In een democratie is het wel aardig als een instantie gesteund wordt door een meerderheid ja, of wil jij alleen democratie als het jou uitkomt?
Belgische toestanden zijn toestanden waarbij de politiek er een puinhoop van maakt, met of zonder koning.
Ik heb nooit gezegd dat ik enkel een democratie wil als het me uitkomt. Zoals de casus België al laat zien is een puinhoop blijkbaar niet afhankelijk van wel of geen koningshuis, maar van andere variabelen.
En blijkbaar wil dit volk, bestaande uit een verzameling individuen, soeverein zijnde, een monarchie op parlementaire grondslag, zoals nu het geval is. Daar heeft ons volk sinds de invoering van het algemeen kiesrecht telkenmale voor gekozen. Republikeinse standpunten konden blijkbaar niet op een meerderheid rekenen. Dat kun je op een PR-campagne afschuiven, maar dat is natuurlijk wel een beetje mieterig. Jij wilt een democratie, dan moet je accepteren dat jij niet altijd je zin krijgt.
O dat accepteer ik ook heus wel hoor, maak je niet ongerust, zo'n democraat ben ik namelijk wel. Natuurlijk speelt de PR mee, dat lijkt me vrij logisch want dat bepaalt toch voor een belangrijk gedeelte het beeld. Maar volgens mij ging het in dit topic over wat je van monarchie vindt, dan hoef je het niet per se met de meerderheid eens te zijn toch? Of mag je ook niet meer tegen legale abortus zijn, waar ik overigens niet tegen ben maar dat terzijde, als de meerderheid voor is? De wil van de meerderheid moet weliswaar gevolgd worden, de meerderheid heeft niet altijd gelijk. Ik denk overigens eerder dat het volk, net als ik, er momenteel weinig last van heeft en daarom geen moeite doet het af te schaffen.