Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Riska » 03 jun 2009 09:27

Petertje schreef:e schrijft: Dan kun je andere dingen beweren en proberen dit voor mij onderuit te halen: ik kan en wil dat niet accepteren. Het woordje IK trof me. Het gaat niet om IK. Het gaat om wat God wil met jou(w) en mijn leven. Handl. 2: 37 - 42.


Pardon? Je wilt toch niet beweren dat wat hier gezegd wordt op het forum door God gezegd wordt? Wat maakt dat jij kennelijk weet hoe ik in elkaar steek? Want in feite oordeel je over mijn wijze van geloven.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Petertje » 03 jun 2009 09:49

Pardon? Je wilt toch niet beweren dat wat hier gezegd wordt op het forum door God gezegd wordt? Wat maakt dat jij kennelijk weet hoe ik in elkaar steek? Want in feite oordeel je over mijn wijze van geloven.

Ik oordeel niet en wijs niet op wat gezegd wordt in het forum. Ook oordeel ik niet over jouw wijze van geloven. Ik wil je nogmaals aanmoedigen om Handl. 2: 37 - 42 te lezen.
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2009 11:36

Het gedeelte uit Handelingen 2 is denk ik wel goed bekend. Ik heb het regelmatig gelezen.

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk waarom je in dit topic daar op wijst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Riska » 04 jun 2009 12:12

mij ook niet...

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Volwassendoop

Berichtdoor marin » 06 nov 2009 21:20

Vooraf: Gods Woord zegt, dat de kinderen van ouders die de Here Jezus lief hebben geheiligd/behouden zijn door de ouders, daarom worden deze kinderen ook opgedragen voor de gemeente, totdat zij zelf een leeftijd bereikt hebben om zelf de keus te kunnen/willen maken om gedoopt te willen worden, verbond aangaan met God.

De doop door onderdompeling (in het watergraf) is dan ook een daad/bevestiging van haar/zijn geloof.
Romeinen 6 [1 v.] „Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.”

19.Kolossensen 2 [1 v.] „Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft".

Door de doop is zij/hij een verbond aangegaan met God.

Jezus gaf aan Zijn discipelen het volgende zendingsbevel: “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het Evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, naar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.” Marc.16:15-16.

Weet u wat de ware betekenis is van de doop? De doop is een symbool voor: de kruisiging van de oude zondige mens, het begraven daarvan, waarna men dan als een nieuwgeborene opstaat. De doop weerspiegelt tevens het kruisigen, het begraven en de opstanding van Christus. Door de doop is de mens dan ook met Christus medegekruisigd. Hij heeft daarmee de oude mens afgelegd, en de nieuwe aangedaan. Zo moet hij dan gestorven zijn voor wat de zonde betreft, en als herboren verder leven naar de wil van God. (Rom.6:1-14; 2 Cor.5:14-21; Gal.2:15-21; 3:26-29; Efez.4:17-24).

Wanneer kan men zich nu laten dopen? Dat is dus wanneer men tot het besef gekomen is dat men een zondaar is en men berouw heeft van de zouden, en tevens dat men de liefde en de genade van God nodig zal hebben om een andere weg te kunnen bewandelen. Dus in deze volgorde: zonde, berouw en bekering.

En als bevestiging van de bekering volgt de doop, het bad der wedergeboorte. Door de doop is de mens met God verbonden. Bestudeer ook de volgende teksten in verband met de wedergeboorte: Joh.3:1-13; 7:37-39; 1 Joh.5:1-12; Efez.5:25-27; Titus 3:4-7; Efez.2:11-22; 1:13-14; 4:30; 1 Joh.4:13; Rom.8:14; Gal.5:13-26; 6:7-9; Col.3:5-17.

Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat zij/hij met de zonde gebroken heeft, en a1s herboren verder wil leven naar de wil van God. Door de doop is zij/hij een verbond aangegaan met God. Door de doop heeft zij/hij zijn oude zondige leven gekruisigd, zijn zonden begraven, welke zij/hij achtergelaten heeft in het waterbad, en daaruit weer als een nieuwgeborene is opgestaan. En om dit alles duidelijk te maken, geschiedt de doop daarom ook altijd door onderdompeling. (Luc.3:3; Joh.3:22-23; Hand.2:36-42; 8:36-38; Efez.4:1-6; Marc.1:4-5,9-10). Dopen betekent dan ook letterlijk onderdompelen.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Wullimpie » 07 nov 2009 19:22

Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Riska » 07 nov 2009 20:29

Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.

Het maakt alles uit. God komt naar ons toe, niet wij naar God.
Volstrekt met je eens Wullimpie!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Volwassendoop

Berichtdoor marin » 08 nov 2009 00:47

Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.



Wullimpie,
Je bent altijd wel erg kort met je commentaar/opmerking, ik denk dat je het best begrepen hebt wat er staat, (de doop door onderdompeling " beantwoordt " / bevestig je het verbond met God). Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond, God sluit geen verbond met je als je niet wil, dus wij gaan een verbond aan met God, "hoe leest gij".
Maar wat vind je dan verder van het berichtje, ga daar eens wat dieper op in!

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Joannah

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 08:15

marin schreef:
Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.



Wullimpie,
Je bent altijd wel erg kort met je commentaar/opmerking, ik denk dat je het best begrepen hebt wat er staat, (de doop door onderdompeling " beantwoordt " / bevestig je het verbond met God). Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond, God sluit geen verbond met je als je niet wil, dus wij gaan een verbond aan met God, "hoe leest gij".
Maar wat vind je dan verder van het berichtje, ga daar eens wat dieper op in!

marin


Over welk verbond gaat het toch altijd als mensen de doop ipv de besnijdenis willen plaatsen?
En waar vind ik dat met zoveel woorden in het NT?
Als mensen denken dat we uitverkoren moet zijn om behouden te worden, is een babydoop dan niet misplaatst?
Een wedergeboorte kan alleen bij een redelijk volwassen mens plaatsvinden, lijkt me.
Doop is in alle gevallen een onderdompeling, nooit een rituele besprenkeling.
Als de doop der zuidelingfen een "opdragen aan God" is van een nieuw leven, heeft het niets met de doop te maken, zoals die in het NT plaatsvond, en zouden we dit ritueel, door mensen bedacht, anders moeten noemen, denk ik.
En in dat geval is het iets wat van mensen uitgaat, niet van God.

Handl. 2: 37 - 42 lijkt me inderdaad een duidelijk voorbeeld van de FUNKTIE van de Doop.
Tot vergeving van zonden en het ontvangen van de Heilige Geest.
EN die "kinderen" in vers 39, daarmee worden onze nakomelingen bedoeld, denk ik, want het hoofdstuk zegt duidelijk dat de doop volgt op de bekering!!
Ik weet niet waarom Riska en Marnix dit niet snappen, het is redelijk eenvoudig, toch?

Joannah

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 19:02

Nog een stukje copied/pasted, wat duidelijk is;

"Laten we maar niet over de doop spreken, want daar worden we het toch niet over eens".

Meer dan eens heb ik die woorden gehoord in gesprekken tussen serieuze christenen. En inderdaad, er heerst op dit gebied heel wat verwarring.

Maar is dat nodig? Is de Bijbel dan onduidelijk op dat punt? Wij geloven dat de Bijbel heel duidelijk spreekt over de doop en dat niemand hierover in het onzekere hoeft te verkeren.

De moeilijkheid is niet, dat de Bijbel niet duidelijk genoeg is, maar dat vele mensen moeite hebben om naar de Bijbel te luisteren, omdat ze gevangen zijn in vooropgezette meningen, die ze moeilijk los kunnen laten. Zodra iemand besluit zijn eigen meningen opzij te zetten en uitsluitend en alleen de Bijbel tot zich te laten spreken beginnen de moeilijkheden te verdwijnen.

"Ik leer en onderwijs u aangaande de weg die gij gaan moet", belooft God in Psalm 32:8. Hij doet dit door zijn Woord en Geest, ook wat de doop betreft.

Maar we moeten bereid zijn, ons te laten onderwijzen. We moeten bereid zijn tot luisteren, tot leren, misschien zelfs tot herscholing.

"Here wat wilt Gij dat ik doen zal? (Handelingen 9:6).

1. Waarom moet men zich laten dopen?

Omdat Jezus het geboden heeft. Hij zegt (Matthéüs 28:19): "Gaat dan heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." En in Marcus 16:16: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." Lees ook: Handelingen 2:38; Handelingen 8:36-39; Handelingen 10:48 en Handelingen 19:5.

2. Wanneer moet men zich laten dopen?

Na de bekering. "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." (Marcus 16:16). Dus: Eerst geloven en dan zich laten dopen. "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen." (Handelingen 2:38). Dus: Eerst bekering en zich dan laten dopen.

3. Moet men zich dadelijk na zijn bekering laten dopen of enige tijd wachten?

Dadelijk. "Zij dan die zijn woord aanvaarden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd." (Handelingen 2:41).

"Hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen." (Handelingen 16:33).

4. Wat betekent Romeinen 6 vers 3 en 4: "Of weet gij niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn. Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen."

De doop wordt vergeleken met een begraven worden. De bijbelse manier van dopen geschiedt door algehele onderdompeling. De dopeling wordt als het ware begraven in het water. Een zeer kort ogenblik is hij helemaal onder water om daarna weer uit het water te verrijzen, een beeld van de opstanding. Het oude leven wordt in het water begraven, van nu af begint hij een nieuw leven.

5. Wat betekent het volgende vers, Romeinen 6:5: "Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding."

Door 't geloof zijn wij één plant met Christus geworden. Hij is de wijnstok, wij zijn de ranken (Johannes 15:5). Daardoor hebben we deel aan zijn sterven, het afsterven van onze oude mens, en aan zijn opstanding, het leven als nieuwe schepselen. De doop stelt deze geestelijke feiten zinnebeeldig voor.

6. Wat betekent Galaten 3:27: "Want gij allen die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed."

De doop is volgens de Bijbel een zich bekleden met Christus. Onze eigen menselijke deugden zijn volgens de Bijbel een "bezoedeld kleed" (Jesaja 64:6). In dit kleed kunnen we God niet behagen, maar we moeten het afleggen. In plaats daarvan moeten we ons bekleden met Christus, de "mantel der gerechtigheid" (Jesaja 61:10). Deze geestelijke feiten worden door de doop heel duidelijk uitgebeeld.

7. Wat betekent 1 Petrus 3:21: "Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God."

De gedoopte weet, dat hij rechtvaardig tegenover God staat: al zijn zonden zijn weggedaan door het bloed van Jezus. Hij heeft hierdoor een goed geweten gekregen dat hem van niets meer beschuldigt.

8. In welke naam moet gedoopt worden?

Jezus sprak: "Doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." (Matthéüs 28:19).

9. Op welke wijze moet gedoopt worden?

Door algehele onderdompeling. De doop is een begraven worden met Christus en een opstaan tot een nieuw leven. (Romeinen 6:3-4). Bij een begrafenis verdwijnt het lichaam geheel in de grond. Zo moet bij de doop ook het gehele lichaam onder water gebracht worden.

10. Hoe werd Jezus gedoopt?

Door onderdompeling. Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water." (Matthéüs 3:16).

11. Hoe doopte Johannes?

Door onderdompeling. Hij had veel water nodig. De Bijbel zegt: Johannes doopte ook te Aenon, bij Salim, omdat daar veel water was (Johannes 3:23).

12 . Hoe doopte Philippus?

Door onderdompeling. De Bijbel zegt: Beiden daalden af in het water, zowel Philippus als de kamerling en hij doopte hem (Handelingen 8:38).

13. Hoe doopte men in de eerste eeuwen na Christus?

Door onderdompeling. Opgravingen uit deze tijd en ook literatuur uit de eerste eeuwen bevestigen dit.

14. Werpt ook het woord dat in de grondtekst voor dopen gebruikt wordt, licht opde zaak?

Ja zeker. Het griekse woord voor dopen "baptizo" betekent onderdompelen.

15. Mag men ook dopen door besprenkeling?

Neen. Deze manier van dopen komt nergens in de Bijbel voor. Is dus onschriftuurlijk.

16. Is er nog een andere reden, waarom besprenkeling onjuist is?

Ja, de symbolische betekenis van de doop: Het begraven worden en weer opstaan, komt dan niet tot zijn recht. (Romeinen 6:3 en 4). Evenmin het zich bekleden met Christus (Galaten 3:27).

17. Wie mogen gedoopt worden?

Zij die geloven in Jezus als hun Verlosser en Here. De Bijbel zegt: "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37). Zij die zich waarachtig hebben bekeerd: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen". (Handelingen 2:38).

18. Zal men ook babies dopen?

Nee

19. Wat is er op de kinderdoop tegen?

De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27). Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf. Zie boven aangehaalde teksten.
20. Toch zijn er heel veel mensen, die voorstander zijn van de kinderdoop. Hoe is dat te verklaren?

De kinderdoop is een dwaling die de kerk is binnengeslopen. Ze kan echter in geen enkel opzicht op grond van de Bijbel verdedigd worden.

21. Toch hoort men vaak beweren, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is. Is dat dan niet waar?

Nergens in de Bijbel staat, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is. Het is een bewering van mensen, doch niet het Woord van God.

22. Maar in het Oude Testament werden de kinderen toch besneden en ontvingen op die manier het teken van het verbond met God.

De Israëlische jongetjes van acht dagen oud werden besneden. De meisjes uiteraard niet. Hier gaat de vergelijking met de doop dus al mank. Want bij de kinderdoop doopt men zowel jongens als meisjes.

23. Wat is eigenlijk dat verbond tussen God en Abraham?

We lezen hiervan in Genesis 17:1-8. Hierbij beloofd God aan Abram drie dingen:

God zal ook de God zijn van zijn nageslacht.
God zal zijn nageslacht uitermate talrijk maken.
Zijn nageslacht ontvangt het land Kanaän tot een altoosdurende bezitting.
Als teken van dit verbond moesten de Israëlische jongetjes besneden worden. Wie zegt dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, moet bovenstaande beloften op zichzelf en zijn kinderen toepassen. Hij zou moeten emigreren naar Kanaän. Een konsekwentie die geen enkele kinderdoper aanvaardt.

24. Maar wat betekent dan Colossenzen 2 vers 11 en 12: "In Hem (Christus) zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop." Hier worden toch doop en besnijdenis in één adem genoemd?

Hier wordt gesproken over een besnijdenis "die geen werk van mensenhanden is". "Het afleggen van het lichaam des vlezes". Dit slaat op de bekering. Ook in het Oude Testament komt dit ter sprake: "Besnijdt u voor de Here en doet weg de voorhuid van uw hart". (Jeremia 4:4). "Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig" (Deuteronomium 1:16).

25. Maar er staat toch in de Bijbel, dat de kinderen van een gelovige heilig zijn? "Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de man. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig" (1 Corinthiërs 7:14).

Er staat wel dat ze heilig zijn, maar niet dat ze zich moeten laten dopen. Als dat zo was, zou de ongelovige echtgenoot ook gedoopt moeten worden. En dat zal wel niemand willen doen.

26. We lezen in het Nieuwe Testament verschillende keren over gezinnen die gedoopt werden. Zouden daar nu nooit kinderen bij geweest zijn? Neem bijvoorbeeld het huisgezin van Lydia. (Handelingen 16:15).

In Handelingen 16:15 wordt gesproken over "huis", niet over "huisgezin". Van een echtgenoot van Lydia lezen we nergens. Misschien is ze niet getrouwd geweest. In datzelfde vers zegt ze: "Neemt dan uw intrek in mijn huis." In "mijn" huis, niet in "ons" huis. Het ligt voor de hand dat ze ongetrouwd was en dat haar huisgenoten leden waren van haar personeel, werkzaam in haar purperzaak.

27. En het gezin van Stephanus dan, dat door Paulus gedoopt is (1 Corinthiërs 1:16)?

In dezelfde brief schrijft Paulus over dit gezin (hoofdstuk 16:15): "Gij weet van het huis van Stephanus, dat het een eersteling van Achaje is en dat zij zich ten dienste van de heiligen gesteld hebben. Stelt u dan onder zulke mensen,". Niet alleen Stephanus zelf, het hoofd van het gezin maar ook de andere gezinsleden hebben zich ten dienste van de heiligen gesteld. Om die reden kunnen ze een zeker gezag uitoefenen. Natuurlijk kunnen hier niet anders dan volwassenen bedoeld zijn.

28. En het gezin van de gevangenbewaarder te Filippi? We lezen (Handelingen 16:33): ",en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen;". Zouden daar nu beslist geen kinderen bij geweest zijn?

Misschien wel. Maar in elk geval waren die kinderen groot genoeg om tot geloof in de Here te komen, want er staat in het volgende vers: ", en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was".

29. Doen we de kinderen niet tekort als we ze de doop onthouden?

Het spreekt vanzelf dat ieder ouder het beste zoekt voor zijn kinderen, in de eerste plaats in geestelijk opzicht. Maar dat betekent niet dat we ze moeten laten dopen. Want dan overtreden we het gebod van God. Dan doen we dingen die God niet geboden heeft. Dan dopen we hen die nog niet gedoopt mogen worden. Dat is eigenwillige godsdienst en voor God verwerpelijk.

30. Horen de kleine kinderen er dan helemaal niet bij?

Ja, wel degelijk. Jezus zegt zelf: "Laat de kinderen tot Mij komen" (Marcus 10:14). Hij stelde ze zelfs tot voorbeeld voor de volwassenen. Hij omarmde ze en zegende ze. Maar Hij doopte ze niet.

31. Dus de kleine kinderen horen wel degelijk bij het volk van God?

Zeer zeker. In de gemeenten, waar men de bijbelse doop in praktijk brengt en dus geen kleine kinderen doopt, draagt men ze aan de Here op. De ouders brengen hun baby mee naar de samenkomst en hier wordt het kind aan de Here opgedragen, onder gebed en het zingen van een lied. Vaak wordt bij die gelegenheid de geschiedenis uit de Bijbel voorgelezen, hoe Jezus de kinderen zegende.

32. Om nog eens terug te komen op wat we nu over de doop bespraken; eigenlijk komt het er op neer dat iemand die als baby is besprenkeld, volgens de Bijbel niet gedoopt is?

Inderdaad.

33. Wat moet je dan in zo'n geval doen?

In de eerste plaats jezelf afvragen: kom ik in aanmerking om gedoopt te worden? Voldoe ik aan de voorwaarden?

34. Welke zijn de voorwaarden?

Van ganser harte in de Here Jezus geloven als je persoonlijke Heiland en Heer. (Handelingen 8:37). Je met heel je hart bekeren tot de Here (Handelingen 2:38).

35. En als men aan die voorwaarden heeft voldaan?

Je laten dopen op de bijbelse wijze door algehele onderdompeling.

36. Wie worden behouden?

"Wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden." (Marcus 16:16).

"En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam" (Handelingen 22:16).

Faramir

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 19:15

Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.

Het lijkt mij zeker geen kleinigheidje maar een essentieel punt. Ga je van God uit of ga je van jezelf uit?

Een soortgelijke discussie speelt nu ook in de PKN; http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... _PKN_.html

Persoonlijk vind ik het wel een boeiend onderwerp. Ik denk niet zozeer dat er sprake is van de tegenstelling kinderdoop en volwassendoop. Nauwkeuriger zou zijn om te stellend at het hier gaat om een tegenstelling tussen enerzijds de sacramentele doop en verbondenheids doop (als dat de juiste naam is) en daartegenover de geloofs doop.

Want ook volwassenen die tot geloof komen worden in de katholieke en protestantse kerken gedoopt en dan is er nog steeds sprake van een sacramentele doop of een verbondenheids doop.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2009 00:22

marin schreef:
Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.

Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.



Wullimpie,
Je bent altijd wel erg kort met je commentaar/opmerking, ik denk dat je het best begrepen hebt wat er staat, (de doop door onderdompeling " beantwoordt " / bevestig je het verbond met God). Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond, God sluit geen verbond met je als je niet wil, dus wij gaan een verbond aan met God, "hoe leest gij".
Maar wat vind je dan verder van het berichtje, ga daar eens wat dieper op in!

marin


Sinds wanneer gaan wij een verbond met God aan?
God begint volgens mij in ons en niet andersom. Vanmiddag hadden we nog een doopdienst waarin de tekst :"Ik heb je bij je naam geroepen" de tekst van de preek was. Super mooi! God kent ons bij de geboorte al, God gaat bij de doop een verbond met ons aan en zegt eigenlijk: "Ik zal voor jou zorgen." Want na die tekst staat er gelijk achteraan in de Bijbel: "Jij bent van Mij!"
Dat zegt nogal wat. Als baby ben je nog niet in staat om te kunnen kiezen voor God, maar God geeft in de doop aan al wel voor jou gekozen te hebben!!

In de belijdenis zeg je tegen God dat je zelf ook kiest om voor Hem te leven, Zijn gemeente hier op aarde te willen odner steunen in de kerk waar je belijdenis doet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Speedy » 09 nov 2009 08:01

Joannah schreef:Over welk verbond gaat het toch altijd als mensen de doop ipv de besnijdenis willen plaatsen?
En waar vind ik dat met zoveel woorden in het NT?
Als mensen denken dat we uitverkoren moet zijn om behouden te worden, is een babydoop dan niet misplaatst?
Een wedergeboorte kan alleen bij een redelijk volwassen mens plaatsvinden, lijkt me.
Doop is in alle gevallen een onderdompeling, nooit een rituele besprenkeling.
Als de doop der zuidelingfen een "opdragen aan God" is van een nieuw leven, heeft het niets met de doop te maken, zoals die in het NT plaatsvond, en zouden we dit ritueel, door mensen bedacht, anders moeten noemen, denk ik.
En in dat geval is het iets wat van mensen uitgaat, niet van God.

Handl. 2: 37 - 42 lijkt me inderdaad een duidelijk voorbeeld van de FUNKTIE van de Doop.
Tot vergeving van zonden en het ontvangen van de Heilige Geest.
EN die "kinderen" in vers 39, daarmee worden onze nakomelingen bedoeld, denk ik, want het hoofdstuk zegt duidelijk dat de doop volgt op de bekering!!
Ik weet niet waarom Riska en Marnix dit niet snappen, het is redelijk eenvoudig, toch?


Als jij zo consequent toepast de geloofsdoop, betekent dat de kinderen die niet geloven verloren gaan. En kom niet aan met de poespas van het opdragen want dan doe je precies wat jij de voorstanders van de kinderdoop verwijt want de schrift spreekt nergens over opdragen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Riska

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Riska » 09 nov 2009 09:10

GerdienB schreef:Dat zegt nogal wat. Als baby ben je nog niet in staat om te kunnen kiezen voor God, maar God geeft in de doop aan al wel voor jou gekozen te hebben!!

In de belijdenis zeg je tegen God dat je zelf ook kiest om voor Hem te leven, Zijn gemeente hier op aarde te willen odner steunen in de kerk waar je belijdenis doet.

Amen!

Joannah

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Joannah » 09 nov 2009 09:24

Speedy schreef:
Joannah schreef:Over welk verbond gaat het toch altijd als mensen de doop ipv de besnijdenis willen plaatsen?
En waar vind ik dat met zoveel woorden in het NT?
Als mensen denken dat we uitverkoren moet zijn om behouden te worden, is een babydoop dan niet misplaatst?
Een wedergeboorte kan alleen bij een redelijk volwassen mens plaatsvinden, lijkt me.
Doop is in alle gevallen een onderdompeling, nooit een rituele besprenkeling.
Als de doop der zuidelingfen een "opdragen aan God" is van een nieuw leven, heeft het niets met de doop te maken, zoals die in het NT plaatsvond, en zouden we dit ritueel, door mensen bedacht, anders moeten noemen, denk ik.
En in dat geval is het iets wat van mensen uitgaat, niet van God.

Handl. 2: 37 - 42 lijkt me inderdaad een duidelijk voorbeeld van de FUNKTIE van de Doop.
Tot vergeving van zonden en het ontvangen van de Heilige Geest.
EN die "kinderen" in vers 39, daarmee worden onze nakomelingen bedoeld, denk ik, want het hoofdstuk zegt duidelijk dat de doop volgt op de bekering!!
Ik weet niet waarom Riska en Marnix dit niet snappen, het is redelijk eenvoudig, toch?


Als jij zo consequent toepast de geloofsdoop, betekent dat de kinderen die niet geloven verloren gaan. En kom niet aan met de poespas van het opdragen want dan doe je precies wat jij de voorstanders van de kinderdoop verwijt want de schrift spreekt nergens over opdragen.
De Schrift spreekt wel ergens over zuigelingendoop?????


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten