Denkertje21 schreef:elbert schreef: Wat ik van dhr. Boomsma in de pers en op internet lees, is dat hij een middel is voor sommigen om "die hypocriete gristenen" weer eens in een hoekje weg te zetten als "ouderwets, achterlijk" enzovoorts. Want "hij gaat tenminste een beetje mee met z'n tijd" (of iets in die trant).
Elbert, wat je nu doet, is m.i. niet correct. Je geeft iets weer wat anderen over de woorden van Boomsma zeggen.
Als christen moet je er mijns inziens rekening mee houden, wat de gevolgen van je daden zijn. In dit geval moet je er rekening mee houden dat wat je doet, gebruikt kan worden om God (en ook Zijn kinderen) mee te bespotten.
Dat er vanuit allerlei bedenkelijke media (als geenstijl en de Telegraaf) acties worden opgezet om 'Arie te helpen' als de EO hem op non-actief zet vanwege het niet nakomen van afspraken, zegt wat dat betreft genoeg.
Ik zeg niet dat je spot en hoon kunt ontlopen als christen, maar het is wel anders als je er zelf een aanleiding toe vormt. Dat is te vermijden.
Marnix schreef:het probleem is dat christenen vaak wel heel snel vinden dat iets niet kan. En dat is slecht voor het imago.
Het is waar dat je al gauw het risico loopt om voor moraalridder te worden uitgemaakt. Dat klopt en daarin is voorzichtigheid ook geboden van degenen die zelf andere keuzes zouden maken.
Maar aan de andere kant hoef je je ook weer niet de mond te laten snoeren, omdat 'jan met de pet op internet' vindt dat alles moet kunnen.
Marnix schreef:Van de eerste gemeenten lees ik dat ze in de gust van het hele volk stonden. Das wel een ander verhaal.
Het joodse volk welteverstaan. Dat ze in de gunst van het hele volk stonden, geeft aan dat in hen godsvrucht herkend werd. Dat betekende in die context dat ze een nauwgezet leven leidden naar Gods heilzame geboden. Ik vraag me af of de gemiddelde Playboy lezer dat niet alleen herkent, maar ook nog eens gunstig waardeert. Ik weet wel zeker van niet.
En wat betreft de heidense volken: over de herkomst van het woord christen wordt aangenomen dat het mede afkomstig is van het woord chrestianoi (het woord komt in enkele handschriften voor in plaats van christianoi), oftewel braverikken. Blijkbaar werd er toen ook al meesmuilend gedaan over de nogal puriteinse levensstijl van de eerste christenen.