Hmm, ja, daar zit natuurlijk wel wat in... ik had nooit verwacht dat er blijkbaar bepaalde kdv´s zijn, waar het echt niet zo professioneel aan toe gaat!
Anderzijds erger ik me aan het argument dat alléén de moeder voor haar kind zou moeten zorgen... die gedachte is eigenlijk heel modern, wisten jullie dat? In de tijd voor de WO II zag het er heel anders uit! Mijn grootouders werden bijv. nog opgevoed door een kindermeisje en/of dienstmeiden, omdat beide ouders het druk hadden met het managen van huishouden en (boeren)bedrijf. Die veridealisering van het moederschap is echt iets van na de oorlog... de mannen werkten meer en meer buitenshuis in loondienst en de vrouwen werden geacht thuis te blijven. Het houden van huispersoneel werd ook te duur, overigens.. het geld werd liever besteed aan allerlei huishoudelijke apparatuur. Maar echt, men zou er goed aan doen, zich eens te bedenken in wat voor positie de huidige vrouw zich bevindt: voor het eerst in de geschiedenis hoeft de vrouw niet persé te werken (man c.q. overheid brengen genoeg geld binnen), kost het huishouden nauwelijks meer tijd (ik bedoel: vergelijk het huishouden van nu met dat van 100 jaar geleden) en kan de vrouw zich vrijwel volledig aan de opvoeding van de kinderen wijden...
Het argument dat dit ´altijd al zo was` is dus onzin... pas sinds een jaar of 60 doen we het zo!
Hiermee wil ik overigens niet zeggen, dat diegene die het zo doen, iets stoms/raars/onzinnigs doen, ofzo! Iedereen moet die keuze maken waar hij/zij gelukkig mee is. Maar ik denk dat het geen kwaad kan, hier eens kritisch over na te denken.... waarom maken we die keuze eigenlijk? Is een kind dat een paar uur per dag door iemand anders verzorgd wordt, meteen slechter af? En, vertelt het doopformulier ons werkelijk dat we het kind 24 uur per dag moeten opvoeden?
Nou ja, zomaar wat gedachten op de vroege ochtend om hier de discussie te laten losbarsten...