Ja of nee donor

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 feb 2004 08:27

Volgens mij duurt het niet lang meer of dat het in Nederland ook zo is, dat je aan moet geven als je GEEN donor wil zijn, ik dacht dat ze daar over aan het praten zijn/ in onderhandeling over....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2004 08:44

rosekapje schreef:Volgens mij duurt het niet lang meer of dat het in Nederland ook zo is, dat je aan moet geven als je GEEN donor wil zijn, ik dacht dat ze daar over aan het praten zijn/ in onderhandeling over....

en ben je het er mee eens?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 feb 2004 13:18

ja, ik denk dat je er dan bewuster over nadenkt, wel of geen donor. als je niet wilt, moet je rageren... tot nu toe zijn ze ervan uitgegaan, dat als je je formulier niet terugstuurde, je geen donor was/ wilde zijn, en misschien lag dat juist wel anders, wou je er (nog) niet overdenkne, of was je juist vergeten het formulier terug te sturen. Ik denk dat door deze methode, je er misschien meer bij stilgezet en je aanzet tot het invullen van het formulier (wat je ook kiest). Volgens mij verlegt het de verantwoordelijkheid meer tot jezelf... door de rollen om te draaien (mijn mening)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 feb 2004 13:48

Ff vraagje...

Ik ben 18,5 en heb ook nog nooit een formulier gehad. Zou dat een foutje zijn, zijn de regels veranderd, sturen ze ze in een keer voor het hele jaar.. bv in maart 2004 voor iedereen die na maart 2003 18 is geworden, of is het nog anders????

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2004 16:46

Acire schreef:Ff vraagje...

Ik ben 18,5 en heb ook nog nooit een formulier gehad. Zou dat een foutje zijn, zijn de regels veranderd, sturen ze ze in een keer voor het hele jaar.. bv in maart 2004 voor iedereen die na maart 2003 18 is geworden, of is het nog anders????

'kreeg het ook wat later.

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 10 feb 2004 19:17

Ze mogen heel het zaakie van me heebn. zou daar geen provleem me hebben. Ok ik heb nooit dat papiertje ingefuld, Maar dat is gewoon uit laxheid. :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 feb 2004 20:02

jacob schreef:Ze mogen heel het zaakie van me heebn. zou daar geen provleem me hebben. Ok ik heb nooit dat papiertje ingefuld, Maar dat is gewoon uit laxheid. :oops:

invullen en dan wel nu :mrgreen:
denk je eens in dat er nu iemand sterft omdat jij je papiertje niet optijd heb ingevuld.

Mondriaan
Mineur
Mineur

donor

Berichtdoor Mondriaan » 02 mar 2004 19:13

Beste alemaal,
Ik heb het fotmulier gehad ben nu 22 maar heb het nooit terug gestuurd.
Ik vind het moeilijk om over te denken ook na het lezen van alle reacties.
Ik ben bloeddonor en op de intevullen lijst wordt gevraagd of je je bloed beschikbaar wil stellen voor onderzoek? daarover had ik het met een verpleegster die stelde dat geen onderzoek doktoren niets verder brengt en je er mensen levens mee red. als mij wat over komt dan wil je ook bloed als het nodig is! Ik geef het nu ook voor onderzoek! en het heeft het voordeel dat je als er iets is met je bloed er iets van hoort.

Maar toch over donatie kan ik nog geen keus maken

Mondriaan

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 06 mar 2004 19:21

ik denk dat het in iedergeval heel belangrijk is dat je dat formulier invult. Want als je nabestaanden moeten gaan beslissen of ze het wel of niet willen bij jou is dat heel moeilijk omdat ze niet weten wat je er zelf van vindt.

Kennisen van mijn ouders hadden een dochter en die is overleden al jaren geleden. Aan hun werd die vraag over donatie ook voorgelegd. Het meisje was toen hersendood. De ouders hebben toegestemd maar hadden later heel erg spijt, want ze moesten afscheid nemen toen hun dochter nog leefde (al was ze wel hersendood, maar het hart klopte dus nog) en toen werd ze weggehaald en geopereerd, organen en dingen eruit die ze konden gebruiken. Toen kwam hun dochter terug en was ze dus overleden. Dat vonden ze heel erg naar. Ze waren er dus toen niet bijgeweest toen hun dochter overleed.

Ik heb hier zelf met mijn moeder over gepraat. Van mij mogen ze ook alles wel hebben. Want als ik gestorven ben heb ik er toch niets meer aan en een ander wel. En als je zelf ziek bent wil je ook graag een orgaan van een ander hebben. Zou een beetje raar zijn als je dan zelf niet wilt afstaan.

Ik denk als het bij mij hetzelfde zou gaan als het voorbeeld hierboven dat mijn ouders het er dan minder moeilijk mee zouden hebben omdat ik het dan zelf gewilt heb. Een heel stuk terug zei iemand ook nog dat ze het een naar gezicht vond misschien voor de nabestaanden, maar ze kunnen alles weer helemaal mooi maken dat je er (bijna) niets van ziet, dus dat maakt mij ook niet uit.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 09 mar 2004 20:11

[quote="BaBBa"]ik denk dat het in iedergeval heel belangrijk is dat je dat formulier invult. Want als je nabestaanden moeten gaan beslissen of ze het wel of niet willen bij jou is dat heel moeilijk omdat ze niet weten wat je er zelf van vindt.[guote]

Beste BaBBa, dank je voor reactie! in wat je zegt heb je gelijk dat bekent moet zijn wat je doet, of het ja of nee is maakt dan daarin denk ik niet uit!!

over je visie heb ik bewondering over het geven van je zelf maar ik kan het zo nog niet zien!! en kan je het op plastische reparatie aansturen??
Mijn neefje is verongelukt onder een vrachtwagen en hebben daarna zijn hooftje weer na gemaakt dat vind ik anders!! daarom zou ik dus geen ja kiezen!!

Maar verder denk ik er over na al zaL HET een christen waardig zijn!! als Mijn lichaam zal op staan zal alles worden bij een Bij elkaar worden gebracht!! hoe moet je dat dan zien als ziel en lichaam op zal staan op de laaste dag?? als iets van mij in een ander is??

Mondriaan

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mar 2004 10:02

Mondriaan schreef:over je visie heb ik bewondering over het geven van je zelf maar ik kan het zo nog niet zien!! en kan je het op plastische reparatie aansturen??
Mijn neefje is verongelukt onder een vrachtwagen en hebben daarna zijn hooftje weer na gemaakt dat vind ik anders!! daarom zou ik dus geen ja kiezen!!

Dat is een ander geval, want dat hoofd was waarschijnlijk heel erg beschadigd. Bij orgaandonatie nemen ze nix van het hoofd weg, hoogstens het hoornvlies en dat zie je niet als de ogen dicht zijn.

Mondriaan schreef:Maar verder denk ik er over na al zaL HET een christen waardig zijn!! als Mijn lichaam zal op staan zal alles worden bij een Bij elkaar worden gebracht!! hoe moet je dat dan zien als ziel en lichaam op zal staan op de laaste dag?? als iets van mij in een ander is??

Mondriaan

Dat argument hoor ik vaker en ik vind het een enorm slecht argument! Er zijn zoveel mensen die een lichaamsdeel missen als ze sterven en als je bv dood bent gegaan door een vliegtuig dat neerstortte, is het hele lichaam verbrand. Denk je dat God dat niet kan herstellen? Je krijgt een heel nieuw lichaam, daar heeft God echt dat oude lichaam niet voor nodig.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 10 mar 2004 18:36

Dat is een ander geval, want dat hoofd was waarschijnlijk heel erg beschadigd. Bij orgaandonatie nemen ze nix van het hoofd weg, hoogstens het hoornvlies en dat zie je niet als de ogen dicht zijn.

Dank je lalage, mijn met mijn antwoordt wou ik zeggen dat ik niet zou kiezen voor omdat men tegenwoordig goed kan herstellen ook om mijn neefje!! al zal men je niet verminken om een vitaal lichaam deel.!!

Dat argument hoor ik vaker en ik vind het een enorm slecht argument! Er zijn zoveel mensen die een lichaamsdeel missen als ze sterven en als je bv dood bent gegaan door een vliegtuig dat neerstortte, is het hele lichaam verbrand. Denk je dat God dat niet kan herstellen? Je krijgt een heel nieuw lichaam, daar heeft God echt dat oude lichaam niet voor nodig.

Mijns inziens vindt ik dat je het niet gelijk kan stellen als mensen lichaam deel verliezen bij ongeluk of je het zo geeft!! En ik heb geen smoes willen vertellen!! (Ik voel dit zo!!) Mijn mening hier over kan nog zeker veranderen!! :idea: :arrow: :shock:

Mondriaan

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 14 mar 2004 15:24

Donor: ja!
Alleen al omdat ik het zelf - wanneer nodig - ook graag iets zou willen 'ontvangen'. Geen donor, dan eigenlijk ook zelf niet bij nood aannemen. Nou is dit in de wet gelukkig anders geregeld, er zijn zo veel mensen die hier niet bij stil staan.
Uitgesloten is voor mij identiteitsgevoelige organen.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Wat zal ik er nu nog aan toevoegen?

Berichtdoor Fly29 » 19 mar 2004 11:14

Hoi Allemaal,

Wat zal ik er nu nog eens aan toevoegen? Waarom zouden wij onze kennis niet mogen uitbreiden? Het is de mensheid tendoel. We willen graag kunnen helpen. Dus daar heb je wel wat onderzoek voor nodig en moet je dus dingen uit elkaar halen om er de werking van te zien en te begrijpen. Dat je het moeilijk vind om je organen te geven in de wetenschap dat misschien iemand mee uit zijn eigen aangerichte ellende haald, dat is te begrijpen. Maar weerhoud dat ons om donor te worden? We doen het toch uit de gedachte dat we iemand gaan helpen? Het is toch ieder zijn verantwoording wat hij doet met de hulp die hij/zij krijgt? Wie zei ons dat de beloning ons gegeven zal worden? We zullen loon naar arbeid ontvangen. Want het word al snel veroordelen. Want je zegt al: ja, maar hij/zij heeft toch zelf de zooi aan gericht? Begrijpelijk. Maar Wij moesten juist barmhartigheid tonen. Tegenstrijdig als je het menselijk ziet.
Ik bedenk nu ook dat er een tekst in me te binnen schiet over: het lichaam is een tempe!" Ja, dat klopt.. Maar dat is het toch onder jouw verantwoording? Je stuurt toch met je geest je lichaam aan? Jij hebt het altijd geeerd. Netjes onderhouden en het niet bevuild met hetgeen God ons heeft verboden. Uiteindelijk is het de geest, je ziel, waarover je je zonden moet belijden. Dat neem je mee naar de Rechter waar Hij een oordeel over geeft. Ik zeg voor mezelf: Ik doe het uit naasteliefde. Ik wil graag andere nog plezier geven van het orgaan. Misschien komen ze nog eens tot besef om voor het Woord te leven. Een wat raar droombeeld misschien.

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”