kinderopvang / creche?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

happy mom
Mineur
Mineur

kinderopvang / creche?

Berichtdoor happy mom » 05 mei 2009 14:24

Hoe kijken jullie tegen kinderopvang aan?

Ik schommel zelf tussen 2 gedachten;
- de ene is dat ik vind dat wij een kindje van God gekregen hebben en er zelf voor moeten zorgen, verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en dit niet zomaar uit handen moeten geven aan een ander.

- de andere kant is dat het me ook wel weer lekker lijkt om te gaan werken en ik een dagje voor mezelf te hebben.

Hoe zijn jullie ervaringen, hoe kijken jullie er tegen aan, en wat vinden jullie van de kinderopvang,...etc?

gr happy mom

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: kinderopvang / creche?

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 14:27

Ik werk zelf in de Kinderopvang, maar ik denk er niet aan om ooit mijn kind naar de opvang te doen :wink:
Tegenwoordig moet je vaak als moeder ook wel erbij werken om je Hypotheek te kunnen aflossen...
Mijn optie zou zijn; zoek een oppas thuis, iets van een gastouder ofzo...
Één dag opvang kan voor het kind niet echt kwaad, maar bij veel kinderdagverblijven moet je minimaal twee dagen opnemen... En dat vind ik alweer teveel :)
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 mei 2009 14:29

Even waar ik direct aan moest denken (heb geen praktijkervaring): waarom zou je je kind wel naar de peuter-/kleuterschool (en later de basisschool) mogen (of liever: moeten) laten gaan, en daar dus door anderen laten opvoeden en zou dat als ze íets jonger zijn niet mogen? Even puur gekeken naar 'religieuze' argumenten?

Ook het doopformulier spreekt overigens niet alleen over zelf onderwijzen/opvoeden, kijk maar:
Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt,
deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen
gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of
getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen
te onderwijzen, of te doen (en te helpen)
onderwijzen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 14:31

LeChat schreef:Even waar ik direct aan moest denken (heb geen praktijkervaring): waarom zou je je kind wel naar de peuter-/kleuterschool (en later de basisschool) mogen (of liever: moeten) laten gaan, en daar dus door anderen laten opvoeden en zou dat als ze íets jonger zijn niet mogen? Even puur gekeken naar 'religieuze' argumenten?

Ook het doopformulier spreekt overigens niet alleen over zelf onderwijzen/opvoeden, kijk maar:
onderwijzen?

Nee, maar hier wordt ook niet gesproken om je kind door een ander op te laten voeden hoor :wink:
Er zijn ook nog kinderen die gedoopt worden door adoptief-ouders en ik denk dat dat hiermee bedoeld wordt...
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 14:33

LeChat schreef:Even waar ik direct aan moest denken (heb geen praktijkervaring): waarom zou je je kind wel naar de peuter-/kleuterschool (en later de basisschool) mogen (of liever: moeten) laten gaan, en daar dus door anderen laten opvoeden en zou dat als ze íets jonger zijn niet mogen? Even puur gekeken naar 'religieuze' argumenten?

onderwijzen?

Op de basisschool worden de kinderen niet opgevoed hoor... Ze zijn daar puur voor hun ontwikkeling...
Op een kinderdagverblijf worden kinderen die meerdere dagen komen wél medeopgevoedt door de leidsters van de groep...
Laatst gewijzigd door Dippie op 05 mei 2009 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 mei 2009 14:37

Dippie schreef:Nee, maar hier wordt ook niet gesproken om je kind door een ander op te laten voeden hoor :wink:
Er zijn ook nog kinderen die gedoopt worden door adoptief-ouders en ik denk dat dat hiermee bedoeld wordt...

Oh echt wel. De ouders (onverschillig of dat biologische ouders zijn of adoptiefouders) beloven dit. Dat zij hun kinderen in de christelijke leer zullen opvoeden en zullen laten opvoeden. Nooit horen uitleggen in de kerk? Sommige dominees maken van die gelegenheid gebruik om maar weer eens te wijzen op de 'plicht' om kinderen naar 'eigen' scholen te doen, etc. Zie ook het hertaalde formulier:
Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening
deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige)
bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw
vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 05 mei 2009 14:40

Dat kinderen op de (kleuter)school zijn voor hun ontwikkeling, geeft toch alleen maar aan dat ze daar ook opgevoed worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2009 14:43

Tja, wij hebben er dus wel voor gekozen om onze zoon naar het kinderdagverblijf te doen. en nog heel bewust ook. Ik vind het soms wel lastig hoor, want aan de ene kant vind ik het voor hem het prettigst als hij de hele dag bij papa of mama is (dat vind ik dus zeer zeker wel: het is niet alleen de taak van de moeder! Ik zou dus echt nooit zelf thuis gaan zitten en mijn man fulltime werken, of het moet echt echt echt niet anders zijn).
Maar ik wil wel werken. niet perse voor het inkomen (is ook lekker hoor) maar wel voor mijn eigen ontwikkeling en plezier in mijn leven. Ik ben helemaal geen thuiszitter, ik word nu al gek. En dan moet je kiezen. Wij hebben wel gekozen voor maximaal 2 dagen kdv. 1 dag in de week is mijn man thuis om voor onze zoon te zorgen.
We hebben lang getwijfeld tussen een gastouder en een kdv. een gastouder zouden we dan maar voor 2 jaar doen, omdat ik het belangrijk vind dat onze zoon tussen meer kinderen opgroeit. En zoals ik er nu tegenaan kijk (dat kan veranderen), krijgt hij, als het aan ons ligt, niet binnen 2 of 3 jaar een broertje of zusje. We wonen nu midden in de stad zonder andere kids in de buurt. Een gastouder vind ik ook een eng idee, ik weet niet wat daar gebeurt enzo, ik heb het gevoel dat een kdv meer gecontroleerd is, professioneler.
In de ideale situatie hoeft onze zoon niet naar het kdv en werken we allebei de helft, maar dat is met mijn mans werk niet haalbaar, en ik kan niet minder dan 24 uur werken bij deze baan. Dus moet het zo.

Wij hebben trouwens op een ander formulier ja gezegd, niet waar dat in staat. Wel hebben we gezegd dat we samen voor de centjes zorgen en dat we samen onze zoon opvoeden zoals God het wil, de geestelijke opvoeding zeg maar. En dat doen we ook.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 mei 2009 14:44

Dippie schreef:Op de basisschool worden de kinderen niet opgevoedt hoor... Ze zijn daar puur voor hun ontwikkeling...
Op een kinderdagverblijf worden kinderen die meerdere dagen komen wél medeopgevoedt door de leidsters van de groep...

Natuurlijk worden kinderen op de basisschool (ook) opgevoed. Daar klagen scholen ook juist over, dat ouders de opvoeding steeds meer aan hen overlaten, maar da's weer een ander onderwerp. Feit is dat kinderen niet alleen thuis maar ook op school en op bso etc. worden opgevoed.

Ik vond zo gauw een interessant artikel hierover op nrc.nl:
School en ouders als ‘partners’Gepubliceerd: 14 september 2007 00:00 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 18:01

Opvoeding is steeds minder een zaak van ouders alleen. Ouders schieten vaak tekort, zeggen docenten. Een miniserie over opvoeden.

Deel 2: de school.

Door onze redacteur Derk Walters

(...)„De samenleving is veranderd. We vinden met z’n allen dat kinderen respect moeten hebben voor anderen, maar dat is niet meer automatisch het geval.” Een grote meerderheid van de ouders vindt zelfs dat scholen strenger moeten zijn en kinderen meer discipline moeten bijbrengen, bleek uit een recente enquête van maandblad J/M. Christiaanse: „Ook wij merken dat. Daarom hebben we maatregelen genomen.”

De gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en scholen voor de opvoeding van kinderen verloopt niet langer volgens traditionele scheidslijnen. Het positieve is, zegt Christiaanse, dat ouders en scholen daarover nu met elkaar praten. Vroeger hadden scholen en ouders van elkaar nauwelijks een idee hoe ze de opvoeding aanpakten. Nu zijn ouders, in de ogen van scholen, ‘partners’ in het opvoedingsproces.

Maar er bestaat wederzijds onbegrip over opvoedtaken. Zowel docenten als ouders vinden zichzelf de beste opvoeders, blijkt uit enquêtes. Het Sociaal en Cultureel Planbureau schreef in 2004 in de publicatie Ouders over opvoeding en onderwijs dat ouders zichzelf nog als hoofdverantwoordelijke zien „voor taken als het bijbrengen van goede manieren en het ontwikkelen van een levensbeschouwing”. „In de ogen van scholen maken ouders die verantwoordelijkheid echter onvoldoende waar, waardoor scholen het gevoel hebben steeds meer te worden opgezadeld met opvoedkundige taken”, aldus het SCP.

Ook heeft de overheid haar greep op opvoeding versterkt. Scholen moeten meer verantwoording afleggen over hun beleid en basisscholen zijn verplicht buitenschoolse opvang te regelen.

Scholen hebben niet altijd trek in die extra opvoedingstaken, zegt schooldirecteur Hans Christiaanse. Bovendien worden bij steeds meer kinderen gedragsstoornissen geconstateerd. Een aantal van die leerlingen belandt in het speciaal onderwijs, maar de overheid wil dat zo veel mogelijk van deze kinderen met een gedragsstoornis naar een gewone school gaan.

(...)
De tendens bestaat dat scholen kritischer worden op het gedeelte van de opvoeding dat buiten de schoolmuren geschiedt. Leraren, zegt adviseur De Vries, mogen ouders best wijzen op bijvoorbeeld slecht gepoetste tanden van een kind. „Een tandarts doet dat toch ook? Zo mogen scholen ook best van ouders eisen dat een kind uitgerust is en gegeten heeft als het op school komt. Die zaken hebben direct invloed op de leerprestaties.”

(...)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 05 mei 2009 14:50

Wat ik in deze discussie altijd heel jammer blijf vinden, is dat deze vraag vooral bij de moeders wordt neergelegd: waarom kijken we niet naar de vaders? Ik weet best dat het niet voor iedereen mogelijk is, maar ik vraag me wel af, waarom we niet voor een wat evenwichtiger systeem kiezen?
Als mijn man en ik een kind zouden krijgen, zouden we allebei parttime/thuiswerken (evt. met steun van een kindermeisje) zodat het kind zich aan BEIDE ouders kan hechten en we ook allebei kunnen blijven werken.

Ik zou er overigens ook geen problemen mee hebben om een kind voor 2 of 3 dagen naar de opvang te brengen, hoofdzaak lijkt me dat het kind dezelfde structuur aangeboden krijgt. Ik denk dat het bijv. niet goed is om een kind op maandag naar oma x, dinsdag naar het kdv, woensdag naar buurvrouw, donderdag naar kdv en vrijdag naar oma y te brengen. Natuurlijk zullen ze allemaal liefdevol voor het kind zorgen, maar ik denk dat er dan voor het kind veel te weinig rust & regelmaat inzit.
KDV zorgt bij het kind voor betere sociale vaardigheden en heeft vaak ook ander (dus interessanter) speelgoed dan de ouders thuis hebben.

Ik vraag me trouwens wel af, Dippie, waarom je als kdv-leidster er toch niet voor bent? Ben je niet tevreden met de kwaliteit, zie je ongelukkige kindjes, kortom: waarom zou je er zelf geen gebruik van maken?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 mei 2009 14:51

Ikzelf zou nooit voor een kinderdagverblijf kiezen. Een kindje heeft zeker de eerste jaren recht op de aanwezigheid van zijn ouders. Voor een goede hechting is het belangrijk dat een kind zeker de eerste jaren continu één van de hechtingsfiguren in zijn of haar omgeving heeft, en volgens mij kan dat in een kinderdagverblijf nooit gewaarborgd worden.
Bovendien zijn er maar heel weinig christelijke kinderdagverblijven, en ikzelf kan plaatsing in een neutraal dagverblijf eerlijk gezegd niet rijmen met wat ik bij de doop beloofd heb.
Een vergelijking tussen dagverblijf en school vind ik niet helemaal terecht. Een kind wordt naar een dagverblijf gebracht vanuit het belang van de ouders om te kunnen werken, en gaat naar school in het belang van het kind zelf.

Wij hebben de luxe positie dat mijn man een middag per week vrij kan nemen, waardoor ik een middag en avond per week kan werken. Ik vind het best lekker om even thuis weg te zijn, maar als wij het niet op deze manier hadden kunnen regelen zou ik niet zijn gaan werkendenk ik.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2009 14:58

Ik doe mijn zoon liever naar een neutraal kdv dan naar een christelijke eigenlijk. Er zijn binnen het christendom zoveel stromingen, dat ik om heel eerlijk te zijn bang ben dat er dingen gezegd worden waar ik niet achter kan staan. Dat is met basisscholen net zo goed. Ik zou mijn kindje nooit niet naar een reformatorische school in deze stad sturen, omdat er dingen worden gezegd die mijns inziens absoluut niet Bijbels zijn.
Geloofsopvoeding doen wij zelf, maar totdat onze zoon 4 is en naar een christelijke basisschool hoop te gaan, uit zich dat vooral in het lezen van de kinderbijbel en het bidden met hem. Dat laatste doen we nu al, maar net voor het slapengaan. Dat blijven we gewoon doen als hij op het kdv zit. Als ik hem om half 4 ophaal hebben we zeeen van tijd voor geloofsopvoeding.
Een basisschool die christelijk is vind ik vele malen belangrijker dan een kdv. Maargoed, dat blijft natuurlijk persoonlijk.
Ik vind het echt te ver gaan om te zeggen dat je als je je kindje hebt gedoopt hem/haar niet naar een neutraal kdv kunt doen. Dan voel ik me toch echt een beetje aangevallen, want wij doen onze zoon daar wel heen en ik weet zeker dat we hem nu al op proberen te voeden zoals God het wil, en hem nu al dingen bijbrengen die volgens ons belangrijk zijn in het geloof. Wij hebben met zijn doop belooft dat we hem opvoeden zoals God dat wil, en hem het geloof bijbrengen, en dat kan prima terwijl hij 2 dagen in de week op het neutrale kdv zit eigenlijk.

En ik ben het totaal met Elvira eens, dat ik me een beetje erger aan mensen die het altijd maar over de moeder hebben. Het kindje blijft van een stel samen, niet van de moeder alleen.

Maar nogmaals, mijn ideale situatie is ook dat we allebei 3 dagen werken en dat mijn 3e dag altijd op zaterdag of zondag is, zodat er altijd 1 van ons thuis is, maar dat is dus niet haalbaar in ons werk. En we zijn allebei wel veel gelukkiger als we werken dan dat 1 van ons thuis zou gaan zitten, dus ik denk dat het op de lange termijn voor Jurian beter is dat ik en mijn man werken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 05 mei 2009 15:01

... dat kan ik me heel goed voorstellen, MissF!
Ook van die geloofsopvoeding vind ik mooi verwoord. Dat zou bij mijn man en ik net zo gaan.
liefs, elvira

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 mei 2009 15:07

elvira (gast) schreef:Wat ik in deze discussie altijd heel jammer blijf vinden, is dat deze vraag vooral bij de moeders wordt neergelegd: waarom kijken we niet naar de vaders? Ik weet best dat het niet voor iedereen mogelijk is, maar ik vraag me wel af, waarom we niet voor een wat evenwichtiger systeem kiezen?
Helemaal mee eens!
Als wij kinderen zouden krijgen zou het op de langere termijn ook beter voor ze zijn als wij (beiden) blijven werken, want ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik na verloop van (korte) tijd heel ongelukkig zou worden van thuis 'zitten' en dat geldt voor mijn vriend ook.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 15:08

elvira (gast) schreef:
Ik vraag me trouwens wel af, Dippie, waarom je als kdv-leidster er toch niet voor bent? Ben je niet tevreden met de kwaliteit, zie je ongelukkige kindjes, kortom: waarom zou je er zelf geen gebruik van maken?

Logisch dat je je dat afvraagd :wink:
Nee, ik ben absoluut niet tevreden met de kwaliteiten van veel dagverblijven... Ik kan nu natuurlijk alleen maar oordelen over de dagverblijven waar ik gewerkt heb, maar hoor van collega's ook verhalen van dagverblijven waar hun weer gewerkt hebben en het is werkelijk overal wat eigenlijk..
Ik heb nu weer een baan bij een nieuw dagvebrlijf, waar ik denk dat de kwaliteit wél te waarborgen is, dus ik ben benieuwd...
Ik zie heel veel kindjes die 5 dagen per week komen, terwijl mams in veel gevallen niet eens werkt. Dat vind in erg...
Ook zie ik leidsters die de opleiding wel hebben afgerond maar in praktijk helemaal niet liefdevol omgaan met de kinderen. En dat alles bij elkaar gezien, vind ik dat absoluut geen situatie om mijn kindje bij achter te laten omdat ik zonodig moet werken.

En natuurlijk zijn er ook goede professionele dagverblijven met goed personeel die wél erg liefdevol naar de kinderen zijn, maar daar kom je vaak pas achter als je er eenmaal werkt...
Afbeelding

Terug naar “Archief”