Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
wijnand schreef:ik onderbouw niets..
mohamed schreef:Luk 1,47
En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;
Luk 2,11
Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids.
Joh 4,42
En zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om uw zeggen; want wijzelf hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.
Hand 13,23
Van het zaad van deze heeft God Israël, naar de belofte, verwekt de Zaligmaker Jezus;
Fil 3,20
Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus;
1 Tim 1,1
Paulus, een apostel van Jezus Christus, naar het bevel van God, onze Zaligmaker, en de Heere Jezus Christus, Die onze Hoop is,
1 Tim 2,3
Want dat is goed en aangenaam voor God, onze Zaligmaker;
2 Tim 1,10
Doch nu geopenbaard is door de verschijning van onze Zaligmaker Jezus Christus, Die de dood heeft te niet gedaan, en het leven en de onverderfelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie;
Tit 1,3
Namelijk Zijn Woord, door de prediking, die mij toebetrouwd is, naar het bevel van God, onze Zaligmaker; aan Titus, mijn oprechte zoon, naar het gemeenschappelijk geloof:
Tit 1,4
Genade, barmhartigheid, vrede zij u van God de Vader, en de Heere Jezus Christus, onze Zaligmaker.
Tit 2,10
Zich niet onttrekkende, maar alle goede trouw bewijzende; opdat zij de leer van God, onze Zaligmaker, in alles mogen versieren.
Tit 2,13
Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker Jezus Christus;
Tit 3,4
Maar wanneer de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
Tit 3,6
Die Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onze Zaligmaker;
2 Petr 1,1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die een even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus:
2 Petr 1,11
Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
2 Petr 2,20
Want indien zij, nadat zij door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, de besmettingen der wereld ontvlucht zijn, en daarin weer verwikkeld zijnde, erdoor overwonnen worden, zo is hun het laatste erger geworden dan het eerste.
2 Petr 3,2
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die door de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die apostelen van de Heere en Zaligmaker zijn;
2 Petr 3,18
Maar wast op in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in de dag der eeuwigheid. Amen.
Race406 schreef:Dus is Jezus God! Deze tekst spreekt namelijk over Jezus Christus....
Race406 schreef:Dus is Jezus God! Deze tekst spreekt namelijk over Jezus Christus....
mohamed schreef:wijnand schreef:ik onderbouw niets..
Wanneer je zo'n soort statement wilt maken, zul je wel even per vers moeten nakijken van welk grondwoord verlosser is overgezet. Dat heb ik gedaan en daarom durf ik rustig te beweren dat je vergelijking nergens op slaat.
Cicero schreef:mohamed schreef:wijnand schreef:ik onderbouw niets..
Wanneer je zo'n soort statement wilt maken, zul je wel even per vers moeten nakijken van welk grondwoord verlosser is overgezet. Dat heb ik gedaan en daarom durf ik rustig te beweren dat je vergelijking nergens op slaat.
Vertel, wat zijn jouw bevindingen?
De mijne zijn dat in al de door wijnand genoemde teksten sprake is van de wortel jod-shin-ayin.
Vine's Expository Dictionary of New Testament Words.
Savior:
"a savior, deliverer, preserver," is used
(a) of God, Luk 1:47; 1Ti 1:1; 2:3; 4:10 (in the sense of "Preserver," since He gives "to all life and breath and all things"); Tts 1:3; 2:10; 3:4; Jud 1:25;
(b) of Christ, Luk 2:11; Jhn 4:42; Act 5:31; 13:23 (of Israel); Eph 5:23 (the Sustainer and Preserver of the Church, His "body"); Phl 3:20 (at His return to receive the Church to Himself); 2Ti 1:10 (with reference to His Incarnation, "the days of His flesh"); Tts 1:4 (a title shared, in the context, with God the Father); 2:13, RV, "our great God and Savior Jesus Christ," the pronoun "our," at the beginning of the whole clause, includes all the titles; Tts 3:6, 2Pe 1:1, "our God and Savior Jesus Christ; RV, where the pronoun "our," coming immediately in connection with "God," involves the inclusion of both titles as referring to Christ, just as in the parallel in 2Pe 1:11, "our Lord and Savior Jesus Christ" (AV and RV); these passages are therefore a testimony to His Deity; 2Pe 2:20; 3:2, 18; 1Jo 4:14.
Bron
Conclusie: blaas eens niet zo hoog van de toren. Weer blijkt dat je niet in staat bent de grondtekst goed te lezen.
Cicero schreef:Race406 schreef:Dus is Jezus God! Deze tekst spreekt namelijk over Jezus Christus....
Dat is een overhaaste conclusie gebaseerd op een dogmatisch vooroordeel.
Cicero schreef:@Mohamed
het geciteerde woordenboek heeft het alleen over het NT. Daarmee weerleg je wijnand dus niet.
Aha. Wat ik uit zijn bericht opmaak is dat de benaming 'redder'/'zaligmaker'/'verlosser' zowel op God als gewone mensen van toepassing is. Daarom kun je aan de hand van die titel niet beslissen of de auteurs van NT-teksten Jezus als God, laat staan als God de Vader zagen.Eigenlijk weet ik niet wat Wijnand probeerde duidelijk te maken,
Je weerlegt niets. Je verliest namelijk volledig de context van de uitspraken uit het oog. In de evangiën is Jezus de Mensenzoon die bij zijn spoedige komst namens God het oordeel zal voltrekken. Het gaat dus om Gods oordeel, uitgevoerd door Gods representant, de Mensenzoon.maar als hij wilde aantonen dat Jezus niet de Zoon van God is of beide de Zoon noch de Vader, dan heb ik dat bij deze nogmaals weerlegd.
Cicero schreef:Je weerlegt niets. Je verliest namelijk volledig de context van de uitspraken uit het oog. In de evangiën is Jezus de Mensenzoon die bij zijn spoedige komst namens God het oordeel zal voltrekken. Het gaat dus om Gods oordeel, uitgevoerd door Gods representant, de Mensenzoon.
Ook Paulus schreef dat de wraak God toekomt en als Jezus niet de Vader is, dan kon Hij het immers ook niet vergelden! Dat is een stukje context voor je om even over na te denken Cicero.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten