Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 22:53

mohamed schreef:
haring schreef:
mohamed schreef:Een os kent zijn bezitter (Jes 1,3) dus moet een mens daar ook toe in staat zijn.

Dit komt een beetje flauw over. Ik krijg het idee dat zegt, ik ben dom omdat ik de schepper niet herken. Ik hang gewoon een andere filosofie aan en geloof niet in bepaalde dingen. Is dat nou zo erg?

Nou, als iemand Michael Jackson covered maar diens zus in de hoes credit, dan vind ik dat niet correct inderdaad. Doch weet ik niet of het erg is want misschien dacht hij wel dat alle Jacksons goden zijn. Hoe dan ook, ik probeerde niet te suggereren dat ik je dom vind, maar dat wij best in staat zijn om onze schepper te kunnen herkennen.

Hoe herkennen we die dan?
*onderschrift verwijderd door moderator*

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2009 23:37

haring schreef:Hoe herkennen we die dan?

Door te luisteren (1 Joh 4,6) naar de apostelen. ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 apr 2009 05:59

haring schreef: Ja dat bedoel het ook. Met dat 1 god verder gaan bedoelde ik eigenlijk, jij gelooft nog in 1 god, ik in geen enkele.

Dan neem ik aan dat je masochist bent, door je hier te wentelen tussen mensen die wél in God geloven...
Of je bent sadist en wilt de mensen hier jennen en proberen óm te krijgen...

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2009 08:33

Denkertje21 schreef:
haring schreef: Ja dat bedoel het ook. Met dat 1 god verder gaan bedoelde ik eigenlijk, jij gelooft nog in 1 god, ik in geen enkele.

Dan neem ik aan dat je masochist bent, door je hier te wentelen tussen mensen die wél in God geloven...
Of je bent sadist en wilt de mensen hier jennen en proberen óm te krijgen...

Dit is toch niet te geloven? Zo kun je dingen toch niet zeggen?
Of masochist of sadist? Voeg dan een derde toe: of iemand die de ander in zijn/haar waarde laat en verwacht dat de ander dat ook naar hem/haar toe doet. Iemand die gewoon zijn gang gaat en beschouwt wat er om hem/haar heen gebeurt en verder niks.
Als je op deze manier, zoals jij nu doet, denkt mensen te overtuigen kom je vast en zeker bedrogen uit. Persoonlijk zou ik er bijna afkerig van worden, van alles wat met geloven te maken heeft. Jouw waarheid is in ieder geval bepaald niet de mijne (en ja, ik ben gelovig).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2009 08:41

en de mijne ook niet. Dacht even dat ik het verkeerd gelezen had, maar blijkt er toch werkelijk te staan :?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 apr 2009 08:51

Mijn excuses. Te hard van stapel gelopen. Dat had ik inderdaad niet moeten zeggen.

Maar het raakt me keer op keer, dat juist op een forum als dit het bestaan van God onderuit wordt geschoffeld. Dat God ook keer op keer wordt beledigd.

Dat er heel veel verschillende opvattingen zijn over wie God is en wat God wil, lijkt me logisch. Dat bepaalt de veelkleurigheid van RefoWeb.

Maar met name 'haring' kan het niet nalaten om discussies om zeep te hebben door het bestaan van God te ontkennen.

Nogmaals excuses voor mijn eerdere reactie. Dat was heel fout.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2009 08:57

haring schreef:
Denkertje21 schreef:Neeeeee! Gods liefde is niet beperkt!
ONZE liefde is beperkt!

Gods liefde is onbeperkt maar hij stuurd ongelovige naar de hel....

Hm ja, je ligt in zee te verdrinken, er komt iemand die je een reddingsboei toewerpt. Jij pakt die niet aan en zegt: Je wil me niet redden he.... je reddingsactie is er niet voor iedereen.

Heel logisch....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2009 09:04

Denkertje21 schreef:Mijn excuses. Te hard van stapel gelopen. Dat had ik inderdaad niet moeten zeggen.

Maar het raakt me keer op keer, dat juist op een forum als dit het bestaan van God onderuit wordt geschoffeld. Dat God ook keer op keer wordt beledigd.

Dat er heel veel verschillende opvattingen zijn over wie God is en wat God wil, lijkt me logisch. Dat bepaalt de veelkleurigheid van RefoWeb.

Maar met name 'haring' kan het niet nalaten om discussies om zeep te hebben door het bestaan van God te ontkennen.

Nogmaals excuses voor mijn eerdere reactie. Dat was heel fout.

Denkertje21, waarom zou je kwaad worden als een ander niet gelooft wat jij gelooft? Dat lijkt wel een beetje alsof je zelf twijfelt en haring de schuld er van geeft, vind je dat niet een beetje zuur?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2009 09:52

Denkertje21 schreef:Maar met name 'haring' kan het niet nalaten om discussies om zeep te hebben door het bestaan van God te ontkennen.

Wat jij eigenlijk zou moeten doen is, dit topic te laten voor wat het is. Want als Haring straks zegt dat hij tot geloof is gekomen (de wonderen zijn de wereld nog niet uit, nietwaar?) is de kans groot dat jij nog negatief reageert. Oftewel: dat hij geen letter meer kan neerzetten, of het valt verkeerd.
Ik heb dat eerder gezien tussen Optimatus en Kitty. Het beste is gewoon een tijdje jezelf rust gunnen. Dan werkt hij niet meer op jou als de beruchte rooie lap op een stier.
Je bent erop gefocust en dat werkt echt niet.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 apr 2009 12:27

Marnix schreef:
haring schreef:
Denkertje21 schreef:Neeeeee! Gods liefde is niet beperkt!
ONZE liefde is beperkt!
Gods liefde is onbeperkt maar hij stuurd ongelovige naar de hel....

Hm ja, je ligt in zee te verdrinken, er komt iemand die je een reddingsboei toewerpt. Jij pakt die niet aan en zegt: Je wil me niet redden he.... je reddingsactie is er niet voor iedereen.

Heel logisch....

Ja toch? Als ik hier in nederland in middelbare scholen gratis telefoons ga uitdelen. Maar alleen voor blanke christenen. Of alleen voor moslims. Of alleen VVD stemmers. Dan word ik binnen 5 minuten veroordeeld en de school uitgezet. Als ik brandweer man ben en ik vertik het moslims uit brandende gebouwen te halen word ik sneller dan je het onze vader kunt opzeggen de brandweer uit gesmeten en waarschijnlijk juridisch vervolgd.

En terecht...

Maar van God accepteren we dat gedrag wel? Je kunt op je vingers natellen dat een verhaal niet klopt als mensen zich erin ethisch sterker blijken te gedragen dan God.

Als je denkt dat God mensen naar de hel stuurt, dan geloof je dus in 1 van twee alternatieven. Of God kan niet anders. Met andere woorden hij is dus niet almachtig. Of God wil niet anders met andere woorden zijn liefde is dan dus blijkbaar beperkt, in ieder geval kleiner dan zijn woede.

Ik geloof in een almachtige God wiens liefde onbeperkt is. Elke concessie hierop is wat mij betreft God herscheppen als kleinere God. Iets wat al veel te vaak gedaan was. Dus toen kwam christus om de weg te tonen. En vervolgens toen hij zijn hielen gelicht had deden we het vrijwel direct weer.

"God is van mij, niet van jou." Is effectief wat je zegt als je op Gods troon gaat zitten en in zijn plaats je oordeel over anderen uitspreekt.

Onbekeerd in jouw ogen is misschien niet onbekeerd in Gods ogen. Van God eisen dat hij aan jouw protocol voldoet is een variant van heilig schennis waar je jezelf en je omgeving veel leed mee veroorzaakt.

Het is beter om Gods eigen woorden ter harte te nemen "Je zult beoordeeld worden middels de maten waar je anderen mee meet" Met andere woorden. Het is positief voor jezelf en voor anderen om te leven zonder anderen te veroordelen en enkel voor je eigen daden onderscheid te maken of ze je wereld en God dienen of enkel egoistische doelstellingen hebben.

Denkertje, je bent homo. Je kunt niet verliefd worden op een vrouw en doen wat "men zegt" dat je moet doen. Maar je bent wel gepikeerd over mensen in je kerk die niet zijn wat jij vind dat ze moeten zijn. Dit is de gouden regel die Christus ons kwam uitleggen. En ik heb makkelijk praten ik weet het.. We zijn allemaal zondig. Maar misschien helpt het om elkaar de overtredingen te vergeven en te accepteren zoals ze zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 apr 2009 13:51

wijnand schreef:Zoals ik al zei bestaat twijfel in ons, maar volgens mij bestaat die twijfel alleen omdat wij Christus niet goed genoeg kennen. En hoe meer wij groeien in de kennis van God, hoe minder twijfel wij zullen hebben.

Dat is mijns inziens wel juist, ja.
Wij kunnen ons God niet voorstellen, omdat wij denken vanuit ons menselijke perspectief, met ons door de zonde verduisterde verstand. En dan krijg je altijd een te klein beeld van God.
Ik moet hierbij denken aan Psalm 34:9:
Smaakt en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man die bij Hem schuilt.

Verliefdheid kun je je pas voorstellen, als je dat echt bent. Ben je het niet, dan kun je je niet voorstellen wat dat is.
Er zijn dus van die dingen waar je je geen goede voorstelling van kunt maken zolang je ze niet ziet.
Dat gaat m.b.t. God ook op, is mijn overtuiging.
Filosofen/denkers die God niet kennen, maar die toch over Hem theoretiseren, slaan de plank gegarandeerd mis.

DesertRose schreef:ik denk, ik ken, ik voel.

zullen we zeggen, voor elk mens anders??

Mis je zo niet een beetje dat laatste punt van wijnand?
Naar mijn idee doe je nu eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen. Je verabsoluteert de menselijke uitgangspositie, het menselijke perspectief.

(Waarop ik nu reageer is van een stuk terug. Het staat op pagina 4.)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 29 apr 2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2009 13:52

Heel mooi gezegd Michael! Amen! =D>

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 apr 2009 13:54

Hm, dat is wel héél toevallig, dat als ik na anderhalf uur reageer, dat ik dat gelijktijdig met iemand anders doe! :roll: :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2009 15:09

Boekenlezer schreef:Verliefdheid kun je je pas voorstellen, als je dat echt bent. Ben je het niet, dan kun je je niet voorstellen wat dat is.
Er zijn dus van die dingen waar je je geen goede voorstelling van kunt maken zolang je ze niet ziet.
Dat gaat m.b.t. God ook op, is mijn overtuiging.
Filosofen/denkers die God niet kennen, maar die toch over Hem theoretiseren, slaan de plank gegarandeerd mis.

Hmm, dat is wel heel makkelijk. Je diskwalificeert a priori al alle denkers die het niet met je eens zijn onder het mom dat zij de materie niet goed beheersen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 apr 2009 15:15

Ja toch? Als ik hier in nederland in middelbare scholen gratis telefoons ga uitdelen. Maar alleen voor blanke christenen. Of alleen voor moslims. Of alleen VVD stemmers. Dan word ik binnen 5 minuten veroordeeld en de school uitgezet. Als ik brandweer man ben en ik vertik het moslims uit brandende gebouwen te halen word ik sneller dan je het onze vader kunt opzeggen de brandweer uit gesmeten en waarschijnlijk juridisch vervolgd.

En terecht...

Maar van God accepteren we dat gedrag wel? Je kunt op je vingers natellen dat een verhaal niet klopt als mensen zich erin ethisch sterker blijken te gedragen dan God.

Als je denkt dat God mensen naar de hel stuurt, dan geloof je dus in 1 van twee alternatieven. Of God kan niet anders. Met andere woorden hij is dus niet almachtig. Of God wil niet anders met andere woorden zijn liefde is dan dus blijkbaar beperkt, in ieder geval kleiner dan zijn woede.

Ik geloof in een almachtige God wiens liefde onbeperkt is. Elke concessie hierop is wat mij betreft God herscheppen als kleinere God. Iets wat al veel te vaak gedaan was. Dus toen kwam christus om de weg te tonen. En vervolgens toen hij zijn hielen gelicht had deden we het vrijwel direct weer.

Om in je eigen voorbeeld te blijven: als mensen de telefoon niet aanpakken, dan staan ze om eigen schuld met lege handen.
En volgens mij is dit wat Marnix zegt: God biedt mensen redding aan in Zijn Zoon. Wie dan nog weigert, kiest er toch zelf voor om voor altijd en langer buiten Gods gemeenschap te blijven?

Terug naar “[Religie] - Open forum”