Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
wijnand schreef:Eigenlijk is het boeddhisme helemaal geen religie (=godsdienst) want er staan geen god centraal, maar het draait om 'ons' of beter gezegt 'ik'. Wat ik lees op wikipedia (ja mijn bron voor informatie over het boeddhisme) is dat het erom gaat dat goede acties leiden tot een positief leven of zelfs tot nirwana. Slechte tot een negatief leven of zelfs tot hel.
Dus draait het er om wat je zelf doet. Doe je zelf goed, dan komt het allemaal goed. Doe je zelf fout, dan gaat alles fout.
Alleen er blijven wat open punten staan:
1. er wordt niet duidelijk gemaakt hoe het zit met het ontstaan van alle dingen.
2. er wordt niet duidelijk gemaakt wat er gebeurd met foute dingen uit het verlegden.
3. er wordt niet duidelijk gemaakt wat ons doel is.
volgens mij dan.. kun je hier is wat meer over vertellen?
Als je er als mens helemaal niets uithaalt, doe je het simpelweg niet, wat datgene dan ook is.
En jullie denken echt dat Wautaz wat aan deze antwoorden heeft?
Denkertje21 schreef:Sorry Wautaz, probeer het, als je nog wilt, in een ander topic nog maar een keer.
Hier zijn een paar mensen met je topic op de loop gegaan en hebben er een bekvechterij over het boeddhisme van gemaakt.
Echt, God is goed, maar dat grondpersoneel van Hem: om moe van te worden...
wijnand schreef:Daar ben ik het niet mee eens.. tenminste... niet elk ding dat ik doe hoef ik te doen zodat ik er beter van wordt, maar ik doe dat omdat God het gewoon waard is. Hoe meer ik van Hem ontdek, hoe meer ik mijn leven wil geven aan Hem.
ostrogoot schreef:Het Boeddhisme maakt veel los, zo lees ik. Van de levenswijze en handel van Boeddhisten kunnen wij best een voorbeeld nemen. Strikt genomen is het geen godsdienst. Het Jodendom en de Islam zijn dat ook niet. Het is een levenswijze. Kosjer eten, hallal eten, op gezette tijden bidden, enz. heeft niets met geloof te maken.
ostrogoot schreef:Het Boeddhisme maakt veel los, zo lees ik. Van de levenswijze en handel van Boeddhisten kunnen wij best een voorbeeld nemen. Strikt genomen is het geen godsdienst. Het Jodendom en de Islam zijn dat ook niet. Het is een levenswijze. Kosjer eten, hallal eten, op gezette tijden bidden, enz. heeft niets met geloof te maken. Het is een overtuiging.
Mortlach schreef:ostrogoot schreef:Het Boeddhisme maakt veel los, zo lees ik. Van de levenswijze en handel van Boeddhisten kunnen wij best een voorbeeld nemen. Strikt genomen is het geen godsdienst. Het Jodendom en de Islam zijn dat ook niet. Het is een levenswijze. Kosjer eten, hallal eten, op gezette tijden bidden, enz. heeft niets met geloof te maken.
Dan ben ik toch bijzonder nieuwsgierig wat bij jou wél een godsdienst is. Of is de definitie zo streng op maat gesneden dat alleen christendom eraan voldoet. Jodendom en Islam geen godsdienst, doe even normaal...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten