Zwanger deel6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Zwanger deel6

Berichtdoor Haai » 05 mei 2009 18:56

Tuinfluiter, gefeliciteerd met je nichtje!

@Pol: is het geen idee om voor wat extra uren een nichtje/buurmeisje oid 'in te huren'? De extra uren die je inkoopt bij een kraambureau zijn vaak geen gewone kraamzorguren, maar meer bedoeld voor huishoudelijk werk enzo (toch Lisette??) En dat kan iemand in je omgeving waarschijnlijk net zo goed voor minder :wink:
Hier hebben we trouwens de vrijwilligersorganisatie van onze kerk nog, die bij kan springen als kraamzorg niet helemaal toereikend is.

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 05 mei 2009 19:08

Als jullie ervoor kiezen om extra uren bij te kopen, is dat idd bedoelt zodat de kraamverzorgster dan extra huishoudelijke taken kan uitvoeren .
De verzorging van moeder en kind daar krijg je dus de geindiceerde uren voor die je nu krijgt, en als er later blijkt dat het met de borstvoeding niet goed loopt, of de moeder krijgt last van een onsteking, of het kindje drinkt niet goed of je kan wel wat verzinnen wat er afwijkend kan verlopen dan kan je extra uren erbij krijgen als de verloskundige tekent.

Voor de zorg hoef je dus niet tekort te komen qua uren, en je kan het dus echt doen als je wil dat de kraamverzorgster wat meer in het huishouden gaat doen

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 05 mei 2009 19:53

had ik dat maar geweten dat je kon vragen om extra uren als de bv niet goed wil gaan...

Onze kleine is op vrijdagavond geboren en heeft toen na de bevalling aangelegen maar die nacht niet, want dat hoefde niet... smorgens weer geprobeerd maar toen was hij nog steeds misselijk van al het vruchtwater.
Overdag wel aangelegt en geprobeert maar het was (in mijn ogen) een en al getob, za op zo nacht wilde meneer opeens wel drinken, hij trok die nacht de kloven erin, had echt diepe kloven langs de rand en op de tepel zelf... snachts heb ik om 2 gejankt met voeden en mijn man maar in mijn arm knijpen (op mijn verzoek) zodat ik mijn zere tepels minder zou voelen.
zondag begonnen met kolven en ons kereltje bijvoeden met een cupje.
Ik heb tot dinsdag alleen maar gekolft, en ben vanaf woensdag met tepelhoedjes voorzichtig weer gaan voeden, de ene voeding zo en de andere voeding gekolft.
Vanaf donderdag zijn we gaan oefenen met zittend voeden en ging de kraamverzorgende smiddags weg vanwege familiekwestie wat ze van te voren al gemeld had zowel bij buro als bij ons, en vrijdag was alweer haar laatste dag.

had ik achteraf maar meer uren gevraagd, want het ging echt niet zo super.

gr happy mom

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2009 20:01

@vpk: ik heb nog niks gehoord. Maar ze moet zowieso in het zh bevallen ze draagt nl. een kindje met haar mee die iets met het hartje heeft (mist een tussenschot).

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 05 mei 2009 22:15

Wij hebben 4 x kraamhulp van de RST gehad wat prima is bevallen. Altijd leuke meiden die veel meer deden dan ze moesten/mochten doen (bij de jongsten, bij de oudste hadden we nog 60 uur hulp). Wel hebben we een keer een stagiare gehad die het niet goed deed maar die moest de opleiding na onze kraamdagen stoppen. Ik heb er dankzij de goede kraamhulp weinig van gemerkt.
Nu krijgen we hulp van de SHG. Dit was vooral op aandringen van onze verloskundige, heb er heel goede verhalen over gehoord maar ben benieuwd.

Tuinfluiter gefeliciteerd met je nichtje.

Bloempie, wat heeft Sarah al veel haar, ze is een mooie meid.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 mei 2009 06:54

en wat is de shg?

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 06 mei 2009 07:24

SHG kraamzorg; 0342-492155 SHG kraamzorg gaat er vanuit dat er binnen het gezin geen televisie aanwezig is en Gods woord in de vorm van de Statenvertaling de leidraad is binnen het gezinsleven.
Volgens mij moet je de SHG ook eerst zelf betalen. Werken vooral voor mensen die niet verzekerd zijn.
Je kan je rekening wel indienen bij de verzekering volgens mij???

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 06 mei 2009 07:30

@happymom, Jammer dat de bv zo mislukt is. Maar helemaal herkenbaar. Had ik met mijn oudste ook. Kloven komen met name door het verkeerd aanleggen. En dit is ook erg lastig als je niet weet hoe het moet en er is geen hulp.
Ben toen ook gestopt na een paar weken. Zag vreselijk tegen het voeden op.
Bij onze 2e ben ik er toen geen eens aan begonnen i.v.m. de herinnering. Maar zij was zo allergisch dat ik bij de 3e toch weer voor bv ben gegaan. En wat denk je: Heb het 1 jaar en 1 week gegeven. En er echt van genoten zonder een kloofje.
Nu loop ik 39+2 weken zwanger van onze 4e en hoop dat de bv weer zal slagen.
Wie weet lukt het jou ook nog een keertje? Heb toen ook veel gehad aan een dik boek over borstvoeding. En advies van een lactatiedeskundige.

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 06 mei 2009 08:24

tja, heb zo vier maanden voortgetobt, ook een paar keer spruw gehad, en de voeding viel weg moest dan weer bijkolven, en dan weer een beetje voeding maar had uiteindelijk weinig voeding... (10 cc per kolfbeurt in totaal)
Ben wel heel blij met die vier maanden, en zal het zeker bij een volgende weer proberen!
Mijn zoontje pakte uit zichzelf ook niet heel goed, en liet telkens los, hier heeft de huisarts en het cb ook naar gekeken maar konden niets vinden, volgens hen deed ik alles goed, en was er niks aan de hand met het tongriempje etc.
Ik deed gemiddeld een uur over een bv, en heb de laatste week toen ik echt zeer weinig voeding had, voeden, anderhalf uur later kolven, anderhalf uur later voedend doorgebracht.... achteraf snap ik niet van mezelf dat ik zo lang volgehouden heb en zo voortgetobt heb, maar jah, toen wilde (ook nu hor) ik gewoon het beste voor mijn zoontje.
Hij heeft i.i.g. een goede start gehad nu, daar ben ik heel tevreden over.

Ik hoop zo dat je borstvoeding nu weer gaat slagen!!
Echt super dat je het bij de 3e zo lang volgehouden hebt!

gr happy mom

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2009 08:37

Waarom hoefde jij je kind s'nachts niet aan te leggen? Juist in het begin is het goed om je kind om de zoveel tijd aan te leggen. Maar goed bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Ik zou het wel heel graag willen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2009 09:24

Ik kreeg een aantal uur minder omdat ik geen borstvoeding zou geven. Als ik dat alsnog had gedaan haddden we die paar uur wel weer extra gehad.
Ik had gewoon neutrale kraamzorg. We hebben fijne en goede geloofsgesprekken gevoerd, de ongelovige kraamverzorgster en ik :D
Ik moest trouwens in het intake gesprek ook aangeven of ik mantelzorg kreeg. Misschien dat als je dan 'nee' zegt dat je extra uur krijgt?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 06 mei 2009 09:44

Ik denk wel dat dat scheelt ja, als je mantelzorg hebt. Want die kunnen dan bepaalde dingen (in huis) doen die de kraamverzorgster niet hoeft te doen, toch?

Ik ga binnenkort nog naar 2 cursusavonden van vereniging borstvoeding natuurlijk. Lijkt me wel goed om me er vooraf wat in te verdiepen aangezien ik wel graag borstvoeding wil proberen. Ben heel benieuwd hoe dat allemaal zal gaan verlopen..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 06 mei 2009 09:46

Bedankt allemaal :D
We gaan zo eerst een kijken bij ze, als het goed is zijn ze zojuist terug gekomen uit het zh.

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 06 mei 2009 09:56

@vpk; heel belangrijk dat je, je goed wil voorlichten.
Maar neem in de kraamweek ook echt de tijd voor de borstvoeding en zeg er bepaald bezoek eventueel voor af.
Bij een 2e zou ik veel en veel meer rusten om alles goed op gang te laten komen, en minder bezoek ontvangen die eerste 2 dagen, mijn gedachte de volgende keer zou zijn, de eerste 2 dagen zijn voor de ouders, maar de rest komt maar op de derde kraamdag.
Echt veel drinken is ook zo belangrijk!

@evelien; de verloskundige had zoiets van, laat hem vanacht maar lekker slapen, als hij komt dan probeer je het, als hij blijft slapen dan geef je niet. Hij was namelijk nog heel vol van al het vruchtwater wat hij binnen had gekregen tijdens de bevalling.

@missF; je krijgt geen extra uren als je geen mantelzorg hebt, maar ze kaarten dit aan, om het voor jezelf makkelijker te maken en als je geen mantelzorg hebt, je erop te attenderen dat je uren kan kopen eventueel.
Wat was je motivatie achter geen bv geven? (Voel je ajb niet aangevallen) ben daar wel nieuwsgierig naar.

@tuinfluiter; een heel leuk kraambezoek tegewenst, geniet lekker van het kleintje ( :wink: en de ouders natuurlijk)

gr happy mom

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 06 mei 2009 10:02

Nou heel knap Happy mom,
je hebt er heel veel voor over gehad. Hij heeft iig een goede start gehad.
Ik denk dat ik het totaal zo'n 5 wkn. gedaan had. Kreeg na 2 weken ook nog borstontsteking. Heel veel gekolfd(met bloed) begon toen toch wel te twijfelen of dit lekker was. Toen ben ik na een tijdje langzaam af gaan bouwen. En gelukkig is ze met de fles een gezonde sterke meid geworden.
Ik hoop dat het nu weer gaat lukken met de 4e.
vpk: het is idd goed om je te verdiepen in de bv. Het is helemaal handig als er mensen om je heen zijn die er ervaring mee hebben.
Het is toch een techniek die je even onder de knie moet krijgen, daarom ook wel terecht dat je een aantal uren extra kraamzorg krijgt als je bv geeft.

Terug naar “Archief”