vreemdgaan..en christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: vreemdgaan..en christen zijn

Berichtdoor tante-tortel » 04 mei 2009 19:19

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Ik moet denken aan wat de Bijbel zegt over zonde. Als iets je tot zonde verleid doe het weg.
En dat is wat je dan ook zou moeten doen in dit geval.
Die andere vrouw heeft je man tot zonde verleid. Doe haar weg uit jou en zeker uit zijn leven.

In het verleden is dat een keer het geval geweest. Dat wil nog niet zeggen dat het dus nog steeds zo is. je kan deze Woorden van Jezus ook omdraaien. Als iets je niet tot zonde verleidt hoef je het niet weg te doen. De vraag is dus niet: Heeft zij hem tot zonde verleid? Maar in tegenwoordige tijd.

Het is allemaal wat te simpel. Een tijd elkaar niet zien kan goed zijn, maar dat gaat lastig aangezien het collega's zijn. Maar hoe waren de gevoelens, hoe zijn ze nu? Is er dan een reeele kans op herhaling? Uiteindelijk is de ideale situatie dat de vriendschap niet hoeft te stoppen maar ze geen andere gevoelens meer voor elkaar hebben. Er moet gewoon eerst eens goed gepraat worden. Verliefd worden op iemand die je niet kan krijgen, het komt vaak genoeg voor. Ik ken genoeg mensen die een relatie hadden die uitging en vervolgens vrienden zijn geworden zonder elkaar ooit nog in verleiding te brengen. Of waarvan iemand verliefd was op de ander en het niet wederzijds was, hij/zij dat na verloop van tijd accepteerde en ermee leerde leven. En er vriendschap overbleef. Het zou kunnen dat dat hier ook kan, en het is jammer als een vriendschap daardoor kapot moet gaan. Maar goed, dan moet er wel van alle kanten openheid en eerlijkheid en duidelijkheid komen, er goed gepraat worden. Elkaar nog wel willen zien maar ondertussen niet transparant en open zijn is niet goed, daar ben ik het helemaal mee eens.

Zo makkelijk is het niet. Ze heeft hem tot zonder verleid. Dat is al verleden tijd. Het is gebeurd.
Daarom moet hij die zonde weg doen. Uit je leven.
Dat is wat God zegt.
Niet denken: nu toen heeft ze me wel tot zonde verleid maar ik ben nu sterk en kan wel met haar leven in één ruimte. Ik ben tenslotte de grote betrouwbare persoon.
Nee, hij wordt er door verleid. Ongeacht of die vrouw dat bewust heeft gedaan of doen zou.
Doe haar weg uit je leven. Helemaal.
En als dat moeilijk is met je werk, dan zul je dus gewoon ander werk moeten zoeken.
Want als je 1 x voor de zonde van de verleiding valt wie zegt dat je sterk genoeg bent bij de 2x?

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 06 mei 2009 08:29

Ik heb hier helaas ook ervaring mee, Jeanie. Het is heel moeilijk, maar probeer weer veel vertrouwen te geven. Want je kunt niet alles (zoals o.a. chat) controleren. Ik wil nog steeds graag overal controle over houden, maar dat werkt alleen maar tegen in je huwelijk. Daarmee zeg ik niet dat het niet goed is dat hij er open over is en alles aan je wil/kan laten zien.
Het boek: 'Grenzen in het huwelijk' heeft mij in deze situatie erg geholpen, ook een goede reflectie op je/mijn eigen gedrag.
Ik wens je heel veel sterkte, met Gods hulp kom je er uit!

Je mag me altijd PB-en...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2009 10:32

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Ik moet denken aan wat de Bijbel zegt over zonde. Als iets je tot zonde verleid doe het weg.
En dat is wat je dan ook zou moeten doen in dit geval.
Die andere vrouw heeft je man tot zonde verleid. Doe haar weg uit jou en zeker uit zijn leven.

In het verleden is dat een keer het geval geweest. Dat wil nog niet zeggen dat het dus nog steeds zo is. je kan deze Woorden van Jezus ook omdraaien. Als iets je niet tot zonde verleidt hoef je het niet weg te doen. De vraag is dus niet: Heeft zij hem tot zonde verleid? Maar in tegenwoordige tijd.

Het is allemaal wat te simpel. Een tijd elkaar niet zien kan goed zijn, maar dat gaat lastig aangezien het collega's zijn. Maar hoe waren de gevoelens, hoe zijn ze nu? Is er dan een reeele kans op herhaling? Uiteindelijk is de ideale situatie dat de vriendschap niet hoeft te stoppen maar ze geen andere gevoelens meer voor elkaar hebben. Er moet gewoon eerst eens goed gepraat worden. Verliefd worden op iemand die je niet kan krijgen, het komt vaak genoeg voor. Ik ken genoeg mensen die een relatie hadden die uitging en vervolgens vrienden zijn geworden zonder elkaar ooit nog in verleiding te brengen. Of waarvan iemand verliefd was op de ander en het niet wederzijds was, hij/zij dat na verloop van tijd accepteerde en ermee leerde leven. En er vriendschap overbleef. Het zou kunnen dat dat hier ook kan, en het is jammer als een vriendschap daardoor kapot moet gaan. Maar goed, dan moet er wel van alle kanten openheid en eerlijkheid en duidelijkheid komen, er goed gepraat worden. Elkaar nog wel willen zien maar ondertussen niet transparant en open zijn is niet goed, daar ben ik het helemaal mee eens.

Zo makkelijk is het niet. Ze heeft hem tot zonder verleid. Dat is al verleden tijd. Het is gebeurd.
Daarom moet hij die zonde weg doen. Uit je leven.
Dat is wat God zegt.
Niet denken: nu toen heeft ze me wel tot zonde verleid maar ik ben nu sterk en kan wel met haar leven in één ruimte. Ik ben tenslotte de grote betrouwbare persoon.
Nee, hij wordt er door verleid. Ongeacht of die vrouw dat bewust heeft gedaan of doen zou.
Doe haar weg uit je leven. Helemaal.
En als dat moeilijk is met je werk, dan zul je dus gewoon ander werk moeten zoeken.
Want als je 1 x voor de zonde van de verleiding valt wie zegt dat je sterk genoeg bent bij de 2x?

Er is een verschil tussen zonde wegdoen uit je leven en personen wegdoen uit je leven. Ik ben vroeger wel eens "verleid" door een vriend tot het roken van een joint. Moet ik nu om de zonde weg te doen uit mijn leven, hem ook wegdoen uit mijn leven onder het motto: Het ging eerder een keer mis dus kan het nu weer misgaan?

Dus, zoals jij het nu stelt is wat te kort door de bocht. Je moet de zonde uit je leven wegdoen. Dat klopt helemaal. Ik spreek die vriend nog steeds wel, maar laat me niet weer verleiden tot blowen.

Natuurlijk is het niet helemaal hetzelfde. Maar aantrekkingskracht tussen twee mensen kan ook bestreden worden en verdwijnen. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Het is niet voor het eerst dat iemand die getrouwd is verliefd wordt op een ander. En ook zeker niet de eerste keer dat die gevoelens weer verdwijnen als die persoon ze onderkent, er tegen vecht en accepteert dat die gevoelens niet kunnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 mei 2009 10:36

Natuurlijk kan dat zo zijn, Maar waarom willen wij het toch altijd beter weten dan God?
Als Hij zelf dat dvies geeft. Waarom dan toch nog denken: maar ik kan het best anders hoor God. Ik kan mijn verleiding onderkennen en zorg dat ik het niet meer doe?

Verder vind ik de vergelijking niet helemaal opgaan. En zou ik iemand die je verleid tot het doen van het verkeerde geen vriend noemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2009 12:31

We waren jong en onbezonnen. En dat hij iets aanbood neemt niet weg dat het mijn eigen keuze was. Nu vraagt hij het nooit meer, nu kan ik ook nee zeggen.

Verder is het advies duidelijk: Als IETS u tot zonde verleidt. En niet IEMAND. En dat wordt dan op eigen ledematen toegepast. Dat als eerste. Daarnaast zegt Jezus nergens dat je alleen die rigoureuze aanpak mag volgen. Ik lees nergens in de Bijbel iemand die zijn hand afhakt of zijn oog uitrukt omdat die hem / haar tot zonde verleidt. Heb jij het gedaan? Waarom niet? Waarom hier wel?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 mei 2009 15:46

Dat verwijzen naar het moeten afhakken is om ons duidelijk te maken dat het God ernst is. Het daadwerkelijk afhakken of uitsteken is niet wat er bedoeld wordt. Maar wel het rigoureus weg moeten doen uit je leven wat je tot zonde verleid.
En als dat je ogen zijn die je tot zonde verleiden dan zorgen dat die ogen de verleiding ( in dit geval de andere vrouw) niet meer zien.

Verder begrijp ik niet dat je dat als vrouw dan ook wil. Je iemand anders tussen jou en je partner staan. Je kunt geen vrienden zijn met de vrouw waarmee je man is vreemd gegaan. Ook de man kan dat niet. Het is je vijand en niet je vriend! Elke x als je die ander ziet wordt je herinnerd aan het overspel. Je zult hard moeten werken aan weer vertrouwen opbouwen en daarbij staat de tegenpartij in de weg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2009 18:16

Tja, we blijven wat langs elkaar praten. Ik stel dat die vrouw niet zijn hele leven de tegenpartij hoeft te blijven. En in de weg hoeft te staan.

Jezus zegt dan ook niet: Als je ogen een mooie vrouw zien, doe haar dan weg. Hij zegt: Ruk je oog uit. Dat is: Het probleem bij de wortel aanpakken. Bij jezelf. Daar moet iets weg. Die aanpak moeten beiden volgen.

En wat er na vergeving en herstel dan soms kan gebeuren houden we van tevoren niet voor mogelijk.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 mei 2009 18:31

Precies: hij zegt; doe haar weg. Want je oog uitrukken is niet mogelijk. Maar als je wel je ogen zou uitrukken zou het betekenen dat je haar niet meer kunt zien. Dus zorg dat je haar niet meer kunt zien, doe haar weg uit je leven. Dat is wat er staat!

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 06 mei 2009 19:26

al met al lijkt mij het allemaal erg moeilijk! Ik wens je heel veel sterkte Jeanine en ook zeker je man, dit geld ook voor NdW.
Mooi dat je verwoord op welke manier je hier zelf aandeel in had. Daarom is communicatie naar mijn idee één van de meest belangrijke dingen in een relatie! Sterkte in het vinden van de goede weg, en persoonlijk is mijn eerste gedachte ook dat het denk ik beter is als ze elkaar NIET meer zo direct zien. Dat maakt het voor henzelf ook makkelijker om hun eigen weg te volgen. En dat lijkt me bij chatten niet echt!
Psalm 25:2 (ber.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2009 08:50

tante-tortel schreef:Precies: hij zegt; doe haar weg. Want je oog uitrukken is niet mogelijk. Maar als je wel je ogen zou uitrukken zou het betekenen dat je haar niet meer kunt zien. Dus zorg dat je haar niet meer kunt zien, doe haar weg uit je leven. Dat is wat er staat!

Daarover blijven we het dan oneens. En laten we er in dit topic maar over ophouden :)

Terug naar “Archief”