Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor kirdneh » 27 apr 2009 17:50

haring schreef:
snicker schreef:
Fijn dat je het zegt dat het een theorie is. Nu de rest van de wereld nog.
Waarom zou je er niets mee kunnen als je moet toegeven: God deed het. In de eeuwen voor Darwin deed men niet anders. Waarom is men te beroerd om God de eer te geven van hoe wijs Hij alles geschapen heeft.

Omdat je niet kunt aantonen dat jouw god bestaat en daar achter zit.

Je kunt niet eens bewijzen dat er een god bestaat. God valt buiten wetenschappelijke observatie's. En zeggen, god deed het is hetzelfde als, ik weet het niet. Alles wat we niet begrijpen, daar halen we god erbij om het te verklaren. Maar ja dat is natuurlijk een non verklaring.

Hoe je het nou wend of keert, de evo's zeggen dat de god 'ik weet het niet' heeft gedaan, wij zeggen dat God 'Ik zal zijn die Ik zijn zal" het heeft gedaan.Ik ben blij dat je wederom weer bewijst dat de ET gebaseerd is op een gelovige basis.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 27 apr 2009 21:48

GRVDA schreef:
kees61 schreef:n van zoiets als DNA met ongelooflijk veel informatie er in, dat je toch echt niet willekeurig kan noemen, wordt gezegd dat het vanzelf ontstaan is.
Dat zegt ook niemand. Het Abiogenesis verhaal zegt denk ik nergens vanzelf, ik heb je nog het filmpje laten zien dat het op eenvoudige wijze probeert uit te leggen.

Nou het blijkt toch duidelijk uit dat filmpje? God is nergens bij nodig. Mensen waren er nog niet en geen andere levende organismen, dus ook geen kaboutertjes. Het leven dat ontstaan zou zijn, is vanzelf ontstaan, zonder reden en zonder hulp.
Als je dat niet vanzelf noemt...

GRVDA schreef:
kees61 schreef:Waarom is men te beroerd om God de eer te geven van hoe wijs Hij alles geschapen heeft.
Deze opmerking is ook weer tsja, waarom omdat we er niks aan hebben in de wetenschap,volgens mij is dit al een aantal keer genoemd. Buiten de wetenschap zijn er ook genoeg wetenschappers( vrije tijd) die geloven in een God.

Geloof is niet iets dat je soms wel doet en soms niet, net hoe je pet staat.
Maar je hebt zelf de citaten gezien van wetenschappers die toegeven dat er maar 2 manieren zijn om al het leven op deze planeet te krijgen: vanzelf en daarna via evolutie, of het is geschapen.
Maar ja, een schepping wijst men bij voorbaat al af. Als men dat doet omdat het niet wetenschappelijk is, dan mankeert er misschien wel wat aan de grenzen die de wetenschappers zichzelf hebben opgelegd.
Want nu wil men perse een oplossing vinden die buiten de schepping om gaat, maar als dat toch de enige oplossing blijkt te zijn, dan kan men er via de wetenschap nooit achter komen. En dan is het ook wel duidelijk dat er meer is dan wetenschap alleen.

GRVDA schreef:
kees61 schreef:Er is even veel kans dat een pakicetus een fossiel wordt, als zijn nageslacht. En om de hoeveel jaar kwam er een nieuwe generatie pakicetus? Om de 5 jaar? Dan heb je in 3 miljoen jaar maar liefst 600.000 generaties. En men vindt daar geen enkel restje van..

Als je toch over kans gaat praten, waarom neem je dan de kans die Mortlag je aangeeft niet mee?

Omdat dat niet te vergelijken is met mijn voorbeeld. Alle Amerikanen plotseling dood en dan blijft er misschien 75% van 1 skelet over. Of 600.000 jaar lang pakicetus->ambulocetus generaties. Dan heb je 600.000 kansen op een gunstige omstandigheid om fossielen te vormen en in het voorbeeld van Mortlach is er maar 1 kans.
En dat er een pakicetus fossiel gevonden is en ook een van een ambolucetus, geeft al aan dat mijn voorbeeld de werkelijkheid beter benadert (ff met evolutie ogen bekeken). En dat er een laag met fossielen tussen de pakicetus en de ambolucetus zit, zegt dat er continue fossielen gevormd zijn in die 3 miljoen jaar. En dan is het echt raar dat er geen tussenvormen gevonden zijn.

GRVDA schreef:Waarom google je bijvoorbeeld niet eens op "transitional fossils", ga je nu werkelijk beweren dat deze niet gevonden zijn?

Ja dat durf ik wel te beweren.
Maar buiten dat, wat wil je dan nog bewijzen met fossielen? Je kunt er echt geen afstamming mee bewijzen. Het enige transitionele er aan is dat ze op elkaar lijken. Dus op elkaar lijken is een wetenschappelijk bewijs. Aha.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 27 apr 2009 22:41

Kees61,

Nee dat noem ik niet vanzelf, ik noem dat aan de hand van de natuurkunde en scheikunde.
kees61 schreef:Nou het blijkt toch duidelijk uit dat filmpje? God is nergens bij nodig. Mensen waren er nog niet en geen andere levende organismen, dus ook geen kaboutertjes. Het leven dat ontstaan zou zijn, is vanzelf ontstaan, zonder reden en zonder hulp.
Als je dat niet vanzelf noemt...

kees61 schreef:Want nu wil men perse een oplossing vinden die buiten de schepping om gaat, maar als dat toch de enige oplossing blijkt te zijn, dan kan men er via de wetenschap nooit achter komen. En dan is het ook wel duidelijk dat er meer is dan wetenschap alleen.

Wat leidt tot je conclusie?
Wel ben ik het met je eens dat creatie door een God ver buiten de wetenschap ligt.
kees61 schreef:Omdat dat niet te vergelijken is met mijn voorbeeld. Alle Amerikanen plotseling dood en dan blijft er misschien 75% van 1 skelet over. Of 600.000 jaar lang pakicetus->ambulocetus generaties. Dan heb je 600.000 kansen op een gunstige omstandigheid om fossielen te vormen en in het voorbeeld van Mortlach is er maar 1 kans.
En dat er een pakicetus fossiel gevonden is en ook een van een ambolucetus, geeft al aan dat mijn voorbeeld de werkelijkheid beter benadert (ff met evolutie ogen bekeken). En dat er een laag met fossielen tussen de pakicetus en de ambolucetus zit, zegt dat er continue fossielen gevormd zijn in die 3 miljoen jaar. En dan is het echt raar dat er geen tussenvormen gevonden zijn.

Ik vraag me af, doordat je dit zegt, wat jouw kennisniveau is inzake paleontologie.
kees61 schreef:Ja dat durf ik wel te beweren.
Maar buiten dat, wat wil je dan nog bewijzen met fossielen? Je kunt er echt geen afstamming mee bewijzen. Het enige transitionele er aan is dat ze op elkaar lijken. Dus op elkaar lijken is een wetenschappelijk bewijs. Aha.

Nee je trekt hier weer een verkeerde conclusie maar dat geeft niet. Gemeenschappelijk afstamming is een theorie net zoals we alles theorie noemen. Ik heb al een aantal keren gezegd dat bewijzen voorbehouden zijn aan de wiskunde.
Verder correleren die paleontologische vindingen met alle andere takken van sport. Alle feiten wijzen dezelfde richting op.
Jammer dat je vindt dat er geen transitional fossils zijn wat dan sluit je je ogen voor feiten.

met vriendelijke groet,
P.S. nog een aardig filmpje dat een vergelijking trekt. http://www.youtube.com/watch?v=t0HK3c4K7UI

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2009 09:05

Het grote manco aan het creationistische denken, is dat ze blijkbaar overtuigd zijn dat een tussenvorm een halfbakken beestje moet zijn. Dat is niet zo. Elke tussenvorm is ook een zelfstandige vorm op zich - logisch natuurlijk, want het moet wel levensvatbaar zijn. Het feit is dat de eerste vogel meer op reptielen leken dan alle vogels die daarna volgden, hetzelfde voor het eerste amfibie, dat leek meer op een vis dan alle daaropvolgende amfibiën.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 28 apr 2009 09:28

Onder verwijzing naar het hiernavolgende artikel in het Reformatorisch Dagblad van 24 april jl.

link: http://www.refdag.nl/artikel/1406278/Ge ... jaren.html

denk ik dat de diverse discussies die gevoerd worden/werden onder diverse topics, zoals

"Hoe oud is de aarde?", "Archeologie en de boeken van Mozes", enz. enz. in dit artikel een beetje

in de standpunten van enerzijds Gijsbert van den Brink en anderzijds Terry Mortensen worden

samengevat/vertegenwoordigd.

Terry Mortensen wordt op deze website vertegenwoordigd door o.a. kirdneh, rai, Antoon,

Kees61, misschien ook studentjehhs? Desert Rose? (en anderen)

Gijsbert van den Brink (misschien niet op alle punten, maar gedeeltelijk) door o.a. grvda,

Mortlach, Hettys, gimpy, eml, Yours, Martien, ondergetekende (en anderen o.a. ook Floefloe?

en Parsifal?)

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 28 apr 2009 10:37

Eury,

Terry Mortensen zegt onder andere in een artikel in het ND
Zonder de letterlijke uitleg van Genesis 1-3 staat ook het leiderschap van de man in het huwelijk en in de kerk op losse schroeven. Paulus schrijft immers dat de vrouwen zich rustig moeten houden, omdat Adam het eerst geschapen werd en Eva zich door de slang tot zonde liet verleiden. Paulus neemt het paradijsverhaal uiterst letterlijk en trekt er vergaande consequenties uit. Waarom zouden wij het anders doen?''

Ik zal zijn vraag maar even beantwoorden, omdat, wait for it, vrouwen en mannen gelijk zijn en door religies vrouwen onderdrukt worden op een onterechte wijze die doet vermoeden dat er een heel stel bange mannen zijn. Met andere woorden, wait for it, Terry Mortensen is een bange luis.

Met vriendelijke groet,
P.S. DesertRose, Kirdneh houden jullie je rustig?

http://www.nd.nl/artikelen/2008/oktober ... letterlijk

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 28 apr 2009 11:02

@GRVDA

Merci voor jouw link naar het ND en jouw opmerking/commentaar!

Vriendelijke groeten retour

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 28 apr 2009 11:38

Eury schreef:Onder verwijzing naar het hiernavolgende artikel in het Reformatorisch Dagblad van 24 april jl.

link: http://www.refdag.nl/artikel/1406278/Ge ... jaren.html

denk ik dat de diverse discussies die gevoerd worden/werden onder diverse topics, zoals

"Hoe oud is de aarde?", "Archeologie en de boeken van Mozes", enz. enz. in dit artikel een beetje

in de standpunten van enerzijds Gijsbert van den Brink en anderzijds Terry Mortensen worden

samengevat/vertegenwoordigd.

Terry Mortensen wordt op deze website vertegenwoordigd door o.a. kirdneh, rai, Antoon,

Kees61, misschien ook studentjehhs? Desert Rose? (en anderen)

Gijsbert van den Brink (misschien niet op alle punten, maar gedeeltelijk) door o.a. grvda,

Mortlach, Hettys, gimpy, eml, Yours, Martien, ondergetekende (en anderen o.a. ook Floefloe?

en Parsifal?)

Interessant artikel bedankt! Ik ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd. Vanuit beide standpunten worden sterke
argumenten gegeven. Soms is het goed om ergens geen vastgeklonken mening over te hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2009 11:47

GRVDA schreef:Eury,

Zonder de letterlijke uitleg van Genesis 1-3 staat ook het leiderschap van de man in het huwelijk en in de kerk op losse schroeven. Paulus schrijft immers dat de vrouwen zich rustig moeten houden, omdat Adam het eerst geschapen werd en Eva zich door de slang tot zonde liet verleiden. Paulus neemt het paradijsverhaal uiterst letterlijk en trekt er vergaande consequenties uit. Waarom zouden wij het anders doen?''

Ik zal zijn vraag maar even beantwoorden, omdat, wait for it, vrouwen en mannen gelijk zijn en door religies vrouwen onderdrukt worden op een onterechte wijze die doet vermoeden dat er een heel stel bange mannen zijn. Met andere woorden, wait for it, Terry Mortensen is een bange luis.

Met vriendelijke groet,

Het is inderdaad een erg mooie redenatie: Als we genesis niet letterlijk lezen, dan is de man niet de baas in het huwelijk. De man is wél de baas in het huwelijk, DUS is genesis letterlijk waar.

Jaja... echt een schoolvoorbeeld van een goed wetenschappelijk argument...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 28 apr 2009 12:53

Mortlach schreef:
GRVDA schreef:Eury,

Met vriendelijke groet,

Het is inderdaad een erg mooie redenatie: Als we genesis niet letterlijk lezen, dan is de man niet de baas in het huwelijk. De man is wél de baas in het huwelijk, DUS is genesis letterlijk waar.

Jaja... echt een schoolvoorbeeld van een goed wetenschappelijk argument...

Behalve dat het geen goed argument is om de waarheid van Genesis aan te tonen, is het altijd gevaarlijk om bijbelteksten zo te gebruiken om vrouwen de discrimineren/onderdrukken. Ik zeg niet dat dat zijn doel is, maar het gevaar zit er wel in.

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 28 apr 2009 13:31

studentjehhs schreef:Interessant artikel bedankt! Ik ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd. Vanuit beide standpunten worden sterke argumenten gegeven. Soms is het goed om ergens geen vastgeklonken mening over te hebben.

@studentjehhs

Vraagje: Wat zijn, volgens jou, de sterke argumenten in de redenering van Terry Mortensen?

PS: ik heb deze sterke argumenten (nog) niet kunnen vinden!

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 28 apr 2009 14:02

Eury schreef:
studentjehhs schreef:Interessant artikel bedankt! Ik ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd. Vanuit beide standpunten worden sterke argumenten gegeven. Soms is het goed om ergens geen vastgeklonken mening over te hebben.

@studentjehhs

Vraagje: Wat zijn, volgens jou, de sterke argumenten in de redenering van Terry Mortensen?

o.a. deze

Toen Adam en Eva zondigden, strafte God de hele schepping. Geestelijk bezien stierven Adam en Eva meteen (Gen. 3:8). Maar ze begonnen ook lichamelijk te sterven (Rom. 5:12 en 1 Kor. 15:21, 22). De apostel Paulus zegt dat de dood het menselijk geslacht is binnengekomen door Adams zonde. De context van beide zojuist genoemde passages laat zien dat het hier ging om een fysieke dood.

Ook vertelt Genesis 3:14 ons dat de slang vervloekt werd, bóven enig ander dier. Deze vloek zorgde ervoor dat de lichaamsbouw van de slang of zijn fysieke gedrag veranderd werd. Het is daarom redelijk om te veronderstellen dat de andere vervloekte dieren ook op een bepaalde manier veranderd werden, wat er blijkbaar onder meer toe leidde dat sommige ervan vleeseters werden.

Ook Eva onderging een lichamelijke verandering, waardoor ze bij het baren van kinderen meer pijn zou ervaren (Gen. 3:16). En het aardrijk zelf werd vervloekt (Gen. 3:17-19), wat bij Lamech in het geheugen gegrifd stond, toen zijn zoon Noach duizend jaar na deze vervloeking werd geboren (Gen. 5:29).

Tijdens de zondvloed werd de hele aarde nogmaals vervloekt, samen met de landdieren en de vogels die niet in de ark waren, omdat de mens voortdurend bleef zondigen (Gen. 8:22). Goddelijke vloeken zijn altijd een reactie op menselijke opstandigheid en vaak sterven ook dieren die met deze mensen verbonden zijn.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 28 apr 2009 16:52

studentjehhs,

Je noemt hier een aantal zaken maar ik zie niet helemaal waar je op doelt inzake argumenten.

met vriendelijke groet,

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 28 apr 2009 17:14

Hoe bedoel je?

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 28 apr 2009 18:02

studentjehhs,

Eury schreef:@studentjehhs

Ik heb dezelfde vraag nav de punten die je noemt.

met vriendelijke groet,

Terug naar “Archief”