Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

wijnand
Mineur
Mineur

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 13:31

Ik snap wat je bedoeld denkertje..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2009 13:51

Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef:ik denk, ik ken, ik voel.

zullen we zeggen, voor elk mens anders??

Ik geloof vast dat God met iedereen een andere weg gaat... Maar uiteindelijk zijn er maar twee wegen zoals dat in Mattheus 25 is verwoord:

En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
En Hij zal de schapen tot Zijn rechterhand zetten, maar de bokken tot Zijn linkerhand.
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Ik zet dit met huiver neer. Dat is ook waarom ik dit topic aanmaakte. Er zal toch niemand achterblijven?

Er zullen mensen achterblijven, dat zegt Jezus ons ook.

37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 27 apr 2009 15:17

Ik vind het van God uit toch een beetje raar gedacht dat zovelen buiten het bootje vallen. Is Gods liefde dan zo beperkt?

Het christendom zegt een boodschap van liefde te verkondigen, maar het komt op mij meer over als: slikken of stikken.
Jezus is zogegezegd je lieve zaligmaker, maar als je dat niet kunt beamen dan veranderd God in een keer in een grote boze boeman die mensen voor eeuwig foltert. Ik word altijd een beetje verdrietig van mensen die dat met veel bombarie als een boodschap van liefde verkondigen. Voor mij haal je de betekenis van het woord liefde daarmee naar beneden.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 15:34

Het christendom zegt een boodschap van liefde te verkondigen, maar het komt op mij meer over als: slikken of stikken.
Jezus is zogegezegd je lieve zaligmaker, maar als je dat niet kunt beamen dan veranderd God in een keer in een grote boze boeman die mensen voor eeuwig foltert. Ik word altijd een beetje verdrietig van mensen die dat met veel bombarie als een boodschap van liefde verkondigen. Voor mij haal je de betekenis van het woord liefde daarmee naar beneden.

God is niet alleen liefde, maar ook rechtvaardig. Je wilt ook dat God rechtvaardig is, een voorbeeld: Stel dat je een dochter hebt en een groep mannen ontvoerd je dochter en doet onmogelijke dingen met haar en je spoort die mannen op en sleept ze voor de rechter. En de rechter zegt: "ik ben een liefdevolle rechter, ik spreek de mannen dus vrij". Je zult boos worden, nee... woedend! Je zal overal bekendmaken dat er een rechter is die zelf de grootste crimineel ter wereld is omdat hij criminelen die zo'n grote ranzigheid doen vrij uit laat gaan. (paul washer gebruikt dit voorbeeld in een preek die hij geeft, vond hem erg sterk)

God is rechtvaardig en dat is mooi, maar ook beangstigend. Want wij zijn allemaal in meer of mindere mate schuldig. Elke dag dat wij leven en God niet volledig eren als Schepper en als Heer is een klap in het gezicht van Hem (als het ware). Dat is logisch want Hij heeft ons gemaakt met als doel om Hem te kennen. Hij heeft bepaalde standaarden en principes gegeven om ons daarin te helpen en noem maar op. Omdat Hij ons gemaakt heeft met een doel betekend dit, dat als wij niet aan dat doel voldoen Hij met ons kan doen wat Hij wil. Logisch want Hij heeft ons gemaakt. Als ik in mijn tuintje bloemkool poot, en er komen distels dan zal ik die distels weghalen. Waarom? De grond brengt iets anders voort dan ik wil en het is mijn tuin dus ik mag ermee doen wat ik wil.

Als je hierover nadenkt dan betekend dit dat je een probleem hebt. Waarom? Jij geeft God niet de eer (de vruchten) die Hem toekomen en dat betekend dat Hij gaat snoeien en alles 'weggooit' wat niet voldoet.

Maar behalve een rechtvaardige en scheppende God is God ook een liefdevolle God. Hij heeft ons gemaakt en dus houd Hij van wat Hij voor ons had bedoeld. Daar komt dus Christus bij kijken. God legde op Hem de straf die Hij eigenlijk aan ons had 'moeten' geven (als rechtvaardige God), maar Hij koos ervoor om dit op Zijn Zoon te leggen zodat wij veranderd kunnen worden door de kracht van het Zijn dood en opstanding een rein, heilig, rechtvaardig, en God welgevallig (plezier) met Hem kunnen leven.

Daarin is de liefde van God gebleken: Dat Hij Zijn Zoon heeft gestuurd om te sterven, zodat wie gelooft in Hem (=vertrouwt/leeft met Zijn Zoon) eeuwig leven heeft en niet verloren gaat.

Dat is het verschil. Als je ervan uit gaat dat de mens 'goed' is of 'redelijk goed' dan is het oneerlijk dat God mensen naar de hel stuurt. Als je ervan uitgaat dat de mens 'zondig, kwaardaardig en ziekelijk onrein' is dan is het puur liefde (zoveel dat je het bijna niet kunt geloven) dat God mensen wil redden door het volbrachte werk van Jezus Christus.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 15:43

snicker schreef:Ik vind het van God uit toch een beetje raar gedacht dat zovelen buiten het bootje vallen. Is Gods liefde dan zo beperkt?

Neeeeee! Gods liefde is niet beperkt!
ONZE liefde is beperkt!

Want alzo lief heeft God DE WERELD gehad...
Daar staat niet 'een deel van de wereld' of de Refo wereld, of de uitverkorenen. Daar staat DE WERELD!!!

Ga nou niet God de schuold geven van je onbekeerdheid. We zitten vaak veel te veel vast aan deze wereld. Heb je je ooit al eens alles uit handen laten nemen door Hem die jou niet zomaar op het erf van het Verbond heeft gebracht. Hij zoekt jou!!! Zoek jij Hem?
Nee natuurlijk niet. Er is niemand die God zoekt. Maar God belooft wel dat Hij jou zoekend wil maken. Hij trekt en daar kan niets tegen op.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 apr 2009 17:42

Denkertje21 schreef:Neeeeee! Gods liefde is niet beperkt!
ONZE liefde is beperkt!

Gods liefde is onbeperkt maar hij stuurd ongelovige naar de hel....
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 apr 2009 17:46

Denkertje21 schreef:Waarom heb je dan toch zo'n drang om hier over mee te praten en anderen aan te vallen die daar wel in geloven?

Ik val niemand aan

Je weet dat je mij (en anderen) bewust pijn doet door zo denigrerend te praten over Iemand die alles voor mij en velen is...

Dus? religie is niet heilig hoor. Het doet mij ook pijn als mensen zeggen dat ik naar de hel ga of geen moraal heb.

Jij hebt er kennelijk allang over 'nagedacht' en bent tot de conclusie gekomen dat je dit moet bestrijden. Dat doe je met verve. Juist hier op een forum die dat geloof in de Drieënige God als basis heeft.

Ik bestrijd het niet. Ik maak alleen duidelijk dat mensen moeten nadenken (voor zichzelf) en niet domweg iets moeten volgen. Geloof bestrijden heeft toch geen zin.

Waar je maar kunt hak je op mensen in die iets proberen bloot te geven van hun persoonlijk geloof en vertrouwen in God.
Wat wil je bereiken?

Ik hak niet, ik geef hoogstens kritiek of zet mensen aan tot nadenken. Maar ja, kritiek is vaak iets van gelovige niet willen horen (dit geld niet alleen voor religie), stel je voor dat mijn wereld beeld niet klopt.....
Laatst gewijzigd door haring op 27 apr 2009 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 apr 2009 17:58

Denkertje21 schreef:
Ik geloof vast dat God met iedereen een andere weg gaat... Maar uiteindelijk zijn er maar twee wegen zoals dat in Mattheus 25 is verwoord:

En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
En Hij zal de schapen tot Zijn rechterhand zetten, maar de bokken tot Zijn linkerhand.
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Ik zet dit met huiver neer. Dat is ook waarom ik dit topic aanmaakte. Er zal toch niemand achterblijven?

Weet je wat het is, mensen die dit soort dingen posten proberen mij bang te maken en zo me te laten geloven in iets. Maar ja, is angst een goede raadgever? Ik denk het niet. Daarnaast is het ook nog eens zo dat andere geloven mij ook tot de hel verdoemen (en niet alleen atheisten maar ook christenen, denk aan bijvoorbeeld de islam). Ja wie heeft dr gelijk? Kom je nooit met zekerheid achter. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je beter maar kan genieten van het leven en proberen een goed mens te zijn, omdat je ook wilt dat mensen goed voor jou zijn :)

Maar ja denkertje, wat als jij het nou fout hebt over je religie...... En hoe weet je dat zo zeker?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 apr 2009 19:32

haring schreef:
Denkertje21 schreef:

Weet je wat het is, mensen die dit soort dingen posten proberen mij bang te maken en zo me te laten geloven in iets. Maar ja, is angst een goede raadgever? Ik denk het niet. Daarnaast is het ook nog eens zo dat andere geloven mij ook tot de hel verdoemen (en niet alleen atheisten maar ook christenen, denk aan bijvoorbeeld de islam). Ja wie heeft dr gelijk? Kom je nooit met zekerheid achter. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je beter maar kan genieten van het leven en proberen een goed mens te zijn, omdat je ook wilt dat mensen goed voor jou zijn :)

Het is nooit gezegd dat elke niet-gelovige (als ik zo vrij mag zijn je zo te noemen) zonder meer verloren gaat.

'...omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.'(1 Tim 4,10)
Maar ja denkertje, wat als jij het nou fout hebt over je religie...... En hoe weet je dat zo zeker?

Een os kent zijn bezitter (Jes 1,3) dus moet een mens daar ook toe in staat zijn.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 21:37

haring schreef: Gods liefde is onbeperkt maar hij stuurd ongelovige naar de hel....

Zou jij een eeuwigheid lang bij Iemand willen zijn in Wiens bestaan je niet gelooft, en van Wie je niet houdt?
Lijkt me krom..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 21:43

haring schreef: Maar ja denkertje, wat als jij het nou fout hebt over je religie...... En hoe weet je dat zo zeker?

S T E L . . .
Ik heb het fout en er is geen God en geen Jezus... Dan nog zou ik de tijd niet hebben willen missen met de Jezus die ik nu de mijne mag noemen...

Je vraagt hoe ik dat zo zeker weet...
Hoe weet jij zo zeker dat jouw vader je echte vader is? Is het nietd e buurman, of de slager?
Nee, dat wéét je. Dat geloof je, dat voel je als je heel dicht bij hem bent. Jouw vader liegt niet...
Wel haring: de mijne ook niet!

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 27 apr 2009 21:59

Denkertje21 schreef:
haring schreef: Maar ja denkertje, wat als jij het nou fout hebt over je religie...... En hoe weet je dat zo zeker?

S T E L . . .
Ik heb het fout en er is geen God en geen Jezus... Dan nog zou ik de tijd niet hebben willen missen met de Jezus die ik nu de mijne mag noemen...

Je vraagt hoe ik dat zo zeker weet...
Hoe weet jij zo zeker dat jouw vader je echte vader is? Is het nietd e buurman, of de slager?
Nee, dat wéét je. Dat geloof je, dat voel je als je heel dicht bij hem bent. Jouw vader liegt niet...
Wel haring: de mijne ook niet!

Je argument is een losse flodder. Want andere mensen met een andere religie zullen hetzelfde zeggen wat jij zegt. Ik heb gelijk, waarom? Omdat ik het voel. Ja maar andere mensen met andere overtuigingen voelen ook dat ze gelijk hebben dus dat zegt niks :)

http://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcg ;)

Denkertje21 schreef:
haring schreef: Gods liefde is onbeperkt maar hij stuurd ongelovige naar de hel....

Zou jij een eeuwigheid lang bij Iemand willen zijn in Wiens bestaan je niet gelooft, en van Wie je niet houdt?
Lijkt me krom..

Ik zou geen eeuwigheid willen leven :) Lijkt me saai.
Laatst gewijzigd door haring op 27 apr 2009 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 22:02

*zucht*

haring, wat wil je nou?

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 28 apr 2009 08:10

God is niet alleen liefde, maar ook rechtvaardig. Je wilt ook dat God rechtvaardig is, een voorbeeld: Stel dat je een dochter hebt en een groep mannen ontvoerd je dochter en doet onmogelijke dingen met haar en je spoort die mannen op en sleept ze voor de rechter. En de rechter zegt: "ik ben een liefdevolle rechter, ik spreek de mannen dus vrij". Je zult boos worden, nee... woedend! Je zal overal bekendmaken dat er een rechter is die zelf de grootste crimineel ter wereld is omdat hij criminelen die zo'n grote ranzigheid doen vrij uit laat gaan. (paul washer gebruikt dit voorbeeld in een preek die hij geeft, vond hem erg sterk)

God is rechtvaardig en dat is mooi, maar ook beangstigend. Want wij zijn allemaal in meer of mindere mate schuldig. Elke dag dat wij leven en God niet volledig eren als Schepper en als Heer is een klap in het gezicht van Hem (als het ware). Dat is logisch want Hij heeft ons gemaakt met als doel om Hem te kennen. Hij heeft bepaalde standaarden en principes gegeven om ons daarin te helpen en noem maar op. Omdat Hij ons gemaakt heeft met een doel betekend dit, dat als wij niet aan dat doel voldoen Hij met ons kan doen wat Hij wil. Logisch want Hij heeft ons gemaakt. Als ik in mijn tuintje bloemkool poot, en er komen distels dan zal ik die distels weghalen. Waarom? De grond brengt iets anders voort dan ik wil en het is mijn tuin dus ik mag ermee doen wat ik wil.

Als je hierover nadenkt dan betekend dit dat je een probleem hebt. Waarom? Jij geeft God niet de eer (de vruchten) die Hem toekomen en dat betekend dat Hij gaat snoeien en alles 'weggooit' wat niet voldoet.

Maar behalve een rechtvaardige en scheppende God is God ook een liefdevolle God. Hij heeft ons gemaakt en dus houd Hij van wat Hij voor ons had bedoeld. Daar komt dus Christus bij kijken. God legde op Hem de straf die Hij eigenlijk aan ons had 'moeten' geven (als rechtvaardige God), maar Hij koos ervoor om dit op Zijn Zoon te leggen zodat wij veranderd kunnen worden door de kracht van het Zijn dood en opstanding een rein, heilig, rechtvaardig, en God welgevallig (plezier) met Hem kunnen leven.

Daarin is de liefde van God gebleken: Dat Hij Zijn Zoon heeft gestuurd om te sterven, zodat wie gelooft in Hem (=vertrouwt/leeft met Zijn Zoon) eeuwig leven heeft en niet verloren gaat.

Dat is het verschil. Als je ervan uit gaat dat de mens 'goed' is of 'redelijk goed' dan is het oneerlijk dat God mensen naar de hel stuurt. Als je ervan uitgaat dat de mens 'zondig, kwaardaardig en ziekelijk onrein' is dan is het puur liefde (zoveel dat je het bijna niet kunt geloven) dat God mensen wil redden door het volbrachte werk van Jezus Christus.

Wijnand bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik begrijp dat een gesprek hierover niet makkelijk omdat we elkaar makkelijk als tegenstanders beschouwen, ik probeer geef uittedrukken wat in mij opkomt maar dat zal wel ingaan tegen wat jou dierbaar is.
Maar goed, allereerst moet ik zeggen dat het antwoord: God is wel liefde, maar ook rechtvaardig een wat merkwaardige constructie vindt. Meer in de trant van God is wel liefde maar vooral rechtvaardig. Dus zijn rechtvaardigheid staat zijn liefde in de weg. Vervolgens maak je een vergelijking met verkrachters en onkruid. Daar zit voor mij juist de crux. Want ik ben geen verkrachter en de hele mensheid onkruid noemen gaat er bij ook niet in. Niet omdat ik daarvoor de trots ben, maar omdat de diagnose gewoon niet klopt.

En zelf al zou ik onkruid zijn - wie is dat verantwoordelijk? - ik heb niet om mijn bestaan gevraagd, ik ben er nu eenmaal ingeworpen en probeer daar zo goed mogelijk mee om te gaan, in verbondenheid met mijn medeaardebewoners. Als mijn bestaan an zich al verwerpelijk is - dan is die verantwoordelijk niet van mij maar van degene die over deze wereld verantwoordelijk is, in de huidige denkconstructie zou dat de schepper zelf zijn. Als de schepper vindt dat zijn schepselen niet aan zijn maatstaven voldoen, dan had de schepper de schepping maar beter in elkaar moeten zetten. En het gericht gaan met je schepselen in dan een beetje merkwaardig, alsof God een merkwaardig rigide spelletje speelt. Dat komt in je antwoord ook terug.

Omdat Hij ons gemaakt heeft met een doel betekend dit, dat als wij niet aan dat doel voldoen Hij met ons kan doen wat Hij wil. Logisch want Hij heeft ons gemaakt. Als ik in mijn tuintje bloemkool poot, en er komen distels dan zal ik die distels weghalen. Waarom? De grond brengt iets anders voort dan ik wil en het is mijn tuin dus ik mag ermee doen wat ik wil.

Onkruid is niet zelfbewust. Ik ben een zelfbewust wezen. Dat houdt in dat een plantje niet voor eeuwig lijdt aan de afwijzing van de tuinman, maar in de christelijke voorstelling van het hellevuur wel wel. Het spijt me maar ik kan associaties met concentratiekampen niet onderdrukken. Martelen is beneden elke menselijke waardigheid. De christelijke godsvoorstelling is op dit punt inhumaan. En ik heb best wel moeite met het feit dat mensen als jij dit als een boodschap als een liefde voorschotelen of de rationaliteit ervan proberen te verdedigen.

Denkertje21 schreef:Ga nou niet God de schuld geven van je onbekeerdheid. We zitten vaak veel te veel vast aan deze wereld. Heb je je ooit al eens alles uit handen laten nemen door Hem die jou niet zomaar op het erf van het Verbond heeft gebracht. Hij zoekt jou!!! Zoek jij Hem?

Ik ben best op zoek. Ik weet alleen niet of ik jouw god zal vinden als einde van mijn zoektocht. Het probleem is voor mij niet de uitverkiezing, en als dat wel zo was dan kon ik er weinig aan doen, maar daar ga ik maar even niet van uit.

Een relatie komt van twee kanten en van boven hoor ik helaas niet veel. Ik kan me voorstellen dat jij daar wel wat mee hebt, en vind het wat cru om te stellen, maar het feit dat jij goed ervaart zegt nog niet dat God er is. Ik kan bidden en de bijbel lezen op een religieuze manier, maar dan begint de relatie in feite van mij uit. Ik zou bij wijze van spreken het zelfde met de Koran of met een andere religeuze tradities doen. En die mensen zeggen ook van alles te ervaren - geborgenheid etc.. Als ik dat overzie vind ik het beter om te zeggen dat je dan niet kan weten of het klopt, dan te denken dan precies datgene wat ik geloof het juiste is. Voor mij mist het christendom daarvoor externe evidentie. Een geloofssysteem moet zich kunnen legitimeren om te kunnen bepalen of het klopt of niet. Als ik om me heen kijk zie ik gewoon geen duidelijke verwijzing naar de christelijke god, en in ieder geval niet meer dan andere religieuze tradities.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 28 apr 2009 08:12

wijnand schreef:

@Haring -> lees dit want ik reageerde op je reactie dat God zondaars naar de hel stuurt en dat dit niet goed zou zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”