Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 17:16

Denkertje21 schreef:*zucht*

haring, wat wil je nou?

Mijn mening geven. Ik wilde uitleggen dat ik vind dat jou redenatie niet klopt.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 17:20

mohamed schreef:Een os kent zijn bezitter (Jes 1,3) dus moet een mens daar ook toe in staat zijn.

Dit komt een beetje flauw over. Ik krijg het idee dat zegt, ik ben dom omdat ik de schepper niet herken. Ik hang gewoon een andere filosofie aan en geloof niet in bepaalde dingen. Is dat nou zo erg?

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 17:31

Denkertje21 schreef:Ga nou niet God de schuld geven van je onbekeerdheid. We zitten vaak veel te veel vast aan deze wereld. Heb je je ooit al eens alles uit handen laten nemen door Hem die jou niet zomaar op het erf van het Verbond heeft gebracht. Hij zoekt jou!!! Zoek jij Hem?

Wat denk jij toch zwart wit zeg. Je hangt alleen een goede filosofie/religie/geloof aan als je in de mijne gelooft de rest heeft het fout. Sommige mensen komen tot een andere filosofie/geloof als die van jou. Als je in een gezin word geboren van moslims en ze leren je moslim te zijn is de kans groot dat je later ook moslim word. Als je in een niet gelovig gezin opgroeid en men geeft je geen religie mee geven is de kans groot dat je dat zelf ook niet krijgt (lees goed, groot, niet 100% dus). Waar je mee omgaat wordt je mee besmet, dit is in de psygologie letterlijk zo. Jij bent atheist voor de meeste goden behalve de christelijke god. Ik sluit ze allemaal uit. Jij gaat 1 god verder dan ik.

Ik ga je een vraag stellen.

Waarom geloof je niet in het hindoeisme, boeddhisme, islam, de goden van de romeinen/oude grieken/oude egyptenaren?? Waarschijnlijk omdat je bent opgevoed met het christelijk geloof. Als je in een moslim gezin was geboren dan was de kans groot dat je nu moslim zou zijn. (dat geld voor elke andere religie).

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 apr 2009 18:31

Er zijn in de bijbel toch echt voorbeelden te vinden van Joden en Romeinen die Christen werden, en dit terwijl ze Joods/Romeins werden opgevoed.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 apr 2009 18:37

haring schreef:Ik ga je een vraag stellen.

Waarom geloof je niet in het hindoeisme, boeddhisme, islam, de goden van de romeinen/oude grieken/oude egyptenaren?? Waarschijnlijk omdat je bent opgevoed met het christelijk geloof. Als je in een moslim gezin was geboren dan was de kans groot dat je nu moslim zou zijn. (dat geld voor elke andere religie).

Die vraag is zo simpel te beantwoorden:
Allereerst: God had mij al van eeuwiheid op het oog. Niet te bevatten, niet te verklaren, maar daarin ligt mijn 'keuze'...

Dan: hoe kán ik bij een andere religie terecht komen, als ik zie hoe je je daar te pletter moet werken om tot behoud te komen! De moslims hebben zoveel plichten waar hun behoud, hun ticket to paradise van afhankelijk is .
Kijk naar het boeddhisme, hindoeïsme en ga maar door: 't is hard werken om verder te komen.

En bij God? 't Is allemaal gratis, voor noppes, Solo Gratia. Door genade alleen.
Of toch niet helemaal gratis. Jezus Christus heeft het voor zijn kinderen opgeknapt en de fout hersteld! En dat was alles behalve goedkoop!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2009 19:15

Denkertje21 schreef:Dan: hoe kán ik bij een andere religie terecht komen, als ik zie hoe je je daar te pletter moet werken om tot behoud te komen! De moslims hebben zoveel plichten waar hun behoud, hun ticket to paradise van afhankelijk is .
Kijk naar het boeddhisme, hindoeïsme en ga maar door: 't is hard werken om verder te komen.

En bij God? 't Is allemaal gratis, voor noppes, Solo Gratia. Door genade alleen.
Of toch niet helemaal gratis. Jezus Christus heeft het voor zijn kinderen opgeknapt en de fout hersteld! En dat was alles behalve goedkoop!

Je hebt een punt Denkertje, hoewel je het een ander(e) geloof/religie niet uit kunt vlakken, Jij/ik geloven in het Solo gratia, lastig is wel dat het feitelijk tegen het mens zijn ingaat. De mens is er merendeels niet optoegespitst iets gratis te ontvangen, zonder dat er nu of later iets voor wordt terug verlangt. Eigenlijk wordt er wel iets terug verlangt, namelijk: geloven in! Dat stukje gaat nl ook niet altijd vanzelf.

Punt met plichten (werken voor of tot een behoud) is, dat een mens zich daar zelf meer aan kan spiegelen, men doet iets, men ontvangt iets. Men kan zich zelf ergens op beroe(m)pen. Of het harder werken is om er te komen, weet ik zo net nog niet... Het uitgangspunt: plichten (werken voor of tot een behoud) kan wel een bepaalde menselijke behoefte bevredigen.

Welke religie je ook hangt, ook in het christelijk geloof kan men niet alleen spreken van enkel Sola Gratia, er zijn er en is meer...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 apr 2009 19:40

Harm-J schreef:ook in het christelijk geloof kan men niet alleen spreken van enkel Sola Gratia, er zijn er en is meer...

dat realiseer ik me ook wel. Maar mijn behoud hangt er niet van af of ik nou zoveel goeie dingen doe.
Maar het geloof zonder de werken is dood.
Logisch: je loopt je toch uit de naad voor Iemand waar je van houdt?

In de brief aan Titus staat het heel mooi:
opdat zij de leer van God, onze Zaligmaker, in alles mogen versieren.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2009 19:43

Denkertje21 schreef:In de brief aan Titus staat het heel mooi:
opdat zij de leer van God, onze Zaligmaker, in alles mogen versieren.

Lukt niet, ik besmeur het eerder dan ik het versier..!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2009 20:29

haring schreef:Jij bent atheist voor de meeste goden behalve de christelijke god. Ik sluit ze allemaal uit. Jij gaat 1 god verder dan ik.

Andersom dan toch? Jij gaat één god verder dan Denkertje, qua uitsluiten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2009 20:30

Wullimpie schreef:Er zijn in de bijbel toch echt voorbeelden te vinden van Joden en Romeinen die Christen werden, en dit terwijl ze Joods/Romeins werden opgevoed.

Ach, daar hoef je niet eens voor in de Bijbel te kijken. Zelfs hier zijn forummers die het geloof of ongeloof waar ze mee zijn opgegroeid achter zich hebben gelaten en evt. een ander hebben aangenomen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2009 20:33

Denkertje21 schreef:Dan: hoe kán ik bij een andere religie terecht komen, als ik zie hoe je je daar te pletter moet werken om tot behoud te komen! De moslims hebben zoveel plichten waar hun behoud, hun ticket to paradise van afhankelijk is .

Voor zover ik het begrepen heb, ligt die beslissing uiteindelijk enkel en alleen bij Allah. Je kunt als moslim geen gegarandeerd kaartje naar het paradijs kopen, net zomin als een christen dat kan.

O, is dat zo? Dat is nieuw voor mij. Met name wat betreft het Boeddhisme ben ik erg benieuwd wat je precies bedoelt.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 20:55

Mortlach schreef:
haring schreef:Jij bent atheist voor de meeste goden behalve de christelijke god. Ik sluit ze allemaal uit. Jij gaat 1 god verder dan ik.

Andersom dan toch? Jij gaat één god verder dan Denkertje, qua uitsluiten.

Ja dat bedoel het ook. Met dat 1 god verder gaan bedoelde ik eigenlijk, jij gelooft nog in 1 god, ik in geen enkele.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 20:56

Wullimpie schreef:Er zijn in de bijbel toch echt voorbeelden te vinden van Joden en Romeinen die Christen werden, en dit terwijl ze Joods/Romeins werden opgevoed.

Goed lezen, ik zei dat het niet 100% was.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 apr 2009 20:58

Denkertje21 schreef:
haring schreef:Ik ga je een vraag stellen.

Die vraag is zo simpel te beantwoorden:
Allereerst: God had mij al van eeuwiheid op het oog. Niet te bevatten, niet te verklaren, maar daarin ligt mijn 'keuze'...

Dan: hoe kán ik bij een andere religie terecht komen, als ik zie hoe je je daar te pletter moet werken om tot behoud te komen! De moslims hebben zoveel plichten waar hun behoud, hun ticket to paradise van afhankelijk is .

Ah ik begrijp je al, je vind het ene gewoon leuker. Maar dat maakt het nog niet waar hoor. Hoe weet je dan zo zeker dat jou religie waar is en de andere allemaal fout zijn??

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2009 22:22

haring schreef:
mohamed schreef:Een os kent zijn bezitter (Jes 1,3) dus moet een mens daar ook toe in staat zijn.

Dit komt een beetje flauw over. Ik krijg het idee dat zegt, ik ben dom omdat ik de schepper niet herken. Ik hang gewoon een andere filosofie aan en geloof niet in bepaalde dingen. Is dat nou zo erg?

Nou, als iemand Michael Jackson covered maar diens zus in de hoes credit, dan vind ik dat niet correct inderdaad. Doch weet ik niet of het erg is want misschien dacht hij wel dat alle Jacksons goden zijn. Hoe dan ook, ik probeerde niet te suggereren dat ik je dom vind, maar dat wij best in staat zijn om onze schepper te kunnen herkennen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”