Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mei 2009 18:26

CGK<3 schreef:
j-tap schreef:Mag ik vragen waarom je bijna alleen nog maar analoog fotografeerd CGK? Volgens mij is de fotokwaliteit (met het oog op ruis etc) er met het 'nieuwe' digitale tijdperk er stukken beter op geworden.. bovendien kun je het resultaat meteen zien, en evt corrigeren. Ben hier wel benieuwd naar, vind je foto's overigens erg mooi.

:lol:

Waar gaat het om bij fotografie?Scherpte?Kleurgetrouwe weergave?Ruis?Dacht het niet. Het gaat om gevoel. En dat gevoel heb je, of in ieder geval ik, wel bij analoge fotografie maar niet bij digitale fotografie. En het is niet voor niets dat de beste fotografen van de wereld (Steve McCurry, James Nachtwey, Anton Corbijn, Stephan Vanfleteren), altijd nog film gebruiken ipv digitaal!

Als ik iets fotografeer, vind ik het ook van belang dat ik iets met het object heb, hoe eenvoudig ook. Voorbeelden: personen die ik ken, situaties die mij interesseren of waar ik op een of andere manier bij betrokken ben.
Veel fotografie komt wel eens op mij over als fotografie om de fotografie. En dat boeit mij dus niet zo, ook al zijn de foto's op zichzelf mooi.

Scherpte, kleurgetrouwe weergave en ruis spelen voor mij ook een rol, maar dan dus in tweede instantie. Dat wat ik interessant genoeg vind om te fotograferen, leg ik natuurlijk zo mooi mogelijk vast. Dat betekent: spelen met scherpte en onscherpte. Als datgene wat scherp moet zijn, echt ragscherp is, vind ik dat mooi. En goede kleurweergave doet mij ook best wat. Wat daarin het mooiste is - kleur, zwart-wit, etc. - hangt helemaal van de foto af.

Dus waar het om gaat bij fotograferen, hangt af van: waar ben jij in geïnteresseerd?

Ik fotografeer vrijwel altijd digitaal. Ik heb mijn filmpjescamera nog wel, en hij werkt nog prima, maar ik pak hem zelden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mei 2009 18:56

j-tap schreef:Nikon [-( Canon :D :jaknikken:

:lol:

Als we zo gaan beginnen, ga ik ook even meedoen... :mrgreen:

Je kunt veel beter een Nikon dan een Canon hebben. 8)

Want een Nikon is veel steviger gebouwd dan een Canon. Nikon doet meer aan een degelijke bodykwaliteit. Nikon heeft degelijke rubberen draaiwieltjes op hun wat professionelere modellen, waar Canon het doet met wiebelige plastic draaiwieltjes, waarvan je het gevoel hebt dat die er zo af kunnen vallen. (Zo omschreef iemand dat eens in een artikel dat ik las.)

Bovendien is een Nikon ergonomisch veel beter, ook niet onbelangrijk middenin de hectiek van het fotograferen. (Ken Rockwell noemt de Canon-camera's nogal eens "a pain to use". Voorbeeld: kijk bij disadvantages op deze pagina. Heel klein stukje naar beneden scrollen.)

Verder vind ik de hele Nikon-strategie veel rustiger en doordachter dan die van Canon. Bij Nikon laten ze zich niet gek maken door hypes, zoals bijvoorbeeld met resolutie. Wil je met hoge resolutie fotograferen? Het kan. Er is de D3x. (Is in mijn situatie een minder dure oplossing dan een Canon EOS 5D Mk II kopen met benodigde objectieven! Terwijl de D3x de beste camera van dit moment is.) In het andere geval doe je het met 12 MegaPixel, zodat de prestaties onder moeilijkere lichtomstandigheden goed blijven (weinig beeldruis, waarin Nikon eveneens kampioen is). En ook de snelheid van de camera blijft op niveau. Ik kan met mijn D700 met PDK-1 eronder 8 beelden per seconde schieten als het moet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 29 mei 2009 19:57

Grapjas, hoe weet je dat allemaal? Heb je ze allemaal in huis gehad en uitgebreid kunnen testen ofzo?

(Zo omschreef iemand dat eens in een artikel dat ik las.)

Er zijn zooo veel verschilende meningen. Als je op internet zoekt naar welke beter is; de Nikon of de Canon, lees je precies wat je wíl lezen. Mensen die andere mensen weer napraten enz. Tsjonge jonge.. Het is maar net wat je zelf hebt.
Nee, bij de aanschaf van mijn Canon heb ik vooral naar de praktische kant gekeken; het formaat, mijn eerste 350D is mooi compact voor mijn handen, en budget.. en het lensaanbod+betaalbaarheid...

Ik hoop dat jij tevreden bent met je Nikon, ik ben dat met m'n Canon :lol:

Heb je trouwens ook wat plaatjes te laten zien? Om je woorden met beelden te bevestigen? :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 mei 2009 20:19

Boekenlezer schreef:Als ik iets fotografeer, vind ik het ook van belang dat ik iets met het object heb, hoe eenvoudig ook. Voorbeelden: personen die ik ken, situaties die mij interesseren of waar ik op een of andere manier bij betrokken ben.
Veel fotografie komt wel eens op mij over als fotografie om de fotografie. En dat boeit mij dus niet zo, ook al zijn de foto's op zichzelf mooi.

Scherpte, kleurgetrouwe weergave en ruis spelen voor mij ook een rol, maar dan dus in tweede instantie. Dat wat ik interessant genoeg vind om te fotograferen, leg ik natuurlijk zo mooi mogelijk vast. Dat betekent: spelen met scherpte en onscherpte. Als datgene wat scherp moet zijn, echt ragscherp is, vind ik dat mooi. En goede kleurweergave doet mij ook best wat. Wat daarin het mooiste is - kleur, zwart-wit, etc. - hangt helemaal van de foto af.

Dus waar het om gaat bij fotograferen, hangt af van: waar ben jij in geïnteresseerd?
Dat geeft weer moed. Sommige fotografen zijn net plaatjesfabrieken, een beetje oneerbiedig uitgedrukt. Het gaat er toch tenslotte om dat je iets doorgeeft.
Ik maak van een aantal foto's kaarten om te versturen. Daarbij is herkenbaar onderwerp, wat iets positiefs oproept, belangrijker dan
een fototechisch kunstwerk. Beiden, én een goed onderwerp, én een mooie foto, dat is natuurlijk nog mooier.

Nikon - Canon
Mijn Nikon (D60) bevalt tot nu toe goed. Maar de ruis valt eerlijk gezegd tegen.
Zie deze foto, bij 200 ISO al ruis.
(Klik voor vergroten. Op Picasa is het minder duidelijk dan gewoon op de PC. Daar is duidelijk te zien dat er vooral bij lichte
kleuren, o.a. de houten banken, ruis is.)

Of er veel verschil is tussen Nikon, Canon, Sony en Olympus, ik weet het niet.
Ik kijk zo af en toe naar een groothoek en telelens. Ik heb de indruk dat er de volgende
prijsvolgorde is voor tweedehands toestellen en lenzen (van duur naar goedkoper):
- Nikon
- Canon (weinig goedkoper)
- Sony
- Olympus

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 mei 2009 20:29

Rolf schreef: Het gaat er toch tenslotte om dat je iets doorgeeft.

Die opvatting heb ik heel lang gehad... maar ik heb niet meer de drang om iets door te geven, hoewel ik nog steeds veel voor reisgidsen fotografeer...
Ik wil iets vatten, iets stil leggen, iets componeren, composeren... Ik kan het eigenlijk niet in woorden vatten...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2009 08:19

j-tap schreef:Grapjas, hoe weet je dat allemaal? Heb je ze allemaal in huis gehad en uitgebreid kunnen testen ofzo?

Ik heb vanuit interesse nogal eens wat over die dingen gelezen.

j-tap schreef:Ik hoop dat jij tevreden bent met je Nikon, ik ben dat met m'n Canon :lol:

Zo is het.
Een paar fabrikanten als concurrenten van elkaar is helemaal niet erg. Dan kunnen ze elkaar stimuleren om wat moois te maken.
Als Nikon D700-gebruiker kan ik best genoeg moois zien in een camera als de Canon EOS 5D Mk II. Het is voor mij echter rationeel gezien nogal absurd om die erbij te gaan kopen, want het kost ontzettend veel geld, en ik heb dan nòg meer spullen in mijn piepkleine woning liggen. (Als ik bij die body objectieven zou kopen om op het niveau te komen wat ik al met mijn Nikoncamera heb: EF 16-35mm f/2.8L II USM, EF 24-70mm f/2.8L USM, EF 70-200mm f/2.8L. €) €) €) ) Terwijl ik met mijn D700 + objectieven ook voldoende toegerust ben om te doen wat ik wil doen.

j-tap schreef:Heb je trouwens ook wat plaatjes te laten zien? Om je woorden met beelden te bevestigen? :)

Ik stuur je wel een PB.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mei 2009 09:59

Hallo allemaal
Ik dacht hé een topic over fotografie leuk, ik ben ook een fotofanaat, ik hen een canon d350 macrolens 60mm en een canon powershot s5 IS
deze heb ik vooral voor het tele gebeuren, lenzen verwisselen doe ik niet, moet je steeds je sensor peotsen, dus nu heb ik alles in een, ik fotografeer in de natuur, momenteel veelal kruipend en vliegend gedierte, met de s5 vogeltjes, ik heb een database paddenstoelen opgezet, erg boeiend trouwens, tja en thuis heb ik heel veel opjecten, mijn kids, mijn honden en andere dieren, dus stof genoeg. gr van Samanthi

ps, ik zag nogal wat dollartekentjes voorbij komen, ik heb het meeste van marktplaats gehaald, dat scheeld vele dollars...
vriendelijke groetjes van Samanthi

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 30 mei 2009 13:05

@Boekenlezer. Mooie uitrusting, waar je zeker wel mee vooruitkomt. De D700 is ook een full frame? Ik heb een 350D + 18-55, 50mm 1.8, 55-200mm, Canon 40D + 28-75mm 2.8.
Ben benieuwd, bekijk vanmiddag thuis even je album!

@Samanthi, leuk! Laat je ook wat foto's zien? Wat is je allround lens? En voor lenzen verwisselen hoef je echt niet bang te zijn hoor.. als je het voorzichtig doet in een zoveel mogelijk stofvrije omgeving, kan er weinig fout gaan.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 30 mei 2009 13:09

j-tap schreef:@Boekenlezer. Mooie uitrusting, waar je zeker wel mee vooruitkomt. De D700 is ook een full frame? Ik heb een 350D + 18-55, 50mm 1.8, 55-200mm, Canon 40D + 28-75mm 2.8.

Verkoop de 350D+18-55+55-200 en je koopt een tweedehands 70-200 L f4!

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 30 mei 2009 13:24

Nou nee, maar bedankt voor je tip. Ik heb mn 2e body nodig voor bruiloften, en bovendien gebruik ik de 55-200 mm amper, dus heb een 70-200 ook niet nodig. Mn 350D kit zou trouwens ook weinig meer opleveren.
Maar ben wel benieuwd naar jou uitrusting ;-)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2009 15:28

j-tap schreef:@Boekenlezer. Mooie uitrusting, waar je zeker wel mee vooruitkomt. De D700 is ook een full frame? Ik heb een 350D + 18-55, 50mm 1.8, 55-200mm, Canon 40D + 28-75mm 2.8.

De D700 is inderdaad een volformaatcamera (yes, full frame in English).
De Nikon D700 is de concurrent van de Canon EOS 5D Mk II. De resolutie van de EOS 5D II (21 MP) is behoorlijk wat hoger dan van de D700 (12 MP), en daarom kom je wel eens kritiek tegen op de resolutie van de D700. Maar waar zou zo'n hele hoge resolutie nou handig voor zijn? Ik heb niet het gevoel dat ik er wat mee tekort kom. Ik kom ook bij een Nikon D70s van 6 MP vandaan, en dan is 12 MP een flinke stap vooruit.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mei 2009 18:02

Hier kun je foto's van mij zien
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=roosje+spillebeen

Ben benieuwd wat jullie er van vinden gr Samanthi

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 mei 2009 18:40

Samanthi schreef:Hier kun je foto's van mij zien
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=roosje+spillebeen

Geweldig! Oog voor detail! erg genieten!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mei 2009 19:57

:oops: :oops: :oops:
dank je wel, een leuke site er zitten echt genieen op!
Je krijgt ook veel feedback, ik heb er veel geleerd

Wat is je allround lens?

Daar gebruik ik de compact canon s5 voor, er gaat niets boven spiegelreflex, maar ik maak daar het meest macro's mee, met de s5 doe ik vanalles en nog wat, ook filmen, als ik een vogeltje niet kan plaatsen neem ik ook zijn zang op.
gr Samnthi
Laatst gewijzigd door Samanthi op 30 mei 2009 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2009 19:59

Samanthi schreef:Hier kun je foto's van mij zien

Een aantal heb ik bekeken. Mooie en heldere foto's. Dat lukt mij nog niet helemaal zo.
Voor echte close ups heb ik trouwens ook geen lens. Naderen tot ongeveer 20 cm
kan, niet verder.

Ken je van al die planten de namen, of moet je vaak zoeken.
Zoveel ken ik er lang niet.

Nederpix.nl toegevoegd aan Favorieten.

Terug naar “Algemene Zaken”