Kredietcrisis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wat is uw verwachting cq. houding ten opzichte van de kredietcrisis?

De kredietcrisis zal Nederland niet treffen;
1
2%
De kredietcrisis zal ook enigszins merkbaar zijn in Nederland, maar geen wijziging in financieel beleid voor mij;
17
27%
De kredietcrisis zal ook enigszins merkbaar zijn in Nederland, en ik pas mijn financieel beleid aan;
9
15%
De kredietcrisis zal goed merkbaar zijn in Nederland, maar geen wijziging in financieel beleid voor mij;
24
39%
De kredietcrisis zal goed merkbaar zijn in Nederland, en ik pas mijn financieel beleid aan;
11
18%

Totaal aantal stemmen: 62

Daatje123

Re: Kredietcrisis

Berichtdoor Daatje123 » 26 mar 2009 14:39

Wat naar zeg Meissie88. Heeft hij al wel iets anders in gedachten of is hij nu echt thuis?

Ik zit in de makelaardij en er zijn al heel wat kantoren in omgevallen. Bij het kantoor waar ik eerder werkte gingen er van de 40 eerst 15 uit, toen 5 en daarna nog es 8. Twee jaar geleden werkte ik daar met 3 fulltimers en 2 parttimers. Nu zitten er 2 parttimers (beide zwanger) die samen 1 volledige baan hebben. Blij dat ik daar niet meer zat, anders was ik ook weggeweest. Ons kantoor bestaat 2 jaar nu en hebben per 1 jan. een derde collega aangenomen. Het loopt nog, panden genoeg, verkoop begint ook weer aan te trekken merken we. Hoop panden is leuk, maar als we nix verkopen is er geen omzet. Toch deze week er weer 4 verkocht en een paar biedingen lopen en mensen die voor de 2e of 3e keer komen kijken. Tis wel spannend... Maar weg kan ik toch niet, heb hier 2 jaar geleden de binnendienst opgezet en ben manusje van alles en de enige die ongeveer "alles" weet. :wink:

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 mar 2009 14:43

Daatje123 schreef:Wat naar zeg Meissie88. Heeft hij al wel iets anders in gedachten of is hij nu echt thuis?

We zagen het al wel langer aankomen, telkens 'dreigde' het, want dan wisten we dat er een aantal uit moesten, maar elke keer waren het anderen, nu wisten we als er weer ontslagen zouden vallen hij vrijwel zeker er ook bij zou zitten omdat hij er het kortste werkt, en z'n contract het eerste afloopt, maar het werk trekt nu weer aan, en hij kreeg dus weer hoop dat het goed zou gaan, omdat nu alle vrachtwagens weer reden,
Volgende week zou zijn contract aflopen, maar vanmiddag moest ie ff op kantoor komen, en word 'm dus ff verteld dat hij vanaf vanavond naar huis mocht...
@ Refo: ik snap hem wel...Ze zijn je morgen niet nodig, maar omdat ze 't voglende week ws wel nodig zijn willen ze nog wel dat je even komt werken...Zeg nou zelf?
Hij heeft zo gigantisch veel voor hen gedaan, en dan gaan ze je even op het laatste moment vertellen dat je gene contract-verlenging krijgt! Hoezo stank voro dank ](*,)

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 26 mar 2009 16:58

Bij ons rijden er ook al gemiddeld 10 auto's per week minder... :?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 apr 2009 10:14

Zo te zien aan wat er hier gebeurt qua discussies, leeft dit onderwerp niet echt meer.
Maar gisteren las ik dit artikel: Middelkoop: Einde huidige geldsysteem nabij
Ik vond het nogal heftig, wat daarin gezegd werd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 11 apr 2009 11:21

RD-Willem Middelkoop schreef:Is Willem Middelkoop (46), publicist en ondernemer, even somber over de toekomst van het rijke Westen als tien jaar geleden? „Ik raad vrienden altijd aan enkele duizenden euro’s cash aan te houden.”

Hij verkeert dus in bepaald betere kringen. Enkele duizenden euro's nog wel.
Ergo: mensen met een minimuminkomen moeten het maar zien.

Ik geloof niet in al die angsthazerij en alle voorspellingen (je wordt ook doodgegooid met 'eindtijd'-verhalen). Gewoon als levenshouding: zuinig aan doen en vertrouwend verdergaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 apr 2009 12:43

Er zijn inderdaad andere meningen. Gelukkig wel.
Dat het nogal indruk op mij maakte, was omdat hij de kredietcrisis al voorzag, en dat hij gelijk kreeg. Terwijl de meesten zich lieten leiden door de waan van de dag: het gaat goed. (Ik herinner mij dat gevoel van 2000 en 2001 nog wel.) Dat vind ik het griezelige eraan.
Niet dat hij daarmee de toekomst dan dus wel feilloos kan voorspellen. Dat is daarmee niet gezegd. Maar een beetje eng vind ik het wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 apr 2009 15:15

Of geld binnen afzienbare tijd ook echt veel minder waard wordt?
Er zijn wel enkele dingen grondig mis.

Projectontwikkelaars
Zij verdienen soms miljoenen door grond van boeren te kopen,
en de grond met grote winst weer te verkopen.
Een hectare landbouwgrond brengt ong. €40.000 op.
Dat is €4 per vierkante meter. Het wordt verkocht voor
€200 per vierkante meter, dus €2 miljoen. Lijkt mij niet onmogelijk
dat daar soms zeer grote (woeker) winsten worden behaald.
Een aantal jaren geleden kocht een projectontwikkelaar hier in de buurt
land van een boer. Hij dacht dat daar huizen op gebouwd mochten worden.
Er was inderdaad over gesproken, maar het plan, huizen in een polder,
was vanaf het begin discutabel. Uiteindelijk is het niet verder ontwikkeld.
De boer kon het toen voor de helft terugkopen. (Heeft het niet aangenomen.)

Scheve opbrengsten
"Albert Jan Maar (voorzitter LTO Nederland) laakt het gedrag van de grote supermarktketens.
Ze verkopen Max Havelaar koffie, uit maatschappelijke betrokkenheid. Ondertussen knijpen
ze de tuinders en de boeren volledig af. Het Landbouw Economisch Instituut in Wageningen heeft,
in opdracht van de Rabobank, onderzoek gedaan naar de rendementen in de diverse agroketens.
Daaruit bleek dat de melkveehouders een rendement van slechts 0,5% behalen op hun eigen vermogen.
Supermarkten echter scoren 22% op voedselproducten. Toeleveranciers en de verwerkende indrustrie
behalen ook goede resultaten.
Kroes (Eurocommissaris voor concurrentie) moet een onderzoek naar de margeverdeling in de voedselsector.
Dit in opdracht van het parlement."

Wat kan een consument doen? Ik koop beslist niet bij AH. Zij hebben veel te veel macht.
Het is goed als ingezien wordt dat het niet alleen om geld en rendement gaat.
Belangrijk is toch allereerst voorzien in de drie noodzakelijke levensbehoeften.
Als alle agrariers alleen maar aan geld dachten, dan zou er volgende week geen melk, brood
en vlees meer zijn. Want hun vermogen kan op een andere manier veel meer opbrengen.

Het is goed als er liefde is voor een vak, en een motivatie om iets nuttigs te bewerkstelligen.
Het is ook mooi als daar wat aan verdiend kan worden, en nodig ook. Maar grote verdiensten
op de eerste plaats zetten, dat is misschien de oorzaak van veel ellende.
Dus handelen met goede partners, en anderen (zoveel mogelijk) mijden.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 23 apr 2009 09:09

om ons heen hoorden we al dat er veel banen bij mensen op de tocht stonden en bedrijven minder werk hadden e.d. en mijn man hoorde dus dat daardoor zijn contract na 1 1/2 jaar niet meer verlengd wordt dus die is nu thuis... Het is balen maar hij gaat er gewoon voor hij is meteen naar het UWV vanmorgen en wil opleidingen gaan doen e.d. en gelukkig is het mooi weer en we zien wel. We maken er wat van. Hij is gelukkig niet de enige in de omgeving die zijn baan kwijt is. Maar het blijft balen..... :mrgreen: Meteen heb ik mijn werk opgebeld om te vragen of ik meer kan gaan werken na de meivakantie van de kinderen. En hopelijk vinden ze dat goed mede omdat mijn salaris in een paar maanden tijd van schaal 15 naar schaal 10 moet en ben ik nu nog te "duur" tot het najaar want dan zit ik op salarisschaal 10 en er is bij ons genoeg werk bij de thuiszorg. Het zal weer veel minder inkomen worden maar we gaan ervoor...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 23 apr 2009 10:08

Alle mensen die hun baan zijn verloren, sterkte!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 apr 2009 13:40

Ik kreeg vanmorgen post van mijn pensioenfonds.
De pensioenen worden de komende 5 jaar niet geïndexeerd (= aangepast aan de loonstijging), dit door de crisis.

Nu lig ik daar nog niet zo waker van, maar als je binnenkort met pensioen hoopt te gaan is het toch niet echt goed nieuws.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2009 15:16

En als je al pensioen hebt, ervaar je dat gewoon iedere maand. De AOW is wel geïndexeerd, het pensioen niet.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 24 apr 2009 16:50

Daatje123 schreef:Alle mensen die hun baan zijn verloren, sterkte!

Dank je wel!!!!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 14 mei 2009 10:13

En hoe is het nu met de Refowebbers en de crisis?

Het bedrijf van mijn man heeft al een keer op instorten gestaan, dan waren er weer positieve berichten, dan weer negatieve, het blijft maar komen. Dit maakt erg onzeker. Door heel veel dingen die spelen heeft hij het ook niet meer echt naar zijn zin. Wat een baan betreft, als hij vandaag weggaat heeft hij morgen een andere baan, dat is gelukkig geen probleem. Waar ik wel tegenop zie is als het gebeurd, hij een baan krijgt waar hij nog vaker niet thuis is, nog onregelmatiger. Ik weet van een soort collega die zijn vriendin d'r voice insprak en zei: ik kom toch vanavond niet thuis, sta op het vliegveld naar Zwitserland en ben er morgenavond weer. Dit is wel iets wat mijn man gruwelijk aantrekt, hij zou er voldoening in vinden, zijn ei kwijt kunnen. Lastig. Ik hoop stiekum dat het blijft zoals het is. Maar dan is hij ook niet helemaal gelukkig.

](*,)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 mei 2009 10:27

Mijn man is nu ongeveer 2 maanden gedetacheerd naar een bedrijf. Maar daar gaat het niet goed en worden de meeste mensen met tijdelijk contract ontslagen. Hij hoort volgende week meer. Ik vind het wel erg spannend, als hij nu weer ontslag krijgt is dat de derder keer, vanaf december. Dat zorgt toch wel voor veel onzekerheid...
Nou ja, ik ben over 2 maanden afgestudeerd, dus dan kan ik ook geld gaan verdienen :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 mei 2009 19:04

Melkveehouders stevenen op faillissementen af.
Zoals eerder vermeld, een jaar geleden werd er tussen de 40 en 50 eurocent voor
een liter melk betaald. Nu is dat nog 23 tot 28 eurocent.
Voor melkveehouders is dit de belangrijkste inkomstenbron.
Het vlees, verkoop van kalveren, pinken en koeien, is de tweede
inkomstenbron. Maar die is veel kleiner, en ook daarvoor zijn de prijzen
laag.

Voor investeerders biedt het ook juist kansen. Want de prijzen voor
bouwen en nieuwe apparatuur liggen onder druk. Alleen moet er dan
wel een overeenkomst met de bank gesloten kunnen worden.
Er moet een reeele verwachting zijn dan het geinvesteerde weer
terug verdiend kan worden.

Levensmiddelen zijn een noodzakelijk iets. Al kan er wel een situatie zijn dat
er van een bepaald iets (bijv. melk) een overschot is. Voor zover ik weet is
dat nu nog niet het geval.

Vorige week, en ook nu, zijn veehouders druk bezig met de oogst.
Afbeelding

Terug naar “Archief”