PolarisatiefilterBij cameranu.nl staan enkele merken, met prijzen die varieren van
€29,95 (Hoya) tot
€89,95 (B + W).
Op
deze foto spiegelt het water, als dat meer natuurlijk kan, heb ik er wel iets voor over.
Welk filter is daarvoor geschikt?
Representatieve fotoDeze foto heb ik gekozen omdat daarop duidelijk individuele exemplaren te zien zijn op de voorgrond,
en het langzaam overgaat naar een meer dichtheid, en een groot rood vlak. Ik heb heel even nagedacht
hierover, en met mijn (geringe) beschikbare middelen daarom voor deze gekozen. Wat zou een betere zijn,
en waarom?
Vlakke horizonDat was inderdaad een moeilijk punt. Bij het fotograveren vanuit de hand geen probleem, maar wel bij
gebruik van het statief. Soms verstelde ik heel iets het plateau boven aan het statief. Maar daarmee
was het niet fijn af te stellen (Walimex statief). Daarom verstelde ik soms de poten iets in hoogte.
Op die manier kan het ook, maar is wat omslachtiger. Ik overweeg nu daarom toch weer een beter
statief, bijv.
Velbon Maxi 347 E, aan te schaffen.
De horizon vlak maken lukte niet met Faststone Image Viewer (kleinste eenheid is 1 graad, en dat is te ruw).
Met Photodraw ook niet, kon het bestand niet aan (te groot misschien). Met MS Publisher lukte het wel, al
is dat niet een handig programma daarvoor.
RasterIk heb gebladerd in de menu's, maar dit niet gevonden. Ook hoorde ik dat het mogelijk is een teller in te
stellen, die het aantal opnames registreert. Kan dat op de Nikon D60, en zo ja, hoe?
DoelstellingHeel iets over de doelstelling. Ik maak foto's vanuit een geringe basis van kennis en ervaring.
Mijn doelstelling is vooral om duidelijk een onderwerp naar voren te laten komen, in dit geval
grote velden tulpen. Ten tweede om het geschikt te maken voor bijv. een foto aan de muur
of een kaart. En ten derde moet het ook netjes en ooglijk zijn. In de eerste plaats voor
'de gewone man', en daarna, zo mogelijk, ook enigszins voor een fotograaf. Dat laatste
zal voorlopig wel niet lukken, maar dat is dus ook niet het belangrijkste voor mij.
Daarom, kritische opmerkingen zijn welkom, wel graag met tekst en uitleg, zodat
ik er iets van leren kan. En misschien ook andere 'meekijkers' op dit topic.