evangelische kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: evangelische kerk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2009 08:18

Boekenlezer schreef:Ik heb kort geleden nog iemand gesproken uit mijn kerkelijke gemeente (HHK), die afkomstig is uit een evangelische gemeente.
Over dat verleden was hij niet zo positief. Hij vond het allemaal zo opgeklopt, en je moest zoveel. ("Na het zingen was ik al doodmoe.") Onderwijzing in de Bijbel was er niet zo.
En dan kwam hij in onze kerkelijke gemeente, en hij had zoiets van: 'Wat heb ik allemaal gemist! Wat valt er ontzettend veel te leren aan bijbels onderwijs!'
En ook het cruciale punt, dat het niet van jou afhangt in het geloof, dat jij het niet hoeft te doen - want daar word je hopeloos van - maar dat God zijn werk voleindigt in je leven.

Tja, dat kan een ervaring zijn.... net zoals jouw niet zo positieve GKV-ervaring bijvoorbeeld. Daar kan je best wat over zeggen, maar de fout waar je niet in moet vervallen is om vervolgens de hele GKV of de hele Evangelische hoek of de hele HHK over één kam te scheren. Ik ken ook mensen die vanuit een hervormde kerk naar de GKv zijn overgestapt fp naar een evangelische gemeente... en die over het heden positiever zijn dan over het verleden. Het zegt allemaal nog niet zo heel veel... en laten we ervoor waken om elkaar vliegen of te vangen, af te kraken etc. als kerken in Nederland. En ga een enkele ervaring niet uitvergroten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 02 jun 2009 11:24

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb kort geleden nog iemand gesproken uit mijn kerkelijke gemeente (HHK), die afkomstig is uit een evangelische gemeente.
Over dat verleden was hij niet zo positief. Hij vond het allemaal zo opgeklopt, en je moest zoveel. ("Na het zingen was ik al doodmoe.") Onderwijzing in de Bijbel was er niet zo.
En dan kwam hij in onze kerkelijke gemeente, en hij had zoiets van: 'Wat heb ik allemaal gemist! Wat valt er ontzettend veel te leren aan bijbels onderwijs!'
En ook het cruciale punt, dat het niet van jou afhangt in het geloof, dat jij het niet hoeft te doen - want daar word je hopeloos van - maar dat God zijn werk voleindigt in je leven.

Tja, dat kan een ervaring zijn.... net zoals jouw niet zo positieve GKV-ervaring bijvoorbeeld. Daar kan je best wat over zeggen, maar de fout waar je niet in moet vervallen is om vervolgens de hele GKV of de hele Evangelische hoek of de hele HHK over één kam te scheren. Ik ken ook mensen die vanuit een hervormde kerk naar de GKv zijn overgestapt fp naar een evangelische gemeente... en die over het heden positiever zijn dan over het verleden. Het zegt allemaal nog niet zo heel veel... en laten we ervoor waken om elkaar vliegen of te vangen, af te kraken etc. als kerken in Nederland. En ga een enkele ervaring niet uitvergroten.

Helemaal mee eens! Laten we aub eens eerder naar de overeenkomsten kijken dan naar de verschillen. Ik wordt vaak beetje :cry: van dat wij-zij.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 04 jun 2009 21:55

saartje schreef:Hallo allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst een evangelische gemeente bezocht. Heb geprobeerd hier zonder (voor)oordelen heen te gaan, en ging uit belangstelling voor een familielid (opdragen). Er werd benadrukt dat de baby werd opgedragen omdat zij zelf nog niet de keuze kan maken om voor God te kiezen, en dat zij als ze ouder wordt zélf wel of niet voor dopen kan kiezen.
Stel nu dat ze NIET zou kiezen voor dopen, ook al is dit nu nog niet bekend, dan zou ze dus geen volgeling van Jezus zijn, terwijl ze nu wel als volgeling van Jezus genoemd werd, hoe zit dit dan? Of zie ik dit verkeerd?
Ook werd er na een poosje zingen een preek gehouden. Nou is dit zowiezo anders dan ik gewend ben, maar dat terzijde. De betreffende voorganger hield absoluut een interessant praatje (echt niet minderwaardig bedoeld!). Hij vertelde een aantal voorvallen uit zendingslanden, en dan bedoel ik voorvallen, soms grappige, over zendingsechtparen daar etc. Ook ben ik op die manier iets meer te weten gekomen over zijn werk. Het moraal van de preek was dat we elkaar meer complimenten zouden moeten geven, en dan ook leren om die complimenten te aanvaarden. Ben ik het ook helemaal mee eens.
Maar wat ik nu mis is: op welke manier kom je tot Jezus? Ik heb hier echt helemaal niets over gehoord en dat verbaasde me. Oké, volgens mij geloven de meeste leden al dat ze 'in' Jezus zijn, maar dan zou het toch fijn zijn als er voor de ongelovige aanwezigen verteld werd hoe je zover kan komen?
Zomaar wat vragen die bij me opkwamen n.a.v. deze dienst. Misschien mensen die hier antwoorden op hebben? Ik vond het fijn om er geweest te zijn om zo een beter beeld te vormen over wat een evangelische gemeente precies inhoud (ook al weet ik dat er nog heel veel verschillende stromingen zijn...), maar ik kan me niet voorstellen dat ik hier altijd heen zou gaan, gewoon omdat ik er voor mijn gevoel zoveel miste!

Groetjes, Saar

Dag Saar,

Goed Saar, dat je eens naar een evangelische gemeente geweest bent.
Maar je verschillende vragen, overigens ook al door anderen beantwoord, wil ik hieronder nog eens rsngschikken. Als ik ze niet helemaal goed herhaal, mijn verontschuldigingen:
- de dopeling werd als het eigendom van Jezus aangemerkt, terwijkl dat later heel anders kan uitpakken
- er werd zo weinig heengewezen naar de bekering tot Jezus.
Tot zover je milde kritiek, als je dit al kritiek mag noemen.

Mijn antwoorden:

Ik ben al 50 jaar, sedert mijn 37 ste, aangesloten bij achtereenvolgens verschikllende Volle Evangeliegemeenten.
- als er een zuigeling wordt opgedragen, wordt daar niet de indruk gegeven , dat hij nu bij Jezus behoort. Het kind wordt alleen aan de gemeente voorgesteld en de ouders worden met name aangesproken op hun nieuwe verantwoordelijkheid. De gemeente wordt opgewekt het kind met liefde en gebeden te begeleiden.
- mogelijk is in deze gemeente bij deze dienst niet zozeer gewezen naar de noodzaak van bekering. Maar er is zo'n enorme veelheid van onderwerpen, die als algemene grondslag van een Volle Evangelie gemeente worden aanvaard, dat niet elk van die elementen telkens maar weer in elke preek genoemd kan worden.

Een zeer belangrijk aspect in een Volle Evangelie gemeente is bijvoorbeeld: doop en vervulling met de Heilige Geest. Dit is kennelijk bij deze gelegenheid ook niet ter sprake gekomen.

En er is ook niet gerept over de negen Geestesgaven en de negendelige Geestesvrucht, resp vermeld in (bijv.) 1 Corinthe 12 en Galaten 5.

Daarom zei een van je gesprekpartners ook al, dat voor een goed doorgronden van een gemeente minstens drie bezoeken noodzakelijk waren. Ik denk, dat er meer bezoeken nodig zijn.

Maar Saar, het was in ieder geval een genoegen om je voorzichtige, sympathieke benadering te lezen.. Waar je ook je definitieve voorkeur gaat leggen, vertrouw altijd :
- op de liefde en genade van de Heer God, die zijn eigen Zoon zond. Hij wilde ons niet 'op een koopje ' redden, maar gaf zijn hele rijkdom leeg voor ons in dat zenden van zijn eigen Zoon.
- op de liefde en offerbereidheid van onze Heer Jezus Christus, die zich ook niet van zijn missie afmaakte met zo weinig mogelijk, maar die alles gaf, wat hij had: zijn heerlijke, gezegende leven, dat hij gaf tot in de dood.
- op God de Heilige Geest, die ons het beste onderwijs geeft, dat maar mogelijk is:
-- doordat hij ons steeds meer binnenleidt in de rijkdommen van Jezus Christu, onze Heer
-- doordat hij ons met vaste hand toeleidt naar het konuinkrijk van 'de Vader der lichten'.

Houd de hand van de Heilige Geest vast Saar.

Daag
Ger

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 jun 2009 09:37

In een hele verdrietige periode in mijn leven heb ik van een evangelische gemeente heel veel steun en liefde gekregen, ik blijf een echte refo, maar ook een beetje evangelisch dus refogelisch.
in die gemeente werd er veel aan bijbelstudie en gebed gedaan.
Ik zag in die evangelische gemeente het zelfde als in mijn eigen gemeente, het zijn mensen de een is serieuser dan de ander, naam christenen zitten overal, maar Gods ware kinderen ook.
gr Samanthi

Terug naar “Archief”