De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De Vader en de Zoon zijn één

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 19:41

learsi schreef:
mohamed schreef:
learsi schreef:Want er staat geschreven:.......die de Heere zoeken verstaan alles.........

.......bidt en u zal gegeven worden......

Ik twijfel niet dat het er staat, maar ik lees altijd graag een beetje context erbij, wil je me de schriftplaatsen noemen?
Het volgende vond ik op mijn zoektocht:

Jer 3,4
Zult gij niet van nu af tot Mij roepen: Mijn Vader! Gij zijt de leidsman van mijn jeugd!

Vergelijk het hele hoofdstuk maar eens met Romeinen 7 en accepteer de waarheid.

Mo je gaat in op de 2 teksten waar ik mee afsluit. Je reageert in het geheel niet op wat ik daarvoor zeg! doe dat eens!
Het gaat over "de bron" en "hoe" daaruit te putten. Daar ben je zelf over begonnen. Het lijkt er op dat je het daar niet meer over wilt hebben!?

Jawel hoor, maar niet in dit topic, als je een nieuwe opent en je punten uiteenzet reageer ik wel.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2009 20:30

Ik denk, dat de mods wel accepteren dat we het in dit topic daar over hebben. Het hangt er nauw mee samen.

Of niet ELBERT OF WULLIMPIE?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 21:26

learsi schreef:Ik denk, dat de mods wel accepteren dat we het in dit topic daar over hebben. Het hangt er nauw mee samen.

Of niet ELBERT OF WULLIMPIE?

Misschien vinden ze het prima, maar ik heb dit topic geopend omdat ik het op deze plaats specifiek hebben wil over waarom Jezus zowel God de Zoon als God de Vader is, of waarom juist niet. Dus, graag een nieuw topic openen als je over de bron verder wilt discussieerden met me.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 mei 2009 20:24

learsi schreef:Het is heel goed om het te hebben over de bron waar het allemaal begon!
En het klopt wat Mo zegt over Wie de bron is.
Maar met het benoemen van de bron zijn we er natuurlijk niet.
Want er is geen eenheid.
Waar ligt dat dan aan?
Iedereen zal het er mee eens zijn, dat God de bron is.
Maar als we gaan spreken(na....geput te hebben) is er geen zichtbare(of hoorbare) eenheid.
Terwijl iedereen weet Wie de bron is, spreken we niet allemaal hetzelfde!
God is de bron.
learsi: nogmaals: wij (over het algemeen kan ik dat wel zeggen) hebben een speciale gedachte van wat eenheid is. God, Jezus en de Heilige Geest zijn Eén. God is inderdaad de bron omdat Hij de Hemel en aarde heeft geschapen.
Ik denk zo dat iedereen wel dezelfde gedachte heeft, maar dat met name jij niet op één lijn zit. Jij hebt nog steeds een andere gedachte en wel dus dat er GEEN eenheid is. Als je daarop blijft "hameren" dan zou ik je aanraden met een predikant te praten en niet tegenspreken dat er GEEN eenheid is, want die is er dus WEL.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 18 mei 2009 20:33

Hebben jullie er rekening mee gehouden, dat als Jezus zegt: Ik en de Vader zijn een(1), dat Jezus dan in directe zin spreekt namens de Geest Gods? Gods Geest wordt immers ook Zoon genoemd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 21:06

P. Strootman schreef:Hebben jullie er rekening mee gehouden, dat als Jezus zegt: Ik en de Vader zijn een(1), dat Jezus dan in directe zin spreekt namens de Geest Gods? Gods Geest wordt immers ook Zoon genoemd.

De Joden verstonden het donderse goed!

Johannes 10
30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden dan namen weer stenen op, om Hem te stenigen.
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele voortreffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die stenigt gij Mij?
33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet om enig goed werk, maar om godslastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelf God maakt.

Sommige Joden geloofden niet in het geestelijke en ik heb de indruk dat onderstaande geschiedenis zich onder christenen herhaalt.

Johannes 6
63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
64 Maar er zijn sommigen van u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen van Zijn discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gij ook niet weggaan?

En lees ook deze passages:

Mat 24,30
En alsdan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen de Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

Mat 26
64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u: Van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, zittende ter rechter hand van de kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.
65 Toen verscheurde de hogepriester zijn klederen, zeggende: Hij heeft God gelasterd, wat hebben wij nog getuigen van node? Ziet, nu hebt gij Zijn godslastering gehoord.

Waarom werd de hogepriester zo kwaad?

'...Ziet, de HEERE rijdt op een snelle wolk' (Jes 19,1b)

Deut 33,26
Niemand is er gelijk God, o Jeschurun! Die op de hemel vaart tot uw hulp, en met Zijn hoogheid op de bovenste wolken.

Ez 30,3
Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een dag van wolken, het zal de tijd der heidenen zijn.

De hogepriester werd pissig omdat hij bekend was met de Schrift en zeer goed begreep dat Jezus zei God de Vader te zijn door te claimen dat Hij zou komen op de wolken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2009 21:43

Kijk en dat is nou de drieeenhied. Er zijn de Vader, de Zoon en de Geest, drie personen... en samen zijn ze 1 God. Dat is de drieeenheid :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 22:12

Marnix schreef:Kijk en dat is nou de drieeenhied. Er zijn de Vader, de Zoon en de Geest, drie personen... en samen zijn ze 1 God. Dat is de drieeenheid :)

Probeer anders andere Hans eens! :mrgreen:

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 21 mei 2009 13:05

Marnix schreef:Kijk en dat is nou de drieeenhied. Er zijn de Vader, de Zoon en de Geest, drie personen... en samen zijn ze 1 God. Dat is de drieeenheid :)

Het begrip 'persoon' kan niet op God van toepassing zijn.Een mens is een persoon, namelijk een verschijningsvorm van een in feite geestelijk wezen Ons lichaam, ofwel onze verschijningsvorm heeft alles te maken met de zg. zondeval, toen Adam zich een (als 1)maakte met de stoffelijke wereld

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2009 14:48

In aardse termen gaat het dan een mens, want verder zijn er op aarde geen wezens die aan die kenmerken voldoen. Maar persoon en persoonlijkheid slaat niet per definitie alleen op mensen. Het gaat over verschijningsvorm (Vader, Zoon, Geest), over karakter, over wat iemand doet etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 13:53

Marnix schreef:In aardse termen gaat het dan een mens, want verder zijn er op aarde geen wezens die aan die kenmerken voldoen. Maar persoon en persoonlijkheid slaat niet per definitie alleen op mensen. Het gaat over verschijningsvorm (Vader, Zoon, Geest), over karakter, over wat iemand doet etc.

Ik dacht dat dat toch wel zo was! God is Geest en heeft dus geen vorm. Gods Geest wordt in de bijbel echter ook Zoon genoemd, ofwel de eniggeborene des Vaders en heeft dus ook geen vorm. Jezus was als mens ook een Zoon van God, maar dat zijn, zij het in beginsel, alle mensen (Psalm 82.6b) Ook in Johannes 3.16 is sprake van die eniggeboren Zoon des Vaders, namelijk Gods Geest! Niet Jezus!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 15:16

P. Strootman schreef:
Marnix schreef:In aardse termen gaat het dan een mens, want verder zijn er op aarde geen wezens die aan die kenmerken voldoen. Maar persoon en persoonlijkheid slaat niet per definitie alleen op mensen. Het gaat over verschijningsvorm (Vader, Zoon, Geest), over karakter, over wat iemand doet etc.

Ik dacht dat dat toch wel zo was! God is Geest en heeft dus geen vorm. Gods Geest wordt in de bijbel echter ook Zoon genoemd, ofwel de eniggeborene des Vaders en heeft dus ook geen vorm. Jezus was als mens ook een Zoon van God, maar dat zijn, zij het in beginsel, alle mensen (Psalm 82.6b) Ook in Johannes 3.16 is sprake van die eniggeboren Zoon des Vaders, namelijk Gods Geest! Niet Jezus!

In Romeinen 7 lezen we anders dat God door het vlees van Jezus voor de wet gestorven was en bovendien heeft zijn vlees geen verderf gezien zie Handelingen 2. Het vlees van Jezus was uniek zie Psalm 82,7.
Echter denk ik dat de grootste uitdaging blijft om niet in onze eigen geschapen realiteit te blijven hangen en altijd open te blijven staan voor rede.

'...hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.' (2 Kor 4,16)

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 03 jun 2009 15:20

P. Strootman schreef:

Waar wordt Gods Geest ook 'Zoon' genoemd?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 15:25

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:

In Romeinen 7 lezen we anders dat God door het vlees van Jezus voor de wet gestorven was en bovendien heeft zijn vlees geen verderf gezien zie Handelingen 2. Het vlees van Jezus was uniek zie Psalm 82,7.
Echter denk ik dat de grootste uitdaging blijft om niet in onze eigen geschapen realiteit te blijven hangen en altijd open te blijven staan voor rede.

'...hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.' (2 Kor 4,16)

Ik denk, dat je je toch wel vergist, mohamed. In Romeinen 8.3 schreef Paulus:
'God zond zijn Zoon(zijn Geest)in een vlees(in Jezus) aan dat der zonde gelijk'
Dus onvolmaakt en sterfelijk!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 15:35

P. Strootman schreef:

Het begrip 'persoon' kan niet op God van toepassing zijn.Een mens is een persoon, namelijk een verschijningsvorm van een in feite geestelijk wezen Ons lichaam, ofwel onze verschijningsvorm heeft alles te maken met de zg. zondeval, toen Adam zich een (als 1)maakte met de stoffelijke wereld

Adam maakte zichzelf niet één met het stoffelijke, maar God schiep hem uit het stof der aarde en daarna blies Hij hem de adem des levens in.

'...alzo werd de mens tot een levende ziel.' (Gen 2,7)

Voordat God hem de levensadem inblies was er nog helemaal geen Adam, dus uw exegese klopt echt niet. Ik hoop maar dat u niet dogmatisch wordt over uw eigen bevindingen, want waarin verschilt u dan nog van de kerken?

Terug naar “[Religie] - Open forum”