The Engineer schreef:maboc schreef:haring schreef:Wat is hier goed aan? Calvijn was helemaal niet zo geweldig....

Uw schrijven schreeuwt om een uitleg.
(Al was het alleen maar omdat zonder Calvijn dit forum waarschijnlijk nooit zou hebben bestaan)
Het belang van Calvijn in de Nederlandse samenleving is zwaar overtrokken. Daarnaast was Calvijn veel vrijer in zijn opvattingen dan het gros van de refo's;
zo mocht je van seks genieten van hem, iets dat hij van de kansel heeft verkondigd. Dus of dit forum aan hem te danken is, is zeer zeker de vraag.
Maar goed ik dwaal af; on topic maar weer.
mmmm zijn we toch allemaal een tikkie Calvijn

Maar ik denk (ben niet zo goed onderlegd in de kerkgeschiedenis) dat we zonder Calvijn hier niet zo (Protestant) hadden gezeten. Waarschijnlijk had een ander zich dan wel opgeworpen als reformator, een paar jaar later. De tijd was er toen rijp voor.
Riska schreef:Deze prijs is niet voor de glossy Calvijn, maar voor haar hele werk.
Wat Calvijn betreft: veel van wat we denken dat het van Calvijn komt, komt in feite van Abraham Kuyper.
In die zin moeten we wellicht Hendrik de Cock ook nog wat herdenken. Of andere markante figuren.
Ik denk wel dat er een soort lijn in zit (in wel heel grote stappen):
Zonder Calvijn geen de Cock
Zonder de Cock geen Kuyper
Zonder Kuyper hadden we hier zo niet geschreven
Ik kan mij wel voorstellen dat we uiteindelijk op gelijksoortige stromingen waren gekomen als Calvijn er niet was geweest overigens.
Anyway... zoals al geschreven, ik ben niet zo sterk in kerkgeschiedenis....dus wellich baarlijke nonsense
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)