Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yours
Verkenner
Verkenner

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Yours » 05 mei 2009 11:56

Bijbels gezien mag de heterofiele mens uitsluitend binnen het huwelijk uiting geven aan seksualiteit en een homofiel mens onder geen enkele omstandigheid.

Eerlijk is: oftewel allemaal dan wel niemand. Tenzij je als man en vrouw samen kinderen op de wereld wilt zetten. In dat laatste geval zul je als heterofiel mens als de voortplanting voltooid is, je eveneens dienen te onthouden van seksuele activiteiten. Een ieder die homoseksualiteit veroordeelt dient dan ook bij zichzelf na te gaan of hij/zij daar aan kan voldoen. Als de conclusie is dat dat voor jou als heterofiel mens onmogelijk is, dan mag de homofiele mens die seksueel actief is evenmin veroordeeld worden. Trouwens, wie zijn wij mensen überhaupt dat wij mogen (ver-)oordelen?
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2009 20:52

Yours schreef:Bijbels gezien mag de heterofiele mens uitsluitend binnen het huwelijk uiting geven aan seksualiteit en een homofiel mens onder geen enkele omstandigheid.

Eerlijk is: oftewel allemaal dan wel niemand. Tenzij je als man en vrouw samen kinderen op de wereld wilt zetten. In dat laatste geval zul je als heterofiel mens als de voortplanting voltooid is, je eveneens dienen te onthouden van seksuele activiteiten. Een ieder die homoseksualiteit veroordeelt dient dan ook bij zichzelf na te gaan of hij/zij daar aan kan voldoen. Als de conclusie is dat dat voor jou als heterofiel mens onmogelijk is, dan mag de homofiele mens die seksueel actief is evenmin veroordeeld worden. Trouwens, wie zijn wij mensen überhaupt dat wij mogen (ver-)oordelen?

Alsof de mens uberhaupt in staat is op te houden met een sexueel wezen zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 mei 2009 09:25

Denkertje21 schreef:Tante Tortel, dat is jouw subjectieve mening.

In alle bijbelgedeelten over seks tussen mannen ontbreekt op IEDERE wijze de liefde
In alle bijbelgedeelten over seks tussen mannen gaat het over ontspoorde lust
Nergens in de bijbel wordt gesproken over een duurzame liefdesrelatie tussen mannen.

Doe je zelf nou eens een plezier en ga eens rustig in een hoekje de 7 bijbelteksten lezen zoals ze er staan... En denk er dan eens over na.

Ik ga je helpen en zet ze voor je op een rijtje...

Deuteronomium 23:17 "Er zal geen hoer zijn onder de dochteren van Israel; en er zal geen schandjongen zijn onder de zonen van Israel."

Leviticus 18:22 "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel."

Leviticus 20:13 "Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Romeinen 1:27 "En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende."

1 Cor. 6:10 "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven."

1 Tim 1:10 "10 De hoereerders, die, die bij mannen liggen, de mensendieven, de leugenaars, de meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;

Ga je steeds het hele hoofdstuk lezen? En ga je me dan ook vertellen waar je iets gevonden het over een homoseksuele geaardheid?

Waarom blijft het nu zo oorverdovend stil na de laatste vraag?
Niets gevonden?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 12 mei 2009 09:36

Misschien denkt iedereen: "Ben ik nou gek, of zie ik maar zes teksten?"

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 mei 2009 10:01

refo schreef:Misschien denkt iedereen: "Ben ik nou gek, of zie ik maar zes teksten?"

Het zevende is het gedeelte over de mannen van Sodom. Dat is niet echt een tekst maar een gedeelte waaruit men eeuwenlang heeft opgemaakt dat het hier om homoseksualiteit gaat, hetgeen zou betekenen dat alle mannen, jong en oud, niemand uitgezonderd, een homoseksuele geaardheid zouden hebben:

Genesis 19 (En dit keer uit de NBV)
De twee engelen kwamen ’s avonds in Sodom aan. Lot zat juist in de stadspoort. Zodra hij hen zag stond hij op, ging hun tegemoet en boog zich diep voor hen neer. ‘Heren,’ zei hij, ‘komt u toch mee. Het huis van uw dienaar staat voor u open; overnacht daar en was er uw voeten. Dan kunt u morgenvroeg uw weg vervolgen.’ ‘Nee, dank u,’ antwoordden ze, ‘we overnachten wel op het plein.’ Omdat hij echter sterk bleef aandringen, gingen ze met hem mee naar zijn huis. Daar maakte hij een maaltijd voor hen klaar; hij bakte brood en ze aten bij hem.
Maar nog voordat Lot en zijn gasten konden gaan slapen, liepen alle mannen van Sodom bij Lots huis te hoop, jong en oud, niemand uitgezonderd. ‘Waar zijn die mannen die bij je overnachten?’ riepen ze Lot toe. ‘Breng ze naar buiten, we willen ze nemen!’ Lot ging naar buiten en deed de deur achter zich dicht. ‘Maar vrienden, zoiets kunnen jullie toch niet doen!’ zei hij. ‘Luister, ik heb twee dochters die nog nooit met een man geslapen hebben. Die zal ik bij jullie brengen, doe met hen wat jullie willen. Maar laat die mannen met rust, ik heb hun niet voor niets een veilig onderkomen geboden.’ Maar ze schreeuwden: ‘Uit de weg!’ Ook riepen ze: ‘Dat woont hier als vreemdeling en moet ons zo nodig de wet voorschrijven. Wacht maar, jij zult er ook van lusten, en nog meer dan zij!’ En ze drongen Lot ruw opzij en wilden de deur openbreken. Maar de twee mannen trokken Lot het huis in en deden de deur weer dicht, en ze sloegen alle mannen die bij de ingang van het huis waren, jong en oud, met blindheid, zodat ze tevergeefs probeerden de ingang te vinden.

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 13 mei 2009 08:16

Mortlach schreef:
Yours schreef:Bijbels gezien mag de heterofiele mens uitsluitend binnen het huwelijk uiting geven aan seksualiteit en een homofiel mens onder geen enkele omstandigheid.

@Mortlach,
Ik acht de mens in staat om op te houden met een seksueel wezen te zijn: wij onderscheiden ons van de dieren doordat wij over een bewustzijn en een eigen vrije wil beschikken van waaruit wij door de daaruit voortkomende eigen vrije keuze over onze instincten kunnen heersen.
Laatst gewijzigd door Yours op 13 mei 2009 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 mei 2009 09:03

Er wordt o.a. steeds een beroep gedaan op het verhaal van Lot, bij het veroordelen van homoseksualiteit. Ik wil nu even niet ingaan op het schenden van het gastrecht, maar op het feit dat óf ALLE mannen van Sodom homoseksueel waren, of het ging om pure lust. De Bijbel geeft namelijk aan dat het om alle mannen gaat, 'van het uiterste einde af' met nog eens de toevoeging 'van jong tot oud'.

Kan iemand mij uitleggen hoe je nu op grond van dit verhaal een relatie tussen twee gelovige mannen of vrouwen kunt afwijzen?

Statenvertaling:
4 Eer zij zich te slapen legden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sódom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af. 5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.

NBG 1951
4 Zij hadden zich nog niet ter ruste gelegd, of de mannen der stad, de mannen van Sodom, omsingelden het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand uitgezonderd, 5 en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben.

King James:
4 But before they lay down, the men of the city, even the men of Sodom, compassed the house round, both old and young, all the people from every quarter: 5 And they called unto Lot, and said unto him, Where are the men which came in to thee this night? bring them out unto us, that we may know them.

Luthervertaling:
4 Aber ehe sie sich legten, kamen die Leute der Stadt Sodom und umgaben das Haus, jung und alt, das ganze Volk aus allen Enden, 5 und forderten Lot und sprachen zu ihm: Wo sind die Männer, die zu dir kommen sind diese Nacht? Führe sie heraus zu uns, daß wir sie erkennen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 13 mei 2009 09:45

Yours schreef:
Mortlach schreef:

@Mortlach,
Ik acht de mens in staat om op te houden met een seksueel wezen te zijn: wij onderscheiden ons van de dieren doordat wij over een bewustzijn en een eigen vrije wil beschikken van waaruit wij door de daaruit voortkomende eigen vrije keuze over onze instincten kunnen heersen.

Kunnen wij ook ophouden rationele wezens te zijn?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 13 mei 2009 09:59

Denkertje21 schreef:Er wordt o.a. steeds een beroep gedaan op het verhaal van Lot, bij het veroordelen van homoseksualiteit. Ik wil nu even niet ingaan op het schenden van het gastrecht, maar op het feit dat óf ALLE mannen van Sodom homoseksueel waren, of het ging om pure lust. De Bijbel geeft namelijk aan dat het om alle mannen gaat, 'van het uiterste einde af' met nog eens de toevoeging 'van jong tot oud'.

Kan iemand mij uitleggen hoe je nu op grond van dit verhaal een relatie tussen twee gelovige mannen of vrouwen kunt afwijzen?

Dat kan niet, behalve in de zin dat de Bijbel nooit positief over homoseksualiteit spreekt. Maar ik zou bij de uitleg van Gen. 19 juist wel ingaan op het schenden van het gastrecht. ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 mei 2009 10:17

Airke schreef:Maar ik zou bij de uitleg van Gen. 19 juist wel ingaan op het schenden van het gastrecht. ;)

Dat zou te makkelijk zijn. Natuurlijk kan iedereen lezen dat het hier om het schenden van het gastrecht gaat. Dat hoef ik er niet nog eens in te wrijven.

Ik zou alleen zo graag willen laten zien dat het nergens in de bijbel over homoseksuele geaardheid en relaties gaat, maar alleen over lust en ontsporingen.

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 13 mei 2009 10:38

Kunnen wij ook ophouden rationele wezens te zijn?

@Airke,
Ik denk dat deze vraag off-topic is, maar mijn antwoord is:
Ja, wij kunnen er voor kiezen om op te houden met rationele wezens te zijn. Of dat verstandig is, is een geheel andere vraag. Ik denk zelf beslist van niet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 mei 2009 22:29

Denkertje21 schreef:Er wordt o.a. steeds een beroep gedaan op het verhaal van Lot, bij het veroordelen van homoseksualiteit. Ik wil nu even niet ingaan op het schenden van het gastrecht, maar op het feit dat óf ALLE mannen van Sodom homoseksueel waren, of het ging om pure lust. De Bijbel geeft namelijk aan dat het om alle mannen gaat, 'van het uiterste einde af' met nog eens de toevoeging 'van jong tot oud'.

Statenvertaling:
4 Eer zij zich te slapen legden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sódom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af. 5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.

NBG 1951
4 Zij hadden zich nog niet ter ruste gelegd, of de mannen der stad, de mannen van Sodom, omsingelden het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand uitgezonderd, 5 en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben.

King James:
4 But before they lay down, the men of the city, even the men of Sodom, compassed the house round, both old and young, all the people from every quarter: 5 And they called unto Lot, and said unto him, Where are the men which came in to thee this night? bring them out unto us, that we may know them.

Luthervertaling:
4 Aber ehe sie sich legten, kamen die Leute der Stadt Sodom und umgaben das Haus, jung und alt, das ganze Volk aus allen Enden, 5 und forderten Lot und sprachen zu ihm: Wo sind die Männer, die zu dir kommen sind diese Nacht? Führe sie heraus zu uns, daß wir sie erkennen.

Ik sta er toch van te kijken. Keer op keer worden homo's hier met de bijbel om de oren geslagen, maar komt zo'n homo dan een keer met de bijbel aan zetten, dan weten jullie daar geen antwoord op... Terwijl ik dat nou toch graag van jullie zou horen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 mei 2009 06:40

Denkertje21 schreef:
Ik sta er toch van te kijken. Keer op keer worden homo's hier met de bijbel om de oren geslagen, maar komt zo'n homo dan een keer met de bijbel aan zetten, dan weten jullie daar geen antwoord op... Terwijl ik dat nou toch graag van jullie zou horen.

Ach dat je vanaf het begin dat deze discussies/topics begonnen zijn, alleen je eigen exegese accepteert en andere postings ter zijde schuift het zij zo, maar dat je nu niet ziet dat iedereen veschrikkelijk moe is geworden om te reageren en dat ook niet meer wil vind ik toch wel jammer. Maar misschien dat je het nu begrijpt?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 mei 2009 07:07

Mee eens. Je lijkt wel een repereerwekker die koste wat kost zijn gelijk wil halen.
Er is vanuit de Bijbel al genoeg gezegd en het wordt alleen maar een herhalen.
Verder kom je elke x met dezelfde tekst aandragen. Terwijl er genoeg anderen zijn aangedragen.
Nee, je mag als homo geen seksuele relatie hebben.
Dat is al duidelijk vanuit de schepping. Man en Vrouw. God gaf de man een vrouw als hulpe die bij hem PAST.
Maar ik ga trouwens ook niet meer herhalen.
Ik hou erover op.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 mei 2009 09:33

Denkertje21 schreef:Ik sta er toch van te kijken. Keer op keer worden homo's hier met de bijbel om de oren geslagen, maar komt zo'n homo dan een keer met de bijbel aan zetten, dan weten jullie daar geen antwoord op... Terwijl ik dat nou toch graag van jullie zou horen.

Pfff, wat een selectieve verontwaardiging. Volgens mij staan er nog wat vragen voor je open over dat ongrijpbare begrip 'relatie in liefde en trouw'.

Terug naar “Archief”