Buik/darmproblemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meissie88

Re: Buik/darmproblemen

Berichtdoor meissie88 » 26 apr 2009 10:39

Een ruggenprik kan ook omgezet worden in een langer durende pijnbestrijding,
dan wordt er via de naald waarmee de ruggenprik is uitgevoerd een dun slangetje ingebracht.
Pijnstillende medicatie kan op die manier (continue) worden toegediend via een infuuspomp
en soms kan er gekeken worden of dat je een infuuspomp krijgt waarbij je zelf extra pijnstilling
kan toedienen, met natuurlijk wel een maximun .

Dat klopt wel, want er word een dun slangetje in gebracht, zodat ze pijn-medicatie kunnen regelen...Nu je 't zegt, herkeni k 't weer ;-) Dat slangetje word er dan de volgende dag, als 't goed is, er weer uitgehaald...

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 26 apr 2009 12:25

Na een operatie zullen de wonden zeer doen. Dat kun je dan wel ontzien door niet goed door te ademen. Door zo'n ruggeprik te geven kunnen ze dan zorgen dat je dus normaal blijft doorademen omdat je geen last hebt van pijn.

Daarom heb ik het ook wel gehad, alleen mocht ik toen niet dezelfde dag naar huis :P

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 26 apr 2009 17:32

dan klinkt het wel logischer ;)

Ik kreeg 'gewoon' een morfine pomp toen m'n galblaas werd verwijderd, kon ik zelf de pijnstilling regelen.

Hou er overigens rekening mee dat het kan zijn dat je een paar weken uit de running bent, wat hebben ze tegen jou gezegd daaroveR?

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 apr 2009 19:04

Ze hebben mij verteld dat ik er vanuit moest gaan dat ik min. 2 weken niet kon werken,omdat ik in de zorg werk, was het miss wel verstandig om wat langer thuis te blijven, of wat langer op therapeutische basis te werken...Maar het ligt er heel erg aan hoe 't hersteld, en hoe moe ik ben, want dat werd wel verteld dat je érrrug moe dr van word!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 27 apr 2009 14:50

ik ben 6 weken thuis geweest, maar ik heb ook bijna een week in het ziekenhuis gelegen, dat scheelt natuurlijk ook wel, ik was echt zo slap als een vaatdoek na die tijd.
Ging na 3 weken éven naar een winkel, m'n moeder raadde het me sterk af, maar ik was eigenwijs. Ze had achteraf gelijk, alles draaide enzo ;).

Vorige week zei ik tegen de anesthesist dat ik vond dat het zo lang duurde voordat ik me de oude voelde, en ik gaf aan dat ik dacht dat het door de narcose kwam.
Toen zei hij lachend, daar gooit iedereen het op, maar wat ze vergeten is dat de balans van je lichaam helemaal in de war is, er wordt gewoon een orgaan weggehaald!
Denk dat je dat goed in je achterhoofd moet houden. Let gewoon goed op je zelf, dat is super belangrijk!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2009 15:19

Mensen willen allemaal te snel. Mijn zus had vorig jaar een open-hart operatie en was na een half jaar boos dat ze nog steeds zo moe was. Ze is 75, dus we gooiden het daar maar op! Want als we zeiden: "ja, maar het is pas... weken geleden" sprong ze uit haar vel.
Je moet gewoon je lijf gelegenheid geven te herstellen.

*Annette*
Majoor
Majoor

Buik/darmproblemen

Berichtdoor *Annette* » 27 apr 2009 16:26

Kom net bij de huisarts vandaan, had zaterdag al gigantische kramp/pijn onderin me onderbuik. Vanmorgen begon het weer, lag krom van de pijn. Na een uur of 3/4 begint het wat af te zakken. En daarna blijft er een zeurend gevoel in de onderbeuk en van 'onderen'. Toch maar even na de huisarts geweest, verkramping van de darmen :?. Heb een lijstje met voedingstips meegekregen voor PDS, maar even kijken hoe het dan gaat. En als ik weer een 'aanval' krijg 1000mg paracetomol innemen. Ben soms echt me eigenlijks lichaam vreselijk zat :oops:.
Wat de toekomst brengen moge........

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 apr 2009 00:35

Ik ben zo brutaal om in te springen over het narcose gebeuren.

Je krijgt of narcose of de ruggeprik (spinaal/epiduraal) met een roesje. Ik maak wel mee dat de galblaas verwijdert wordt onder spinale verdoving (vergeet maar heel snel weer meissie). En dit kan inderdaad best wel hoog gezet worden. En natuurlijk een lekker roesje om te slapen. Veel minder risico's dan narcose.

Meestal krijgen de patiënten die ik meemaak een PCApomp --> morfine die jij jezelf kan toedienen. Veel patiënten vinden het ideaal. Kan er hele leuke verhalen over vertellen :mrgreen:

Continue pijnstilling toedienen via de 'ruggeprik'(epiduraal) gebeurt regelmatig, maar de galblaasoperatie is daar te klein voor en is niet zo pijnlijk dat het ook nodig is.

Meissie: pas goed op jezelf. Neem de adviezen van Janoek ter harte! En begin vooral niet met te snel weer gaan werken!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 apr 2009 10:59

*Annette* schreef:Kom net bij de huisarts vandaan, had zaterdag al gigantische kramp/pijn onderin me onderbuik. Vanmorgen begon het weer, lag krom van de pijn. Na een uur of 3/4 begint het wat af te zakken. En daarna blijft er een zeurend gevoel in de onderbeuk en van 'onderen'. Toch maar even na de huisarts geweest, verkramping van de darmen :?. Heb een lijstje met voedingstips meegekregen voor PDS, maar even kijken hoe het dan gaat. En als ik weer een 'aanval' krijg 1000mg paracetomol innemen. Ben soms echt me eigenlijks lichaam vreselijk zat :oops:.

Dat is geen fijn gevoel he Annette? Ik heb dat ook eens in de paar jaar. Dan moet je gewoon stil op bed gaan liggen, vooral niet bewegen en na een paar uur gaat het weer beter.
Dat helpt bij mij het beste.
Je hebt vast al Duspatal ooit eens gekregen van de arts? Ik heb daar laatst een kuurtje van gehad, vanwege PDS, en dat heeft wel wat geholpen. Verder idd goed je voeding in de gaten houden en verder moeten we er denk ik mee leren leven totdat het misschien ooit over gaat. :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 06 mei 2009 16:33

'k Werd vanmiddag gebeld door 't ziekenhuis...13 mei word 'k geopereerd!

Ik werd anoniem gebeld, en ik dacht dat 't m'n vriend was, dus ik neem op: Heyy...Hoe ist? .. Gelukkig kon die vrouw er om lachen, maar 'k schaamde me wel ff :lol: +

12 Mei word ik gebeld voor tijdstip van opname en operatie, Vind het wel érrg snel gaan opeens! Niet dat ik het erg vind, want ik begon (bij wijze van spreken) te twijfelen of dr nog wel galstenen zaten, maar zaterdag, op mn verjaardag, had ik ook van alles gegeten, zonder echt bij na te denken, en onder het eten was 't raak :( Gelukkig was't maar een korte aanval, maar hij was wel weer heftig, daarna een uur op bed gelegen, maar 't hielp niet ofzo, want was daarna nog bekaf... En natuurlijk toen ik op bed lag, kwam er een hele hoop visite in 1x...Majah..Hooop dat dat de laatste was voor de operatie :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2009 17:07

Veel sterkte! Heb je maar weinig tijd meer om ertegen op te zien!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 06 mei 2009 17:12

Ja inderdaad...Over 'n week is 't al zo ver...Raar idee dat ik over 'n week niet meer bang voor galsteen-aanvallen hoef te wezen! Al zal ik er dan ws niet eens aan dénken!

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2009 17:27

Lijkt me heerlijk voor je. Mijn dochter moet om een heel andere reden ook alle dagen denken aan wat ze eet (ze heeft Colitis, dat is een 'zusje' van de ziekte van Crohn). Ik merk dus hoe moeilijk dat soms is. Geniet er maar van, als het straks allemaal voorbij is!

*Annette*
Majoor
Majoor

Buik/darmproblemen

Berichtdoor *Annette* » 11 mei 2009 20:56

Heel veel sterkte woensdag Meissie88 8>)!! Hopelijk mag je snel opknappen! Zie je erg tegen de operatie op?

em_ma schreef:
*Annette* schreef:Kom net bij de huisarts vandaan, had zaterdag al gigantische kramp/pijn onderin me onderbuik. Vanmorgen begon het weer, lag krom van de pijn. Na een uur of 3/4 begint het wat af te zakken. En daarna blijft er een zeurend gevoel in de onderbeuk en van 'onderen'. Toch maar even na de huisarts geweest, verkramping van de darmen :?. Heb een lijstje met voedingstips meegekregen voor PDS, maar even kijken hoe het dan gaat. En als ik weer een 'aanval' krijg 1000mg paracetomol innemen. Ben soms echt me eigenlijks lichaam vreselijk zat :oops:.

Dat is geen fijn gevoel he Annette? Ik heb dat ook eens in de paar jaar. Dan moet je gewoon stil op bed gaan liggen, vooral niet bewegen en na een paar uur gaat het weer beter.
Dat helpt bij mij het beste.
Je hebt vast al Duspatal ooit eens gekregen van de arts? Ik heb daar laatst een kuurtje van gehad, vanwege PDS, en dat heeft wel wat geholpen. Verder idd goed je voeding in de gaten houden en verder moeten we er denk ik mee leren leven totdat het misschien ooit over gaat. :wink:

Nee idd is het geen fijn gevoel. Heb het gelukkig niet meer zo erg gehad, is altijd zo ben je bij de huisarts geweest :wink:... heb wel veel buikpijn ed. :(. Heb nog nooit Duspatal gehad, had de afgelopen tijd wel veel buikpijn, dan opeens moet ik weer plotseling naar de wc ed... Bah! Aantal weken geleden kreeg ik opeens zo'n vreselijk kramp zaterdags, maandag weer en toen stuurde me ma me maar na de huisarts.

Van de huisarts kreeg ik een briefje over DPS, daar ging het ook vooral over voeding aanpassen. Maar als het net zoals met me maag gaat, het de ene keer wel kunnen verdragen en er de volgende keer erg misselijk van worden is het erg lastig. Ben gewoon me eigen lichaam vreselijk zat :oops:... ermee leren leven totdat het misschien een keer overgaat :roll:...
Wat de toekomst brengen moge........

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 11 mei 2009 22:22

Wat naar allemaal Annette! :( Kan me goed voorstellen dat je d'r flink van baalt! Kop op!(klinkt zo goedkoop, maar meen 't echt ;-) ) *Hug!*

Terug naar “Archief”