Wat is God's plan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

scheermes
Luitenant
Luitenant

Wat is God's plan?

Berichtdoor scheermes » 01 jun 2009 07:36

Ok, ik gooi hem er maar gewoon in. De vraag der vragen. Welk plan heeft God met ons?

Ik vind het moeilijk te geloven in een god zonder antwoord te hebben op deze vraag. Ik ben iemand die blijft doorvragen (vooral aan mezelf) en dan altijd bij deze vraag uitkom.

Vergelijk het met een verdachte in een moordzaak. Kun je er zeker van zijn dat een verdachte de moord gepleegd heeft zonder een motief te kunnen bedenken?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Re: Wat is God's plan?

Berichtdoor Floefloe » 02 jun 2009 15:29

Verplaatst van uit Wetenschap & Filosofie
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 02 jun 2009 16:06

Wie is 'we'? De mensheid, de kerk, ieder persoonlijk?

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 02 jun 2009 17:31

wijnand schreef:Wie is 'we'? De mensheid, de kerk, ieder persoonlijk?

Je bedoelt "ons" neem ik aan. Ik bedoel daarmee de mensheid. Waarom heeft God geschapen wat ie geschapen heeft?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 03 jun 2009 08:12

Dit valt samen met de reden waarom Hij Zijn Zoon heeft gestuurd denk ik.

De reden is volgens mij: Om relatie te hebben met Hem en Hij met ons.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 03 jun 2009 19:26

wijnand schreef:De reden is volgens mij: Om relatie te hebben met Hem en Hij met ons.

Dus God schept de mens om daar een relatie mee te hebben. Was dat uit eenzaamheid(geen grapje, ik weet uberhaubt niet of God dat gevoel kan hebben) of had God een andere reden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 19:56

scheermes schreef:Ok, ik gooi hem er maar gewoon in. De vraag der vragen. Welk plan heeft God met ons?

Ik vind het moeilijk te geloven in een god zonder antwoord te hebben op deze vraag. Ik ben iemand die blijft doorvragen (vooral aan mezelf) en dan altijd bij deze vraag uitkom.

Vergelijk het met een verdachte in een moordzaak. Kun je er zeker van zijn dat een verdachte de moord gepleegd heeft zonder een motief te kunnen bedenken?

Als je echt wilt weten wat God zijn plan is, haal je je heel wat huiswerk op de hals denk ik, we lezen:

Efeziërs 3
10 Zo zal nu door de kerk de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen, 11 naar het eeuwenoude plan dat hij heeft verwezenlijkt in Christus Jezus, onze Heer, 12 in wie wij vrijelijk toegang hebben tot God, vol vertrouwen door ons geloof in hem.

God zijn plan was dus eeuwenoud en is verwezenlijkt in Christus, kortom, je zal de hele Bijbel moeten onderzoeken om te achterhalen wat er verwezenlijkt is in Jezus, om aan de hand van die bevindingen Gods plan te achterhalen.

Succes! ;)

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 03 jun 2009 20:17

mohamed schreef:Als je echt wilt weten wat God zijn plan is, haal je je heel wat huiswerk op de hals denk ik, we lezen:

Efeziërs 3
10 Zo zal nu door de kerk de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen, 11 naar het eeuwenoude plan dat hij heeft verwezenlijkt in Christus Jezus, onze Heer, 12 in wie wij vrijelijk toegang hebben tot God, vol vertrouwen door ons geloof in hem.

God zijn plan was dus eeuwenoud en is verwezenlijkt in Christus, kortom, je zal de hele Bijbel moeten onderzoeken om te achterhalen wat er verwezenlijkt is in Jezus, om aan de hand van die bevindingen Gods plan te achterhalen.

Succes! ;)

Ja, leuke puzzel dus ;) Maar daarom had ik het hier gepost, welicht zijn hier mensen die het antwoord weten of misschien hier een idee over hebben. Ik vind de bijbel toch iets te onderhevig aan interpretatie, ik hou van duidelijkheid.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 07:44

scheermes schreef:
mohamed schreef:Als je echt wilt weten wat God zijn plan is, haal je je heel wat huiswerk op de hals denk ik, we lezen:

Efeziërs 3

Succes! ;)

Ja, leuke puzzel dus ;) Maar daarom had ik het hier gepost, welicht zijn hier mensen die het antwoord weten of misschien hier een idee over hebben. Ik vind de bijbel toch iets te onderhevig aan interpretatie, ik hou van duidelijkheid.

Dat de Bijbel op vele manieren te interpreteren is hoor ik wel vaker, echter lees ik het nergens want Petrus zei duidelijk:

2 Petr 1,20
Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat,

Wat jij vindt in deze klopt dus niet en als je een ander toch voor je laat denken, waarom wil je Gods plan dan weten?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 08:11

Dus God schept de mens om daar een relatie mee te hebben. Was dat uit eenzaamheid(geen grapje, ik weet uberhaubt niet of God dat gevoel kan hebben) of had God een andere reden?

Niet uit eenzaamheid, maar omdat Hij dat wilde. Waarom voetbal ik af en toe? Omdat ik het leuk vind, ik wil dat dus doe ik dat. Nu gaat Gods bedoeling wat dieper aangezien er staat dat Hij ons liefheeft. Dus dan heb je al 2 dingen.

1. Omdat Hij dat wilde.
2. Omdat Hij liefde wilde geven en ontvangen.

Maar er staat nog meer in de bijbel. Wij zijn geschapen VOOR de Zoon (lees kolosenzen 1 maar er staat meerdere teksten over). Dus dan hebben we een derde:

3. Voor de Zoon, om Hem boven alles wat Hij zou maken te stellen en daarmee Zijn Zoon te verheerlijken. Wij zullen dan ook de Vader kennen door de Zoon heen.

en een vierde punt is:

4. Zodat God zichzelf kan laten zien aan alle wezens. Enerzijds ZIjn almacht, majesteit, heiligheid en rechtvaardigheid en aan de andere kant ook Zijn genade, liefde en vrede..... en dit alles werd zichtbaar bij het kruis. Dus doordat God zichzelf kenbaar maakt kunnen wij (en alle engelen en machten) zien wie God is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jun 2009 08:24

scheermes schreef:Ok, ik gooi hem er maar gewoon in. De vraag der vragen. Welk plan heeft God met ons?

Oké ik zal een heel kort antwoord geven waar je om vraagt.
Gods plan met deze wereld en de mensheid is Christus en zijn gelovige.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 04 jun 2009 08:44

God heeft de mens geschapen om Hem te dienen. En de schepping (natuur, dieren) om van Zijn grootheid te getuigen. Daar mocht de mens ook van genieten, een perfecte wereld waarin je volmaakt gelukkig bent. Geen onzekerheid, geen angst, geen geheimen.
Alleen de mens keerde God de rug toe en dacht het zelf beter te weten. Waar God hen eerst afgescheiden hield van het kwaad, kwam dat nu in het leven van de mens en werd het zichtbaar. Hoe goed wij hier ook denken te leven, in Zijn ogen stelt dat niets voor. Want we zijn vervuld met zonde, ook al denken we misschien zelf dat het wel meevalt.

Maar dat is geen einde verhaal! Er is 1 manier om weer tot God te komen!

God heeft namelijk Zijn Zoon gegeven: Jezus. Als wij Hem als Redder aannemen, geeft Hij ons een schoon hart en mogen wij weer tot God naderen. Als het goed is ervaar je dan zoveel liefde in dit (eigenlijk te bizar voor woorden) verhaal dat je ook steeds meer op Hem gaat lijken. Je gaat meer om God geven en meer om je naaste.
Die goede dingen die je doet, makkelijk of niet, ziet God en Hij schrijft ze op. Niet dat je daarmee de eeuwigheid kunt verdienen, maar Hij ziet ze wel. Als je sterft (of bij Jezus wederkomst) gaat het boek van je leven open. Dan wordt bepaald of je voor altijd bij God mag wonen. Samen met allemaal broeders en zusters, van alle tijden en plaatsen.

Voor al deze mensen die voor Hem hebben gekozen maakt Hij een nieuwe aarde. (Tot aan het laatste schaapje van de kudde toe, iedereen is dus waardevol!) De nieuwe aarde is volmaakt, zoals Hij het bedoeld heeft. Zonder angst, pijn, moeite, zorgen. Je blijft wel jezelf, alleen zonder de nare herinneringen, zonden en gedachten. Het wordt net als het paradijs, denk ik.
Alleen met de dood en opstanding van Christus is het kwaad overwonnen en wordt het voor altijd verbannen. Kies je nu niet voor God, dan zul je altijd zonder Hem moeten leven. Met je angt, eenzaamheid, zorgen.

Dat is zo'n beetje in mijn eigen woorden :wink: zoals ik het zie...

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 09:01

wijnand schreef:Niet uit eenzaamheid, maar omdat Hij dat wilde. Waarom voetbal ik af en toe? Omdat ik het leuk vind, ik wil dat dus doe ik dat.

Voetballen heb je al eerder gedaan, toen vond je dat leuk en daarom doe je dat vaker, misschien uit verveling?

wijnand schreef:Nu gaat Gods bedoeling wat dieper aangezien er staat dat Hij ons liefheeft. Dus dan heb je al 2 dingen.
1. Omdat Hij dat wilde.
2. Omdat Hij liefde wilde geven en ontvangen.

2. Lijkt toch sterk op eenzaamheid.

wijnand schreef:Maar er staat nog meer in de bijbel. Wij zijn geschapen VOOR de Zoon (lees kolosenzen 1 maar er staat meerdere teksten over). Dus dan hebben we een derde:

3. Voor de Zoon, om Hem boven alles wat Hij zou maken te stellen en daarmee Zijn Zoon te verheerlijken. Wij zullen dan ook de Vader kennen door de Zoon heen.

Is dit een vorm van drang om nageslacht?

wijnand schreef:en een vierde punt is:

4. Zodat God zichzelf kan laten zien aan alle wezens. Enerzijds ZIjn almacht, majesteit, heiligheid en rechtvaardigheid en aan de andere kant ook Zijn genade, liefde en vrede..... en dit alles werd zichtbaar bij het kruis. Dus doordat God zichzelf kenbaar maakt kunnen wij (en alle engelen en machten) zien wie God is.

[/quote]
Waarom zou God zich willen laten zien aan wezens die niet bestaan? Is hij op zoek naar bevestiging?

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 09:09

Jantjes schreef:Oké ik zal een heel kort antwoord geven waar je om vraagt.
Gods plan met deze wereld en de mensheid is Christus en zijn gelovige.

Bedoel je dat God de wereld geschapen heeft om zelf een fysieke vorm aan te kunnen nemen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2009 09:28

scheermes schreef:Ja, leuke puzzel dus ;) Maar daarom had ik het hier gepost, welicht zijn hier mensen die het antwoord weten of misschien hier een idee over hebben.

Ideeën zat waarschijnlijk, en sommigen hebben misschien zelfs het idee dat ze antwoorden hebben, of nog enger: Het Antwoord.

Persoonlijk denk ik dat er wat dit betreft geen antwoorden zijn, en dat het enige wat we kunnen doen heel erg goed over de vraag nadenken is.

Ik vind de bijbel toch iets te onderhevig aan interpretatie, ik hou van duidelijkheid.

Lol, dan heb je toch de verkeerde hobby gekozen :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”