanname. Maar de zon en maan zijn later geschapen. Jezus was het Licht dat de duisternis niet begrepen heeft. Ook zal Jezus het nieuwe Jeruzalem verlichten zonder dat daar een zon voor nodig is. Openb.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 jun 2009 16:35

testifier schreef:Gen 3:15 niemand kan de satan vernietigen dan God.
Leer meer hierover in een diepte studie op
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=34Yeshua in the Torah: Genesis 3:15 -
The Serpent, Dusty Feet and the Messiah - A Biblical View of Satan and his Works

De eerste Christus profetie is gen 1:1 daarna 1:3 enzovoorts.
Christus is het vleesgeworden woord Joh 1:1.

Betreft profetie in Gen. 1:1
een zeer degelijke studie is te vinden op, helaas in het Engels, maar voor als je echt wilt leren, heel leerzaam:
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=20deel 1
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=21deel 2
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=23deel 3
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=News&file=article&sid=24deel 4

betreft 1:3 Jezus is het Licht der wereld. Dit is niet zomaar een aanname. Maar de zon en maan zijn later geschapen. Jezus was het Licht dat de duisternis niet begrepen heeft. Ook zal Jezus het nieuwe Jeruzalem verlichten zonder dat daar een zon voor nodig is. Openb.

Testifier...dank voor de links. Ik wil eea inderdaad weten dus ga me gewoon door het engels heen slaan :-)
(Ik heb de de studie blijkbaar nodig want je haalt Genesis 3:15 aan, maar vooralsnog zie ik daar niks geen profetie in :-))
Wellicht hanteer ik het begrip profetie wel verkeerd :-k

testifier
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor testifier » 07 jun 2009 23:57

Ik moet er nog wel 1 ding bij vermelden.

Deze artikelen dragen bij aan een PARDES benadering van de Schriften, een Schrift benadering waarmee Jezus en de Joden uit zijn tijd ook de Schriften benaderden en onderzochten. Deze benadering gaat een stuk dieper in op de Schriften dan de platte betekenis waarover weinig verschil van mening over bestaat. Voor meer info lees :
http://www.yashanet.com/studies/matstudy/mat1.htm
Background - Part 1
Proper Interpretation of Hebrew Biblical Texts

Pas nadat ik deze methode heb leren kennen heb ik door genade aanzienlijk meer inzicht gekregen in mijn studie in het Woord.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2009 11:49

maboc schreef:Filosoof schreef in een andere bericht onder meer het volgende:
Weliswaar abstract beschreven, maar wat mij betreft duidelijk genoeg om de hypothese voor waar aan te nemen (zeker wat de [veronderstelde] Christus-profetie in Genesis 3 betreft).

In Genesis 3:15:
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Geen ander mens dan Christus kan de satan verslaan, Hij moet daarom wel het Zaad zijn!

Hoewel ik weet dat in Albanië deze tekst heel letterlijk wordt uitgelegd:
Een slang maak je dood door hem de kop in te slaan.
Een slang valt aan door in de hiel te bijten, laag bij de grond.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 08 jun 2009 20:43

TheKeimpe schreef:In Genesis 3:15:
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Geen ander mens dan Christus kan de satan verslaan, Hij moet daarom wel het Zaad zijn!

Hoewel ik weet dat in Albanië deze tekst heel letterlijk wordt uitgelegd:
Een slang maak je dood door hem de kop in te slaan.
Een slang valt aan door in de hiel te bijten, laag bij de grond.

Vergeef mij mijn onkunde, maar ik heb wat vertalingen naast elkaar gelegd:
NBV schreef:
Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.

SV schreef:En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

NBG (1951) schreef:En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.

Als ik de text lees, krijg ik de indruk dat dit (vers 15) is wat God tegen de slang zei (onder meer).
Zelf zou ik (niet geremd door enige kennis van zake) "het zaad" interpreteren als nageslacht oid. Dat hoeft niet direct op Jezus te duiden denk ik. Ik zou denk ik mee gaan met de blijkbaar Albanese interpretatie....dus vrij letterlijk.

Achteraf...nu wij weten dat Jezus is gekomen, zou je een interpretatie als dat het zaad Jezus zou moeten zijn, kunnen maken. Ik weet niet hoe het heet maar ik zou het een "achteraf-profetie" willen noemen dan.

Volgens wikipedia (en weten allemaal ...dan is waar) is een profeet :
wikipedia schreef:Een profeet (Grieks: προφήτης, prophètès) is in religieus verband een persoon die boodschappen van een godheid doorgeeft.

In die zin heb ik ook niet het idee dat het om een profetie gaat. Of moet ik er dan maar vanuit gaan dat God zijn eigen profetieen via de schrijver bekend maakte?

testifier
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor testifier » 08 jun 2009 23:18

De platte benadering die je hebt is niet onterecht. Maar een eenmalig vernietigen van een slag zou niet veel betekenis in zich hebben. En derhalve zou afgevraagd moeten worden welke betekenis dat dan nog heeft. We moeten we in rekening houden dat dit wel de Woorden van God zijn. Die hebben meer dimensie dan een een eenvoudig voor te stellen bijten van een slang en de vernieteging van die slang.

Toch liggen hier wel moeilijkheden. Neem bijvoorbeeld de gelijkenissen van Jezus, of de profetien van Ezechiel of Daniel.

En laten we God niet inboxen in een Wikipedia betekenis. God spreekt profetich, Hij gebiedt en het staat er. Hij maakt Zijn profetien door het Woord bekend. Heer Ai maakt mij Uwe wegen/(toekomst) door Uw Woord en Geest bekend?

De uitspraken uit Albanië zijn zeker wijsheden. Maar meer algemene volkswijsheden. De Bijbel staat altijd in het teken van Jezus. We moeten niet vergeten dat het hier gaat over het spreken tegen de duivel, die zich vermomd had als een slang. Aangezien wij allemaal slangen tegen kunnen komen en hem vervolgens rustig de kop in kunnen slaan. (ligt aan de grote) Zal de slang ons in de hiel bijten. Hoewel dit waar is, moeten we ons afvragen waarom God ons waarschuwd voor de gevaren van een slang, en niet van een tijger bijvoorbeeld.

In mijn eerder geciteerd artikel komen de tekst dimensies die de Bijbel heeft naar voren.
in de huidige kerken van Nederland worden slecht 2 van de 4 geleerd. De rest valt buiten het blikveld doordat het te metaforisch is dan wel teveel hangt rondom de openbaring van de Heilige Geest.

Alleen platte tekst uitleg (niveau 1) en toepassing van de tekst in het leven (niveau 3) worden in de Nederlandse kerken breed gesteund.
Niveau 2 volgt. Maar Niveau 4 is zogoed als geen ruimte voor.

Laten we opletten dat God's 'ogenschijnlijk' platte tekst meer in kan houden dan wij voor mogelijk achten. Bid voor geopende ogen en een geopend hart voor inzicht in Zijn heilig Woord

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 jun 2009 19:01

Dank voor je uitgebreide commentaar.

Nu eerst eens tijd vinden om de links die je aangaf serieus te lezen.
(Wat ik er zo van zag is dat niet een kwartiertje en klaar :-))

nogmaals dank

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 14 jun 2009 21:09

maboc schreef:Filosoof schreef in een andere bericht onder meer het volgende:

Dag Mineur

In de NBV staat: v 15:

" Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
ZIJ verbrijzelen je kop
JIJ bijt hen in de hiel".

Van oudsher is deze tekst gezien als ' de moederbelofte'.

Achter de slang, (dat ' bezeten' dier van Gen 3 v 1), stond de duivel, de gevallen aartsengel van Ez 28.
Over hem gaat het hier aan de ene kant.

Maar: uit het nageslacht van de vrouw komt de Heer Jezus voort. En die brengt aan de duivel een vernietigende slag toe, wanneer hij spreekt:
" Het is volbracht", Joh.19 v 30.

En later ontstaat uit Jezus de gemeente. En er is een verbitterde strijd tussen de duivel en de mensheid, met name dat gedeelte van de mensheid, dat Jezus volgt.

Die strijd gaat zelfs door ná het - nog komende- duizendjarig rijk. En pas dán wordt de duivel, de oude slang, onherroepelijk overwonnen. ( Openbaring 20 v 10). Dán pas is de 'kop' vermorzeld.

Maar wat is het nagelacht van de vrouw , de hele mensheid, en met name de totalitiet van de gelovigen vaak en pijnlijk in de hiel gebeten.

Mineur....men noemt dit 'de moederbelofte' .
Maar weet je, dat er ook een 'grootmoederbelofte' is ?

In Gen. 2 v 21 staat:
" Toen liet God de Heer, de mens, (Adam) in een diepe slaap vallen , en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg , hij vulde die plaats met vlees.
22: Uit die rib, die hij bij de mens had weggenomen , bouwde God de Heer een vrouw.....".

God had de vrouw op velerlei wijze kunnen scheppen. Maar hij deed het op deze wijze om een komend gebeuren van te voren aan te duiden.
.........
Evenals de eerste vrouw, (de latere Eva) uit de man genomen werd, zo zal er eens een HELD op het wereldtoneel verschijnen. Uit hem zal een schare volgelingen ontstaan, die eens over de aarde zal zijn verspreid en aangeduid zal worden als 'de gemeente van Jezus Christrus'.

Ach...onze Held, wat heeft hij, onverdoofd, (Matth 27 v 34), moeten en willen gedogen , dat er 'een rib uit zijn lijf' werd weggenomen.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”