Gezin en huishouding deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor rosekapje » 13 mei 2009 19:59

hoe doen de andere mama's van meerdere kinderen het in het huishouden?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 13 mei 2009 20:53

rosek/apje schreef:hoe doen de andere mama's van meerdere kinderen het in het huishouden?

Hoe bedoel je?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mei 2009 09:40

rosekapje bedoelt (denk ik) hoe verdeel je je tijd in het huishouden als je meerdere kinderen thuis hebt rondlopen ? lijkt mij idd een lastige ](*,)

ik heb gisteren gestofd, gestofzuigd, badkamervloer geschrobt, kast met glazen en kopjes uitgesopt en alles afgenomen en weer teruggezet, de badkamermeubel en toilet schoongemaakt. Ook de keukenlaatjes uit- en ingeruimd en afgesopt.

Vandaag haal ik nog een vloerwisser door het huis(je), de stoelen even afnemen, keukenkastjes soppen, bovenop stoffen, rommel opruimen, e.d.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 mei 2009 10:47

Ik moet ook nodig weer wat doen. Laatste tijd ontzettend veel gewerkt, veel overuren gedraaid, dus ook niet echt aan huishouden toegekomen. Vanmorgen moest ik op pad voor mijn paspoort, dus toen ook al niks gedaan. Nu ben ik alvast vlees aan het braden. Heb vanavond slaapdienst, dus ben tijdens het eten alweer niet thuis. Heeft manlief tenminste gewoon eten. :)
Straks nog even stofzuigen, slaapkamer wat opruimen en kattenbakken vast verschonen.
Afbeelding

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 14 mei 2009 15:06

rosekapje schreef:hoe doen de andere mama's van meerdere kinderen het in het huishouden?

Kinderen hoef je toch niet de hele dag te vermaken? Hier wordt geleerd ook wel eens een tijdje zelf te spelen. En dat gaat prima. Doe hier eerlijk gezegd vrij veel in het huishouden met kinderen erbij!

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 14 mei 2009 15:24

rosaatje schreef:
rosek/apje schreef:hoe doen de andere mama's van meerdere kinderen het in het huishouden?

Hoe bedoel je?

Ja ik las het op 2 manieren.
Maar als het zo bedoelt wordt zoals jullie schrijven:
Het ligt er erg aan de leeftijd van de kids vind ik. En hoe dicht ze op elkaar zitten.
Toen bij ons de 2e geboren werd was de oudste 1,5 jaar. De 2e was erg onrustig en is de eerste 2 jaar héél veel ziek geweest, had ook kma, astma, exceem. Daarom heen nog veel verkouden. Sliep overdag maar een uurtje.
En dan heb je niet zoveel tijd voor je huishouden.
Nu heb ik het momenteel "vrij" rustig. De 2 oudsten (bijna 9 en 7) gaan naar school en onze jongste is 3, zij gaat 2 ochtenden naar de psz.
De jongste kan heel goed zelf spelen, of ze helpt mij mee. Dus ik kan eigenlijk gewoon alles doen wat ik wil. Bovendien slaapt ze 's middags ook nog onder schooltijd.

Als je in een drukke situatie zit probeer te denken dat de kids het belangrijkste zijn. Het huis loopt niet weg als het een tijdje niet helemaal goed gedaan wordt.
Ook al is het best lastig om dit te accepteren, maar er komen vast wel weer betere tijden.
Maar misschien kan Rosekapje aangeven wat ze echt bedoelt, waar ze mee zit?
Wil best tips geven.......

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 mei 2009 17:10

hoe ik het bedoel, euhm, hoe verdeel je je tijd, op het moment hol ik van hot naar her, kheb twee maal in de week fysio voor Simon, 1x voor de kleine Arie, Christiaan 2 x naar de psz, zelf ben ik deze week op nacontrole geweest, met Simon naar de dokter, met de baby en de peuter naar het cb, een vergadering gehad en twee verjaardagen. Daarnaast is kleine nog zo klein dat die nog steeds om de drie uur een voeding moet. ik word een beetje moe van al dat geplan zeg maar. Even voor de duidelijkheid, Christiaan is 3, Simon word van het zomer 2 en Arie is 7 weken oud. Dus allemaal hebben ze zorg en aandacht nodig, daarbij komt dat de tweede ook nog niet loopt dus dat geeft ook wat extra werk met zich mee, lees onderandere fysio.
Krijgen we ook nog steeds kraamvisite en dan is het ook wel fijn als je huis zeg maar gewoon echt netjes en schoon is... wat me gelukkig nog aardig lukt 8) .
maar ik vroeg me af hoe andere moeders het doen? dus vandaar mijn vraag.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*Annette*
Majoor
Majoor

Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor *Annette* » 15 mei 2009 18:46

Ben dan wel geen mama, magoed ga toch gewoon ff posten. Misschien heb je er wel niks aan, maar toch ;).

Als je nu eens een rooster maakt... elke dag een bepaald iets. Was is er altijd, maar als je net gewassen hebt, is er niet weer gelijk een trommel vol. Bijv. om de dag wassen? Het werk blijft wel hetzelfde, maar misschien is het wat overzichtelijker voor je? Weet ook van iemand die maakt aan het begin van de week een lijstje wat er allemaal moet gebeuren bijv. badkamer schoonmaken, keuken schoonmaken, bedden verschonen, dweilen, toilet, stofzuigen ed. Moeten dingen meerdere keren in de week gebeuren zet je het er dubbel op, heb je het gedaan streep je het door en zo is toch aan het einde van de week alles gedaan. Alleen de was komt er nog bij, magoed misschien er een 'wasdag' van maken, of de ene dag was je, de volgende dag vouw, strijk en doe je het in de kasten.

Je zit natuurlijk met kleine kids, psz, fysio ed. Hmm bijv. op maandagmorgen maak je een rooster. Je weet dan vast wel wanneer je ze naar de psz, fysio ed moeten. Dan plan je daarnaast de huishoudelijke taken. Tussendoor komen er natuurlijk nog de 'overwachtse' taken... Pff snap dat je het gewoon heel druk heb, met 3 kleine kinderen.

En misschien voor 3 uurtjes per week/2 weken een hulpje erbij? Tijdje geleden postte je het zelf ook al, op marktplaats bieden vaak genoeg veel mensen zich aan. Je woont voor mij net ff tever weg, anders wou ik gerust wel keertje een handje komen helpen :wink:...

En neem een dag voor jezelf, die dag doe je niks in het huishouden, en ga dan wat leuks doen. Werven jezelf af en toe eens lekker. Er is meer dan alleen het huishouden!

Wens je veel succes erbij!
Wat de toekomst brengen moge........

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 15 mei 2009 20:24

rosekapje schreef:hoe ik het bedoel, euhm, hoe verdeel je je tijd, op het moment hol ik van hot naar her, kheb twee maal in de week fysio voor Simon, 1x voor de kleine Arie, Christiaan 2 x naar de psz, zelf ben ik deze week op nacontrole geweest, met Simon naar de dokter, met de baby en de peuter naar het cb, een vergadering gehad en twee verjaardagen. Daarnaast is kleine nog zo klein dat die nog steeds om de drie uur een voeding moet. ik word een beetje moe van al dat geplan zeg maar. Even voor de duidelijkheid, Christiaan is 3, Simon word van het zomer 2 en Arie is 7 weken oud. Dus allemaal hebben ze zorg en aandacht nodig, daarbij komt dat de tweede ook nog niet loopt dus dat geeft ook wat extra werk met zich mee, lees onderandere fysio.
Krijgen we ook nog steeds kraamvisite en dan is het ook wel fijn als je huis zeg maar gewoon echt netjes en schoon is... wat me gelukkig nog aardig lukt 8) .
maar ik vroeg me af hoe andere moeders het doen? dus vandaar mijn vraag.

@rosekapje, als ik het zo lees ben je gewoon ontzettend druk. Je hebt 3 jonge kinderen die volledig je aandacht vragen.
maar fIjn om te lezen dat het je iig allemaal lukt. Maar misschien is het idd handig om iemand te hebben die af en toe bijspringt. Zodat je ook wat tijd voor jezelf hebt. Dat schiet er nu vast bij in.
Als jij je was doet, je eten kookt, de kinderen verzorgt en al je afspraken doet dan vliegen de dagen volgens mij.
Wens je iig heel veel succes met alles, je doet het hartstikke goed!

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 15 mei 2009 20:33

idd rosekapje, petje af voor je!!! =D>

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 mei 2009 20:56

NdW schreef:idd rosekapje, petje af voor je!!! =D>
Afbeelding

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 mei 2009 12:48

nou nou, er zijn moeders met meer kinderen hoor en die dan ook nog buitenshuis werken :shock: , maar goed druk is het idd. idd weinig tijd voor mezelf, ben wel van plan om op een koor te gaan zodat ik echt een avond voor mezelf heb. Ook wil ik wat andere activiteiten afstoten zodat er wat meer tijd overblijft voor ontspanning. Mijn man is vaak 's avonds weg ivm studie en kerkenraad en dan doe ik veelal ook nog wel wat in het hh,m bv de strijk of de badkamer.

Annette, was is er idd altijd, ijdele hoop om die wasmand leeg te krijgen. Hoe groot is het gezin waar jij uit komt?

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 16 mei 2009 12:55

Rosekapje, doet je man iets in het huishouden? Anders zou je best kunnen vragen of hij op zaterdag bijvoorbeeld goed stofzuigd, kookt of met de jongens weggaat zodat jij even lekker tijd hebt.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 mei 2009 13:30

mijn man doet niks in het huisouden. en ik krijg het denk ik ook niet voor elkaar dat hij het wel doet, hooguit een keer de vaatwasser uitruimen, maar dat vind ik niet echt een huishoudelijke taak :wink: .

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 16 mei 2009 16:12

@rosekapje, er zijn idd moeders met meer kinderen. Maar jij hebt ze alle 3 thuis, als je er meer hebt dan gaan ze naar school. Dit brengt ook wel weer extra taken met zich mee, maar petje af hoor.
Wat de was betreft, het lukt zeker niet om de wasmanden leeg te krijgen. Tenzij je alles bij elkaar in gooit. Ik sorteer zelf de dingen per kleur, heel donker, spijkergoed, felle kleuren, zachte kleuren en wit. En als ik dan een paar dingetjes heb ga ik hem echt niet aan zetten. Dus hier is ie nooit leeg. Maar die was is toch droog dus die kan wel even liggen, daar stoor ik me niet aan. De handdoeken/washandjes en ondergoed zet ik wel heel vaak aan. Want dat vult zich zo weer aan.
Verder is het zeker goed voor je om een avond voor jezelf te hebben. Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt met werken buitenshuis. Mijn man heeft een eigen zaak en zit ook in de kerkenraad, dus ook altijd druk druk. Maar de dinsdagavond is voor mij.

Trouwens ik hoor weleens van mensen die van die doekjes in hun wastrommel leggen, zodat de was niet aangeeft. Wie heeft hier ervaring mee?

Terug naar “Archief”