Mortlach schreef:Boekenlezer schreef:Filosofen/denkers die God niet kennen, maar die toch over Hem theoretiseren, slaan de plank gegarandeerd mis.
Hmm, dat is wel heel makkelijk. Je diskwalificeert a priori al alle denkers die het niet met je eens zijn onder het mom dat zij de materie niet goed beheersen.
Nee, hij diskwalificeert alle mensen die de Gods ervaring niet gehad hebben. Mijn inziens is dat correct. Ik kan ook wel hele filosofieen opbouwen over Japan en Japanners. Maar als ik er zelfs nog nooit geweest ben dan is de meest naieve Japanner een expert boven mij.
Je kunt dat makkelijk noemen. Maar zo werkt de wereld wel.
TheKeimpe schreef:Om in je eigen voorbeeld te blijven: als mensen de telefoon niet aanpakken, dan staan ze om eigen schuld met lege handen.
Dat is een beetje een stropop, mijn argument was niet dat als je niet aanpakt dat je met lege handen achter blijft. Mijn argument was dat we ogenschijnlijk God van gedrag beschuldigen waar mensen ethischer gedrag van elkaar eisen.
Het idee dat als God straks langs komt om de mensen bij elkaar te halen dat hij dan met een boekje mensen gaat sorteren naar mate van geschiktheid is wat mij betreft niet consistent met een God van liefde.
En volgens mij is dit wat Marnix zegt: God biedt mensen redding aan in Zijn Zoon. Wie dan nog weigert, kiest er toch zelf voor om voor altijd en langer buiten Gods gemeenschap te blijven?
God biedt mensen geen redding aan in zijn Zoon... God, Christus, is gekomen om de zonde weg te nemen. Voor iedereen, onafhankelijk van ras kleur of geloof. Hij toonde de weg. En niets wat je kan doen of laten zal die gift wegnemen. Het is dus niet aan ons om te weigeren of te accepteren.
Als je aanneemt dat Jezus zijn dood alleen hen "redbaar" maakte die daarna in hem begonnen te geloven. Dan geloof je iets heel anders dan wat de bijbel zegt. Namelijk dat God stierf om iedereen te redden. Er zit nogal een verschil in effect. En in de bijbel staat duidelijk dat God iedereen behoudt.
1 Timotheus 4:10 "Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, [maar] allermeest der gelovigen."
Zie je? Er is wel verschil. Maar niet in de mate die kerken en evangelisten ons graag laten geloven. En met dat inzicht kom je ook vele malen dichter bij Jezus zijn gedrag tegenover anders denkenden.
Het punt is er zijn 30 duizend varianten van het christendom. En duizenden varianten van de andere religies. Dus als je de telefoon van een willekeurige Michael niet aanneemt. Is dat niet perse vanwege een eigen keuze
gemaakt in volledige kennis en overzicht van de situatie. Het is onmogelijk om al die kennis te hebben op het punt van bekering. Het is onmogelijk om alle varianten uit te proberen. En dus was het nodig dat Christus stierf voor iedereen. En niet slechts voor de selecte groep die na zijn dood bij toeval in hem koos te geloven. Dat is namelijk in deze verwarde wereld relatief willekeurig.
Ik vermoed dat Christus dingen heeft gezegd die belangerijker zijn dan elk woord in de bijbel, dingen die we niet eens neergeschreven hebben omdat we gewoon te dom zijn om te beseffen wat de man bedoelde. Veel van de verhalen over christus zie je hem bij wijze van spreken met zijn ogen rollen omdat zijn discipelen nou eenmaal niet de meest wijze mensen zijn. Ze zijn gekozen omdat ze
echte mensen zijn! Zodat de rest van de mensen contact kon maken met christus. Als namelijk christus 12 heiligen gekozen zou hebben zouden ze met zijn 13en dingen besproken hebben die niemand anders zou begrijpen en dat zou dan effectief het einde van het christendom geweest zijn voordat het begon.
Er zijn 2 dingen nodig voor geloof. De waarheid... En begrip...
De boedha gevonden?

Waren ze die kwijt dan?